تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۲۱
بازدید: ۳۸
کد خبر: ۳۴۲۴۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات مدیره کارگزاری بانک سپه مطرح کرد:

اصلاح «بند س تبصره ۶ قانون بودجه» ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه را تسهیل می‌کند/ رشد بورس با تغییر سیاست‌های فعلی/ توقف در مسیر توسعه صنایع و کاهش تولید با نرخ سود بالا

‌می‌متالز - سجاد موحد، عضو هیات مدیره کارگزاری بانک سپه با اشاره به این که افزایش نرخ سود بانکی، مسیر توسعه صنایع را متوقف می‌کند، اعلام کرد: اصلاح «بند س تبصره ۶ قانون بودجه» مولفه‌ای مهم برای ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه است.

به گزارش می‌متالز، «سجاد موحد» به تاثیر نرخ سود بانکی بر روند معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: اکنون نرخ سود اوراق و تامین مالی مهم‌ترین عامل رشد بازار سرمایه است که با پیگیری‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در جهت کاهش آن، بازار سرمایه می‌تواند روز‌های خوبی را پیش‌رو داشته باشد.

وی با بیان این که در دوره‌های گذشته نیز نرخ بالای سود سبب شد تا بازار از مسیر صعودی خود فاصله بگیرد و وارد دوران رکود شود، ادامه داد: افزایش نرخ سود علاوه بر مختل کردن تامین مالی در بازار سرمایه و افزایش هزینه‌ها، به زودی اثر خود را در صنایع خواهد گذاشت و با توجه به نرخ بالای تامین مالی سبب بی‌انگیزه شدن شرکت‌های تولیدی در صنایع مختلف خواهد شد.

چرایی عدم اقبال به بازار سرمایه

موحد با بیان این که نرخ سود باید به نحوی انتخاب شود تا زمینه تعادل مابین این نرخ و رشد اقتصادی در کشور ایجاد شود، گفت: بی‌شک افزایش بیش از حد و عدم توجه به مخاطرات احتمالی آن برای صنایع در آینده نزدیک، سبب توقف مسیر توسعه صنایع، کاهش تولید و در نهایت کاهش رشد اقتصادی و ایجاد نقدینگی بدون پشتوانه می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اکنون تامین نقدینگی و سرمایه در گردش صنایع و تولیدکنندگان به یکی از چالش‌های اصلی اقتصادی تبدیل شده و نرخ بالای سرمایه‌گذاری نیز عملا باعث ایجاد اختلال در توسعه می‌شود.

معاون راهبردی کارگزاری بانک سپه خاطرنشان کرد: با توجه به نرخ سود حدود ۳۸ درصدی اسناد خزانه اسلامی، اکنون این نرخ معادل p/e حدود ۲.۵ در بازار است و نمی‌توان شرکتی را پیدا کرد که از فعالیت اقتصادی درست در کشور به جز فعالیت‌های سوداگرانه و غیر مولد، سود ۴۰ درصدی را بدست آورد و قادر به کسب p/e حدود ۲ و ۳ باشد.

وی اظهار داشت: اکنون p/e گذشته‌نگر بازار حدود ۷.۵ و p/e آینده‌نگر حدود ۵.۷ است که با p/e بلندمدت خود فاصله دارد، طبیعتا باید به سمت میانگین بلندمدت خود حرکت کند، اما با وجود سیاست فعلی نرخ سود و هوشمند بودن پول و سرمایه‌گذاران، سود بالای اوراق در مسیر رشد بازار سرمایه و حمایت از آن اتفاق نخواهد افتاد.

ضرورت اصلاح رویه موجود

موحد افزود: همراهی و همدلی فعالان بازار سرمایه با راهبری سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز حمایت مجلس و کمیسیون اقتصادی سبب شد که بند س تبصره ۶ اصلاح شود که بی‌شک این موضوع جزو مولفه‌های مهم ورود صنایع و شرکت‌ها به بازار سرمایه است و معافیت‌های مالیاتی متنوعی جهت درج شدن شرکت‌ها در بورس با توجه به شفاف شدن و مشارکت مردم در بورس‌های مختلف برای حضور شرکت‌ها در نظر گرفته می‌شود.

معاون راهبردی کارگزاری بانک سپه اعلام کرد: در خصوص نرخ سود نیز قطعا می‌توان با همراهی و اطلاع‌رسانی به مسوولان مرتبط و نمایندگان مجلس از مخاطرات این افزایش نرخ سود و آسیب صنایع و شرکت‌ها در آینده نزدیک، با موفقیت و سربلندی از این اتفاق عبور کنیم.

وی در پایان بیان کرد: به نظر می‌رسد با تلاش‌های صورت گرفته توسط سازمان بورس و اوراق بهادار و فعالان بازار سرمایه از طرق مختلف، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و با اصلاح سیاست‌های در پیش گرفته شده، شاهد رشد بازار سرمایه و افزایش مشارکت مردم در جهش تولید و تامین مالی آسان شرکت‌ها و صنایع شویم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده