تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۲۲
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۴۳۹۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر بازار‌های مالی بورس کالای ایران:

حجم معاملات گواهی شمش طلا از ۶ تن عبور کرد/ ۶۰۰ هزار مشتری فعال در بازار طلای بورس کالای ایران

‌می‌متالز - مدیر بازار‌های مالی بورس کالای ایران با اشاره به ثبت رکوردی جدید در بورس کالا گفت: آخرین آمار‌ها از معاملات گواهی سپرده شمش طلا به عنوان یکی از ابزار‌های زنجیره طلا در بورس کالای ایران نشان می‌دهد که در ادامه استقبال سرمایه گذاران، حجم این معاملات از ۶ تن عبور کرده و این ابزار به تنهایی توانسته بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی را به سمت خود جذب کند.

به گزارش می‌متالز، جواد فلاح اظهار داشت: معاملات مبتنی بر طلا در بورس کالای ایران با استقبال سرمایه گذاران و مشارکت ۶۰۰ هزار مشتری فعال در مسیر توسعه قرار دارد به طوریکه از ابتدای راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا از اسفندماه سال ۱۴۰۱ تاکنون، تعداد عرضه کنندگان از ۴ به ۱۴ عرضه کننده رسیده است و این روند ادامه دارد.

او افزود: از آغاز به کار این بازار تاکنون حجم معاملات به بیش از ۶۰ میلیون و ۷۲۶ هزار گواهی معادل ۶ تن و ۷۳ کیلوگرم شمش طلا رسیده است. این حجم معامله، معادل ۸۲۰ هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی بوده که ارزش ۲۳ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومانی را بر تابلوی بورس کالا به ثبت رسانده است.

مدیر بازار‌های مالی بورس کالای ایران گفت: جذب این حجم نقدینگی همسو با سیاست‌های کلان اقتصادی کشور در راستای مشارکت مردم در اقتصاد و جذب نقدینگی سرگردان به بازار‌های رسمی و شفاف بوده و وجود زنجیره ابزار‌های جذاب طلا در بورس کالا باعث شده تا ذائقه شمار زیادی از سرمایه‌گذاران و عموم مردم به سرمایه‌گذاری در بازار طلا از مبادلات فیزیکی به سمت ابزار‌های مالی طلا تغییر کند.

فلاح با بیان اینکه در حال حاضر حجم سپرده گذاری شمش طلا در خزانه‌های بورس کالا به بیش از ۶.۸ تن رسیده است، گفت: در آماری قابل قبول هم اکنون ۶۸ صندوق سرمایه گذاری در معاملات مبتنی بر طلای بورس کالای ایران مشارکت دارند و طبق آمار‌ها شمار مشارکت افراد حقیقی به سمت معاملات مبتنی بر طلای بورسی به خصوص صندوق‌های طلا رو به افزایش است.

گفتنی است معاملات گواهی سپرده شمش طلا از ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۱ راه اندازی شد و ۱۹ فروردین امسال نیز نخستین خزانه غیر بانکی طلا در بازار سرمایه آغاز به کار کرد.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده