به گزارش میمتالز، در سالهای اخیر شاهد تصویب و اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان بوده ایم. در حال حاضر طی فراخوانهای مختلفی شرکتهای بورسی، اشخاص حقوقی و طیفی از اشخاص حقیقی مشمول اجرای این قانون شده اند و باید نسبت به صدور صورت حساب الکترونیکی اقدامات لازم را انجام دهند.
در این میان با توجه به غیراستاندارد بودن و سنتی بودن عمدهی مشاغل در ایران شاهد بروز چالشهایی به ویژه برای اشخاص حقیقی و اصناف و کسبه خرد هستیم که شاید آسیب پذیرترین طیف اجرا کنندهی این قانون هستند.
در همین راستا برای بررسی نکاتی که در خصوص چالشهای سامانه مودیان و همچنین صدور صورتحساب الکترونیکی و راه کارهایی که برای بهبود این چالشها ارائه شد، با روسای برخی از اتحادیههای صنفی از جمله رئیس بنکداران مواد غذایی، مبلسازان، چینی و بلور و لوازم آشپزخانه و گفتگو کردیم.
کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به نکاتی چالشهای جدی در حوزه صدور صورت حساب الکترونیکی و سنتی بودن فضای کسب و کارها در بنکداریهای مواد غذایی، گفت: اگرچه قانون سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی در حال اجرایی شدن است، اما همچنان زیرساختهای آن آماده نیست. اکثر کسب و کارهایی که در صنف ما حضور دارند کسب و کارهای کوچک و ضعیف محسوب میشوند و این امکان را ندارند که برای کار حساب کتابهای مالیاتی خود حسابدار استخدام کنند. این در حالی است که صدور صورتحاسب الکترونیکی. حاشیهی سود در صنف ما کمتر از ۵ درصد (بین ۳ تا ۴ درصد) و همین موضوع اجازهی فعالیتهایی همچون استخدام حسابدار برای تنظیم حسابهای مالی، اساسا توجیه اقتصادی ندارد.
وی ادامه داد: نکتهی دیگری که وجود دارد این است که اکثر همکاران ما در این صنف، سنتی کار هستند و طبیعتا درگیر شدن با چنین سامانههایی برای آنها با مشکلات فراوانی همراه خواهد بود. به طور کلی بازخوردی که ما از همکاران صنفی خود تا کنون گرفتیم این است که سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی مشکلات زیادی را برای آنها به وجود آورده است.
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به الگو گرفتن از اقدامات انجام شده در خصوص کارتخوانهای اندرویدی که به نانواییها به منظور مدیریت بهینه آرد و همچنین تسهیل فرایند مالیات گیری از آنها داده شده گفت: راه حلی که در جلسه مطرح شد این بود که خود اصناف اعتقاد راسخ دارند که مالیات حقه را پرداخت کنند، اما ما مشکلی که هم اکنون با آن مواجهیم این است که علم این کار را همکاران ما ندارند.
مثلا راه حلی که ما از آن استقبال میکنیم، تجهیز بنکداران مواد غذایی به کارتخوانهایی شبیه نانواییها است که خودش خرید و فروشها را محاسبه کند و به سازمان مالیاتی متصل باشدو رابط کاربری آن برای همکاران ما راحت باشد.
همچنین عباسی رئیس اتحادیه مبلسازان نیز در خصوص لزوم آموزش همکاران و تشریح نحوهی مواجهه آنها با سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی گفت: نکتهای که برای ما اصناف مهم است، شفافیت و عدالت مالیاتی است که اتفاقا به نظر میرسد اگر قانون سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی اجرایی شود، میتواند ما را در تحقق این هدف کمک کند. اما نکتهی بسیار مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که زیرساختهای این قوانین آماده باشد.
وی ادامه داد: اگرچه اجرای این قانون میتواند ممیزسالاری را از بین ببرد، اما همهی این محاسن در شرایطی است که زیر ساختهای اجرای این قانون فراهم باشد.
