تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۱۱
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۳۹۶۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل کارگزاری اندیشه و بینش پیشرو تشریح کرد:

تاثیر حاکمیت شرکتی قوی در بازار سرمایه/ پاسخگویی ناشران دغدغه اصلی سهامداران است

‌می‌متالز - علیرضا حسین‌پور، مدیرعامل کارگزاری اندیشه و بینش پیشرو با اعلام این که حاکمیت شرکتی قوی بر جریان سرمایه تأثیر به‌سزایی دارد، بیان کرد: رعایت این اصول در راستای احقاق حقوق کلیه ذی‌نفعان ناشران تهیه و تنظیم شده و قطعاً اجرای صحیح آن به شفافیت و جلب رضایت فعالان بازار سرمایه کمک شایانی خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، «علیرضا حسین‌پور» در رابطه با اجرای بهتر دستورالعمل حاکمیت شرکتی گفت: از آنجا که رعایت اصول حاکمیت شرکتی در راستای احقاق حقوق کلیه ذی‌نفعان ناشران تهیه و تنظیم شده قطعاً اجرای صحیح آن به شفافیت و جلب رضایت فعالان بازار سرمایه کمک شایانی خواهد کرد.

وی افزود: با این حال نظارت بر اجرای درست این اصول امری است که باید با برنامه‌ریزی و به صورت دوره‌ای صورت پذیرد تا اعتماد افراد مشتاق به سرمایه‌گذاری در خصوص عملکرد شرکت و سلامت مدیران جلب شده و با خیالی آسوده اقدام به سرمایه‌گذاری بلندمدت کنند.

مدیرعامل کارگزاری اندیشه و بینش پیشرو در ادامه اظهار داشت: از آنجا که پاسخگویی هیات مدیره شرکت‌ها همواره یکی از دغدغه‌های اصلی سهامداران است و در سویی دیگر، نظارت بر اجرای اصول حاکمیت شرکتی و نظارت مؤثر از سوی نهاد ناظر سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاران برای دسترسی به اطلاعات، هزینه زمانی کمتری را صرف و تصمیمات بهتری را در خصوص سرمایه‌گذاری در یک شرکت اتخاذ کنند.

حسین‌پور، «بهبود تصمیم‌گیری در سطح هیات مدیره، شفافیت هیأت مدیره، بهبود فرآیند برنامه‌ریزی، کاهش ریسک، اثرگذاری بر جریان سرمایه، افزایش شهرت ناشر و...» را از منافع اجرای اصول حاکمیت شرکتی برشمرد.

بهبود تصمیم‌گیری

وی با اشاره به این که حاکمیت شرکتی مناسب عاملی کلیدی در بهبود تصمیم‌گیری‌ها است، افزود: ساختار‌های حاکمیت شرکتی مؤثر، ناشران را قادر می‌سازد تا به سرعت به اطلاعات دسترسی پیدا کنند و تصمیمی آگاهانه بگیرند. بین حاکمیت شرکتی مناسب و بهبود عملکرد سازمانی همبستگی قوی وجود دارد.

کاهش ریسک

حسین‌پور خاطرنشان کرد: حاکمیت شرکتی با اجرای سیاست‌ها و رویه‌هایی به کاهش ریسک کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که افراد کلیدی در شرکت به محض بروز خطرات، آنها را شناسایی و ارزیابی می‌کنند. این موضوع همچنین به سهامداران و سایر ذی‌نفعان این اطمینان را می‌دهد که شرکت با به حداقل رساندن ریسک از منافع آنها محافظت می‌کند.

اهمیت اجرای حاکمیت شرکتی باکیفیت

وی در ادمه اظهار داشت: حاکمیت شرکتی قوی بر جریان سرمایه نیز تأثیر به‌سزایی دارد، زیرا افزایش اعتماد سرمایه گذاران، بانک‌ها و سایر وام دهندگان به شرکت، دسترسی به سرمایه را در زمانی که شرکت به آن نیاز دارد، آسان می‌کند. در کنار افزایش دسترسی به منابع مالی، حاکمیت شرکتی باکیفیت معمولاً هزینه سرمایه و هزینه حقوق صاحبان سهام را به حداقل می‌رساند که هر دو منجر به جریان سرمایه بهینه می‌شوند.

افزایش شهرت

حسین‌پور گفت: شفافیت در سیاست‌های داخلی، مکانیسم‌های کنترل و نحوه برخورد آن با تامین‌کنندگان، فروشندگان، رسانه‌ها، کارکنان و ارگان‌های دولتی، شهرت شرکت و در نتیجه ارزش برند را افزایش می‌دهد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده