تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۱۴
بازدید: ۳۸
کد خبر: ۳۴۳۳۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر مرکز نوآوری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران:

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تک عقدی است/ رویکرد مدیران بانک قرض‌الحسنه مهر ایران رویکرد اکوسیستمی است

‌می‌متالز - مدیر مرکز نوآوری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بانک تک عقدی است؛ بنابراین نیاز به تنوع محصول و تنوع ابزار دارد که بتواند نیاز‌های مختلف افراد را در حیطه خانوادگی و فردی برطرف کند.

به گزارش می‌متالز، علی مجیدی، مدیر مرکز نوآوری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اظهار کرد: بانکداری اسلامی هم در کشور‌های اسلامی و هم در کشور‌های غیراسلامی وجود دارد. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اولین بانکی است که این تجربه را به دنیا ارائه می‌دهد. این تجربه بسیار ارزشمند است کما اینکه کشور‌هایی که در بانکداری اسلامی پیشرو هستند، برایشان این تجربه بسیار جذاب است.

وی افزود: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بانک تک عقدی است؛ بنابراین نیاز به تنوع محصول و تنوع ابزار دارد که بتواند نیاز‌های مختلف افراد را در حیطه خانوادگی و فردی برطرف کند.

مجیدی ادامه داد: تا سال ۱۴۰۱، وام‌های قرض‌الحسنه فقط به افراد حقیقی تعلق می‌گرفت، اما پس ازآن، این اقدام برای افراد حقوقی نیز صورت می‌گیرد. اگر بخواهیم شعار "کارت مهر کارت زندگی" محقق شود، به این نیاز داریم که محصولات مختلفی طراحی شود و مدل‌های کسب و کاری جدیدی در حوزه قرض‌الحسنه تعریف شود تا پاسخگوی نیاز‌های مخاطبان باشد.

وی بیان کرد: هیچ نهادی به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد. رویکرد مدیران بانک قرض‌الحسنه مهر ایران رویکرد اکوسیستمی است. هر بازیگری باید در جای خود قرار بگیرد. ما بانک و تامین کننده مالی هستیم، خدمات بانکی ارائه می‌دهیم. بازیگران اکوسیستم را شناسایی می‌کنیم. این نگاهی است که به صورت واقعی در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران عملیاتی شده است. بانک در موضوعاتی مانند بیمه و سلامت و... که وارد شده نگاه مالکیتی نداشته و هماهنگ کننده بوده است.

مدیر مرکز نوآوری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: نوآوری در بانک ما دو رویکرد دارد: مرکز نوآوری وظیفه نوآوری سازمانی دارد. در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از نیرو‌های انسانی فرهیخته، باسواد و جوان استفاده شده است. همه همکاران تحصیلکرده و اهل نوآوری هستند. باورمان این است که اگر بخواهیم اهداف مان را محقق کنیم، نیاز داریم که نگاه ما به نوآوری باز باشد. این مرکز هرگونه ایده و امکاناتی را می‌پذیرد و باتوجه به اهداف خود با آنها همسو می‌شود.

مجیدی خاطرنشان کرد: نکاتی که در مرکز نوآوری وجود دارد شامل زیر است: 

رویکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تامین مالی خرد است. فضایی که ما در آن تنفس می‌کنیم، اولا باید مبتنی بر عقد قرارداد قرض‌الحسنه باشد و سپس تامین مالی، تامین مالی خرد باشد. چتری که ما زیر آن فعالیت می‌کنیم، تامین مالی خرد و مبتنی بر قرض‌الحسنه است. رویکرد دیگر بانک تسهیل و تسریع دسترسی عادلانه به خدمات بانکی است. ما در کشور ۵۳۰ شعبه داریم و عمده شعب ما در استان‌ها هستند. جهت‌گیری بانک این بود که خدمات بانکی در مناطق دوردست باشد و در تمرکز شهر‌ها نباشد.