عباسی افزود: از طرفی به نظر میرسد این سامانه هنوز به بلوغ نرسیده است. به عنوان مثال در همین مدت اخیر مبلغ قابل توجهی از همکاران ما برای یکی از طرحهای توسعه شهری (فاضلاب کشی محدوده بازار مبل) اخذ شده و همگی موظف به پرداخت آن بوده اند، سوالی که مطرح میشود این است که آیا این هزینه در لیست هزینهها منظور میشود و در واقع از سود نهایی کم خواهد شد؟ چرا که همین هزینه نیز به نوعی خودش پرداخت مالیات محسوب میشود.
صفرنژاد رئیس اتحادیه چینی وبلور گفت: عدم آشنایی مودیان مالیاتی در حوزه اصناف، آماده سازی زیرساخت ها، آموزش اصناف در جمله نکات مهمی بود که در جلسه اخیر مطرح شد. اصناف هیچ گونه فرار مالیاتی ندارند و همراهی کامل را با قوانین مایلاتی انجام میدهند.
وی ادامه داد:، اما نکتهی مهمی که وجود دارد این است که این اقدامات گام به گام باشد و همچنین به طور مداوم آموزشها و اطلاع رسانیها به اصناف به طور مداوم صورت گیرد تا هم رضایتمندی اصناف و هم رضایت سازمان مالیاتی به دست آید.
رئیس اتحادیه چینی وبلور با اشاره به چالشهای این سامانه گفت: به عنوان مثال سال گذشته در پرداختها و واریزیها به حساب، همگی جزو سود نهایی نبوده است و عدم آگاهی مودیان مثلا باعث شده تا اگر ملکی یا خودرویی فروخته با سود حاصل از فعالیت تجاری او ترکیب شود و این موضوع چالشهای زیادی را برای برخی از همکاران ما درست کرده است.
حسنی رئیس اتحادیه لوازم اشپزخانه و رئیس کمیسیون بیمه و مالیات اتاق اصناف تهران با اشاره به اینکه اصناف انتظار تعدیل در ضرایب مالیاتی با توجه به تورم سالهای اخیر و همچنین رویارویی با بحران سرمایه در گردش را دارند گفت: در خصوص مالیات دو نکته وجود دارد، یکی اینکه به هر حال تمام تراکنشها مورد رصد قرار میگیرد و شفاف شده است، از آن طرف با توجه به تورم، بازنگری در ضرایب اینتا کدها ضروری است.
وی افزود: نکتهی بسیار مهم دیگر، لزوم کاهش ضرایب مالیاتستانی با توجه به افزایش تورم در سالهای اخیر است. اگرچه در سال گذشته اقداماتی در این خصوص صورت گرفت، اما توقع اصناف این است که تعدیل بیشتری در این خصوص صورت گیرد. طبق ماده ۱۳۱ در تمام دنیا وقتی تورم کالاها بالا میرود ضریب مالیاتستانی باید کاهش یابد. مشخص است که سرمایه در گردش اصناف با توجه به تورم کاهش پیدا میکند و شاید سود اسمی بیشتر شود، اما در واقع سود واقعی کاهش پیدا کرده است. به نظر میرسد این سامانه در کشوری که تورم صفر درصدی دارد به خوبی جواب دهد، ولی در کشوری که تورم ۴۰ درصدی را تجربه میکند این سامانه صرفا سرمایه در گردش اصناف را به چالش میکشد.
حسنی گفت: در شرایطی که شما سرمایه خود را در بانک بگذارید و ۳۰ درصد سود بدون مالیات بگیرید، خب چه توجیهی وجود دارد که صنف بنک داری که باید به صورت نقد از تولید کننده بخرد و به صورت نسیه به فروشندههای نهایی بفروشد، بتواند با این میزان مالیات صنفی و مالیات ارزشافزوده و. به فعالیت خود ادامه دهد؟
رئیس اتحادیه لوازم آشپزخانه ادامه داد: متاسفانه هنوز اشراف کامل در خصوص سامانه مودیان حتی در میان کارشناسان خود سازمان نیز به وجود نیامده و طبیعتا اصناف ما نیز نتوانستند ارتباط لازم را با این سامانه برقرار کنند. از طرفی هنوز آموزشها و اطلاع رسانیهای، کافی در خصوص این سامانه صورت نگرفته و اشکالات سامانه بسیار زیاد است.
منبع: خبرگزاری تسنیم