تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۴۱
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۳۳۳۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در ادامه اقدامات وزارت اقتصاد برای سیل زدگان

کمک نقدی به مناطق سیل زده جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی

می متالز - وزیر اقتصاد پس از آنکه به گمرک این اختیار را داد که درباره اقلام کمکهای بشردوستانه سایر کشورها برای مناطق سیل زده اقدام کند در حاشیه هیات دولت گفت کمک نقدی اشخاص به مناطق سیل زده جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی آنها محاسبه می شود.
کمک نقدی به مناطق سیل زده جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی

به گزارش می متالز، با وقوع سیل در استان های شمالی و غربی کشور گروه ها و نهادهای مختف تمام تلاش خود را برای کمک و خدمت رسانی به سیل زدگان آغاز کردند و این امدادرسانی همچنان تا رسیدن اوضاع به حالت عادی ادامه دارد. در این میان وزارتخانه ها و نهادهای مختلف هر کدام در حوزه فعالیت خود تلاش کردند گره ای از کار سیل زدگان باز کنند.

در این میان وزارت اقتصاد نیز اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است در این راستا وزیر اقتصاد ضمن تفویض اختیار به گمرک، دستورات لازم را برای تسریع ترخیص کمک‌های واصله برای هموطنان سیل‌زده صادر کرد.

گمرک ایران در این زمینه اعلام کرده بود: با موافقت و ابلاغ وزیر اقتصاد به گمرک کشور، اقدامات و تسهیلات ویژه‌ای در ترخیص کمک‌های واصله برای هموطنان سیل‌زده در دستور کار قرار گرفت.

به دنبال ارسال درخواست و پیگیری گمرک کشور از وزارت اقتصاد برای تفویض اختیار به این دستگاه در خصوص اجرای مفاد بند «ر» از ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی، ساعتی پیش وزیر اقتصاد موافقت خود را اعلام و به گمرک کشور ابلاغ کرد.

 

نامه گمرک به وزیر امور اقتصاد

در درخواست و نامه گمرک‌جمهوری اسلامی خطاب به وزیر امور اقتصاد و دارایی آمده است:

پیرو وقوع سیل در چندین استان کشور ازجمله گلستان، لرستان و استان‌های جنوبی، خسارات مالی فراوانی وارد شده است. با عنایت به اینکه وفق مفاد بند «ر» ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی، اقلام مورد نیازی که به منظور کمک به آسیب‌دیدگان از بلایای طبیعی یا حوادث غیرمترقبه یا سایر وظایف و مأموریت‌های تصریح شده در اساسنامه هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وارد می‌شوند، با تشخیص وزارت امور اقتصادی و دارایی از پرداخت حقوق ورودی معاف می‌باشند، با توجه به درخواست‌های واصله به این سازمان در جهت تسهیل و تسریع در انجام امور مربوطه، مستدعی است دستور فرمائید نسبت به تفویض اختیار مورد بند «ر» ماده ۱۱۹ قانون مذکور، اقدام مقتضی صورت گیرد.

 

موافقت و ابلاغ وزیر اقتصاد به گمرک

به دنبال درخواست و پیگیری گمرک، وزیر اقتصاد با این درخواست موافقت و ضمن تفویض اختیار به گمرک، دستورات لازم را برای تسهیل و تسریع ترخیص کمک‌های واصله برای هموطنان سیل‌زده صادر کرد.

حالا در ادامه این مسیر «فرهاد دژپسند» روز چهارشنبه 21 فروردین ماه در حاشیه هیات دولت درباره اقدامات انجام شده درباره کمک به مناطق سیل زده در کشور گفت: «در روزهای نخست سال تنخواه گردان به استان های گلستان و مازندران دادیم و بعد با مصوبه جامع دولت، این تنخواه را متناسب با شرایط استان های سیل زده در اختیار آنها قرار دادیم.»

به نقل از وزیر اقتصاد با اشاره به مصوبه دولت درباره پرداخت تسهیلات بانکی به مناطق سیل زده با نرخ ترجیحی آورده است: «نرخ سود این تسهیلات ۵ درصد است و مابقی سود آن را دولت از محل بودجه عمومی پرداخت خواهد کرد. از طرف دیگر مصوبه ای از دولت گرفتیم تا مودیان مالیاتی که خسارت آنها در سیل های اخیر بیش از ۵۰ درصد است، بدهی مالیاتی آنها بخشیده شود. همچنین مصوبه دیگری هم ابلاغ کردیم تا کمک نقدی تمام اشخاص به مناطق سیل زده جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی آنها محاسبه شود.»

وی به تفویض اختیار خود به گمرک درباره اقلام کمک های بشردوستانه سایر کشورها برای مناطق سیل زده نیز اشاره کرد و گفت: براین اساس گمرک می تواند تمام محموله های کمک های خارجی برای هلال احمر شود را با اختیار تام ترخیص کند. بدلیل آنکه حجم خسارت وارد شده بسیار بالاست، اقداماتی در دست بررسی است تا از طریق منابع گوناگون تامین اعتبار آن انجام شود و هیچ خسارت دیده ای بدون حمایت باقی نماند.»

بنابراین گزارش، سیل اخیر تا تاریخ هجدهم فرودین ماه سال جاری ۶۷۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان و تولیدکنندگان در ۱۹ استان درگیر کشور خسارت وارد کرده است. گسترش خسارات وارده در برخی از استان های کشور مانند گلستان، خوزستان، مازندران و لرستان بیشتر و در سایر استان ها درصد خسارت کمتر بوده است. متاسفانه خسارات وارده در استان خوزستان در حال گسترش بوده و نهایی نشده است.

۷۶ درصد کل خسارات در ۴ استان خوزستان، گلستان، مازندران و لرستان حادث شده است. تاکنون با ورود آب و آبگرفتگی در ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و ۱۱۰ هزار هکتار از باغات استان های درگیر سیل، این واحدها بین ۱۰ الی ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند. در سیل اخیر، ۲۵ هزار راس دام سبک، ۱۱۰۰ راس دام سنگین، ۹ مییلون قطعه طیور، ۵۱ هزار کلنی زنبور عسل و ۱۱۰۰ واحد آبزی پروری و پرورش ماهی تلف شده و تخریب گردیده‌اند و ۲۵ کارخانه صنایع تبدیلی نیز دچار خسارت عمده شده‌اند.

همچنین خسارات گسترده‌ای به تاسیسات آب و خاک و امور زیربنایی این استان ها وارد شده و مطابق برآورد انجام گرفته تاکنون ۱۱۵۰ حلقه چاه ۱۸۶۰ رشته قنات، ۱۹۰۰ ایستگاه پمپاژ و برداشت آب و همچنین مقادیر بسیار زیادی از دهنه‌های برداشت آب از رودخانه‌ها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و جاده‌های بین مزارع در این استان ها آسیب جدی دیده‌اند و خسارات وارده بالا است.

عناوین برگزیده