وی ادامه داد: نکته بعدی در مرکز نوآوری مباحث پژوهشی است. پژوهش‌های کاربردی در راستای رسالت بانک و رسالت مرکز نوآوری را انجام می‌دهیم. از طرف دیگر دغدغه مدیران ما این است که از پژوهش‌ها حمایت کنند. حدود ۸۰ مقاله پژوهشی را براساس نیاز‌های شبکه بانکی و نیاز‌های بانک خودمان مشخص کردیم. محققان و پژوهشگران و ... می‌توانند به این موضوعات بپردازند و بانک نیز در کنار آنها خواهد بود.

مدیر مرکز نوآوری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: مرکز نوآوری جهت گیری‌های استراتژیکی دارد که همسو با جهت گیری‌های استراتژیک بانک است. رویکرد حوزه نوآوری، شمولیت مالی از دغدغه‌های ماست. 

وی درخصوص مرجعیت علمی بیان کرد: ما گفتیم که از نظر علمی قرض‌الحسنه ظرفیت بالایی دارد. اما جایی وجود ندارد تا کسی که به حوزه قرض‌الحسنه علاقمند است، بتواند پژوهشی انجام دهد. این بود که با هدایت مدیریت بانک پروژه‌ای با موضوع مرجعیت علمی قرض‌الحسنه تعریف شد.

در گام اول ۱۵۰۰ سند علمی در قالب پایان‌نامه، رساله، گزارش و کتاب به زبان فارسی، عربی و انگلیسی جمع آوری شد تا افراد علاقمند به این موضوع بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند. 

مجیدی توضیح داد: رویکرد دیگر، جهت دهی جریان مالی قرض‌الحسنه است. دو نکته وجود دارد. یکی اینکه قرض‌الحسنه تامین مالی ارزان قیمت است. اما جمع آوری این منابع و تجهیز آن بسیار سخت و گران است. از طرفی افرادی که منابع خود را به عنوان قرض الحسنه در اختیار بانک می‌گذارند، تقاضا دارند که درجای مدنظر خود که مصرف خیرخواهانه دارند، به کار گرفته شود. این مساله برای ما مهم است که بتوانیم جهت گیری پول را داشته باشیم و مطمئن باشیم که منابع در بهترین جای ممکن تخصیص داده شود. این دیدگاه باعث می‌شود که مدل‌های جدیدی از کسب و کار را داشته باشیم. یعنی اگر قرار بود که بر اساس مدل قدیمی یک صندوق تعریف شود، منابع آنجا جمع آوری شود و سپس به افراد تخصیص داده شود، الان در یک گام جلو‌تر می‌رویم. تخصیص و مصرف را اولویت قرار داده و سپس به جمع آوری منابع اقدام کنیم.

مدیر مرکز نوآوری درخصوص حمایت‌ها از تیم ها، استارت آپ‌ها و افرادی که دارای ایده و محصول هستند، بیان کرد: یکسری خدمات عمومی داریم. یکی قرار گرفتن اطلاعات عمومی که افراد از سوی بانک می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند. فضایی ایجاد کنیم که بازیگران اکوسیستم در کنار هم قرار گیرند. ظرفیت عظیمی در اختیار مشتریان می‌تواند باشد.

وی افزود: بعد از ۱۶ سال تاسیس بانک، دانش و تجربه تخصصی بانک قرض‌الحسنه را در حوزه بانکداری اسلامی می‌توانیم را در قالب آموزش در اختیار تیم‌ها قرار دهیم. فضای کار اشتراکی قابل توجهی توسط مدیران بانک تهیه شده است. وام‌های قرض‌الحسنه براساس ارزیابی‌ها در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. 

مجیدی گفت: به دلیل اهمیتی که بانک به حوزه بانکداری اجتماعی و نوآوری‌های اجتماعی قائل است، کارگروهی را به نام کارگروه نوآوری اجتماعی تعریف کردیم تا کار‌های مطالعاتی و شناسایی اکوسیستم نوآوری اجتماعی و نقشه راه بانک برای حضور در این اکوسیستم را فراهم کند.

مدیر مرکز نوآوری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: یکی از اهداف رویداد مهرنو این است که بانک قرض‌الحسنه به عنوان اکوسیستم نوآوری کشور معرفی شود. مکانی ایجاد شود که افراد بتوانند شبکه‌سازی کنند، با هم آشنا شوند و پروژه‌ها را با هم دنبال کنند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده