به گزارش میمتالز، مدیرکل راه آهن خراسان گفت: با راه اندازی حمل و بارگیری سنگ آهن از ایستگاه "روزنک" استان هرات افغانستان به بنادر ایران میتوان حجم قابل توجهای سنگ آهن در قالب این گذرگاه ریلی در طول سال جابجا کرد.
مصطفی نصیری افزود: اکنون محصولاتی از طریق جاده و کامیون از ترکیه تا افغانستان و بالعکس حمل میشود که میتوان این کالاها را از طریق گذرگاه و کریدور ریلی شرق به غرب در مسیر ایستگاههای باری راه آهن روزنک و شمتیق افغانستان تا مرز ریلی رازی با ترکیه و بالعکس حمل کرد.
مدیرکل راه آهن خراسان اظهار داشت: این مسیر ریلی تازه ساخته شده و هنوز حملونقل ترانزیتی آن فعال نشده است.
نصیری ورگ بیان داشت: راه آهن خواف- هرات در قالب ایستگاه خواف تا ایستگاه "روزنک" افغانستان به طول ۱۴۰ کیلومتر ساخته شده است که در مجموع ۳۶۴ پل کوچک و یک پل بزرگ به علاوه ایستگاه مرزی شمتیق در ۲ بخش ایرانی و افغانستانی این مسیر ساخته شده است.
وی گفت: ۸۰ درصد این مسیر دشت، ۱۵ درصد تپه ماهور و پنج درصد نیز کوهستانی است.
مدیرکل راه آهن خراسان اظهار داشت: ادامه این خط آهن از ایستگاه "روزنک تا غوریان" نیز در حال احداث است، اما از آنجایی که ایستگاه روزنک در مجاورت جاده هرات به مرز اسلام قلعه/دوغارون قرار دارد امکان تخلیه و بارگیری درون افغانستان از طریق جاده با خط ریلی بینالمللی فراهم شده است.
نصیری ورگ اظهار داشت: با راه اندازی نهایی و تکمیل خط آهن خواف - هرات، پیش بینی میشود در سال نخست سه میلیون تن بار و ۳۰۰ هزار مسافر از طریق این خط ریلی جابجا شود.
طرح راهبردی راهآهن خواف در شرق ایران به هرات در غرب افغانستان تکهای مهم از پازل ارتباطی میان کشورهای منطقه است که اجرای آن از سال ۱۳۸۶ کلید خورد تا مسیر ریلی میان خواف واقع در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد را در قالب خط آهنی به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر به شهر هرات واقع در شمال غرب افغانستان ایجاد کند.
طرح راه آهن خواف - هرات نه تنها موجب اتصال ریلی ایران و افغانستان شده بلکه تکمیل کننده مسیری دو هزار کیلومتری در کریدور ریلی شرق به غرب جهان از چین، ازبکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا است همچنین افغانستان به عنوان کشوری محصور در خشکی بدون دسترسی به آبهای آزاد جهان، با اتصال به شبکه ریلی ایران و بنادر جنوبی کشورمان از مسیری امن برای ارتباط با اروپا برخوردار میشود.
این خط ریلی برای تجارت ایران و افغانستان راهبردی است و سالانه ظرفیت جابجایی ۶ میلیون تن کالا را میان دو کشور ایجاد میکند.
احداث خط ریلی خواف - هرات به دلیل تغییر و تحولات اخیر در افغانستان دچار مشکل شده بود که طی یکی دو سال گذشته با پیگیریهای انجام شده و تلاش مهندسان و متخصصان ایرانی، خط تکمیل و نخستین قطار باری تیرماه سال گذشته از جمهوری اسلامی ایران وارد افغانستان شد.
این اقدام راهبردی و مهم در صنعت حملونقل کشور که با حمایت و همراهی مجموعه راه آهن جمهوری اسلامی و کنسرسیوم ریلی ایران و افغانستان صورت گرفت منجر به یک خط امن دایمی برای حمل بار فعال شده و میتواند دسترسی جدیدی را برای تجارت بین دو کشور فراهم کنند.