تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۰۱
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۳۶۸۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازیگران بزرگ رینگ صنعتی بورس کالا در سال ۱۴۰۲/ رکوردشکنی در عرضه ورق گرم، کاتد مس و شمش بلوم

‌می‌متالز - ارزش معاملات شمش بلوم، ورق گرم، کاتد مس و گندله سنگ آهن در بورس کالا طی سال ۱۴۰۲ بالا بود و بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان این محصولات به ترتیب فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، صنایع ملی مس و معدنی و صنعتی گل‌گهر بودند.

به گزارش می‌متالز، چهار محصول شمش بلوم، ورق گرم HR، کاتد مس و گندله سنگ‌ آهن بیشترین ارزش معاملات در رینگ صنعتی بورس کالا طی سال ۱۴۰۲ را کسب کردند. ارزش معاملات شمش بلوم نسبت به سایر محصولات در صدر قرار می‌گیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در مجموع ۵ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۴۲۱ تن شمش بلوم با ارزش ۱۰۹ هزار و ۹۴۹ میلیارد تومان در بورس کالا معامله شد. فولاد خوزستان بزرگترین عرضه کننده شمش بلوم در سال ۱۴۰۲ بود. این شرکت ۱ میلیون و ۲۱۱ هزار و ۱۷۵ هزار تن شمش بلوم به ارزش ۲۴ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان به فروش رساند. متوسط قیمت فروش این محصول نیز برابر با ۲۰.۲ میلیون تومان برای هر تن بود.

ارزش معاملات ماهانه شمش بلوم در بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

بازیگران بزرگ رینگ صنعتی بورس کالا در سال ۱۴۰۲/ رکوردشکنی در عرضه ورق گرم، کاتد مس و شمش بلوم

ارزش معاملات شمش بلوم در تمام ماه‌های سال ۱۴۰۲ بیش از ماه‌های مختلف در سال ۱۴۰۱ بود. در دو ماه اردیبهشت و آذر ارزش معاملات شمش بلوم در بورس کالا به فراتر از ۱۲ هزار میلیارد تومان رسید و در فصل زمستان ارزش معاملات شمش بلوم نسبت به سایر فصل‌های سال به طور چشم‌گیری کاهش یافت.

ورق گرم HR پس از شمش بلوم ارزش معاملات بالایی در بورس کالا به ثبت رساند. بزرگترین عرضه کننده ورق‌گرم HR در کشور فولاد مبارکه اصفهان است و در سال ۱۴۰۲ نیز حجم اصلی عرضه این نوع ورق در بورس کالا توسط فولاد مبارکه انجام شد. براساس آمار طی سال ۱۴۰۲ در مجموع ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۵۶۰ تن ورق گرم HR به ارزش ۸۷ هزار و ۷۸۵ میلیارد تومان در بورس کالا به فروش رسید. میانگین نرخ فروش این محصول نیز بیشتر از ۲۷ میلیون تومان به ازای هر تن است. کاتد مس پس از ورق گرم HR در رتبه سوم قرار می‌گیرد.

صنایع ملی مس ایران بزرگترین عرضه کننده کاتد مس در سال ۱۴۰۲ بود و سهم سایر تولیدکنندگان در عرضه این محصول ناچیز است. صنایع ملی مس ایران در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۹۸ هزار و ۸۸۰ تن کاتد مس به ارزش ۷۲ هزار و ۷۰۹ میلیارد تومان در بورس کالا عرضه کرد. معاملات این محصول نیز مانند شمش بلوم در سه ماه پایانی سال به طور چشم‌گیری کاهش یافت و در دو ماه خرداد و مرداد اوج گرفت. ارزش معاملات کاتد مس در دو ماه خرداد و مرداد به فراتر از ۸ هزار میلیارد تومان رسید.

کاهش ارزش معاملات شمش بلوم و کاتد مس در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ در معاملات گندله سنگ‌ آهن نیز دیده می‌شود. گندله سنگ آهن به عنوان یک از پر معامله‌ترین کالا‌ها در بورس کالا طی سال ۱۴۰۲ در نیمه دوم سال ارزش معاملات بالاتری داشت ولی در دو ماه پایانی سال ارزش معاملات آن به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت. معدنی و صنعتی گل‌گهر یکی از بزرگترین عرضه کنندگان گندله سنگ‌ آهن در سال ۱۴۰۲ بود. این شرکت در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۷ میلیون و ۲۱۱ هزار تن گندله سنگ آهن به ارزش ۳۳ هزار و ۵۴۴ میلیارد تومان به فروش رساند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده