تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۳۹
کد خبر: ۳۴۴۱۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
خواب معاملات دلاری ادامه دارد

اتمام سکون بازار با شروع هفته جدید؟

‌می‌متالز - کریدور نوسان شاخص‌های ارزی در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته نیز تغییر نکرد. برخی از فعالان بازار معتقدند که احتمال ذوب یخ بازار با شروع معاملات در هفته جدید وجود دارد. اما این در حالی است که به عقیده کارشناسان حداقل تا زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، احتمال ایجاد نوسان افزایشی یا کاهشی جدید منتفی است.

به گزارش می‌متالز، در روز‌های پایانی هفته گذشته و در فضای کم عمق معاملات نقدی، روند نرخ شاخص‌های ارزی کاهشی ثبت شد. این در حالی است که عمدتا در شرایط این‌چنینی بازیگران افزایشی بازار با مغتنم شمردن شرایط، جهت کسب سود بیشتر، اقدام به نرخ‌دهی در سطوح قیمتی بالاتر می‌کنند. رفتار نرخ‌ها در روز‌های پایانی هفته گذشته را می‌توان این‌طور تعبیر کرد که خواب معاملات دلاری ادامه‌دار خواهد بود. کارشناسان علت اصلی افت نوسان هفته‌های اخیر بازار را عدم وجود ریسک سیاسی جریان‌ساز و همچنین شرایط انتخاباتی می‌دانند. به‌نظر می‌رسد ریسک سیاسی جدیدی در بازار وجود ندارد. اتمام مناقشات نظامی منطقه‌ای در کنار وجود سیگنال‌هایی مبنی بر تداوم گفتگو‌های غیر‌رسمی با غرب، سبب شده تا تغییری در میزان انتظارات تورمی فعالان بازار ایجاد نشود. از سوی دیگر معامله‌گران در روز‌های انتخاباتی با هدف فاصله‌گیری از ریسک از انجام معاملات نقدی در حجم‌های بالا خودداری می‌کنند و همین امر نیز عاملی است که به رکود بازار دامن می‌زند.

لوپ تکراری بازار دلار

در روز‌های پایانی هفته گذشته روند نرخ شاخص‌های ارزی در بازار غیر‌رسمی کاهشی بود. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که در بازار روز چهارشنبه با صعود به نزدیکی سقف کریدور فعلی خود در رقم ۵۹ هزار و ۳۰۰ تومان معامله می‌شد فعالیت خود در بازار صبح روز پنج‌شنبه را با ۲۰۰ تومان کاهش نسبت به این نرخ در رقم ۵۹ هزار و ۱۰۰ تومان آغاز کرد. تا ساعات پایانی بازار نرخ ارز مذکور نوسان دیگری از خود به جا نگذاشت و در همین رقم به فعالیت روزانه خود در بازار روز پنج‌شنبه پایان بخشید. علاوه بر اسکناس دلار، نرخ یورو و پوند نیز در بازار ۳۱ خرداد کاهشی بود. هر یک از این اسکناس‌های اروپایی به ترتیب با ۳۰۰ و ۵۰۰ تومان کاهش در ارقام ۶۳ هزار و ۶۰۰ تومان و ۷۵ هزار و ۱۵۰ تومان معامله شدند.

برخلاف بازار آزاد، نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات رسمی روز پنج‌شنبه افزایشی بود. نرخ اسکناس دلار مرکز مبادله که در ماه‌های اخیر با یک روند کم شیب، اما مستمر در حال افزایش است در این روز با حدود ۱۰۰ تومان رشد در رقم ۴۵ هزار و ۹۴۵ تومان به فروش رسید و در یک قدمی کانال ۴۶ هزار تومانی قرار گرفت. رشد نرخ‌های بازار ارز در روز‌های میانی هفته گذشته نیز در بازار آخرین روز معاملاتی نقش خود در بازار سکه را ایفا کرد و قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید با رشد ۳۰۰ هزار تومانی به رقم ۴۰ میلیون تومان رسید. نیم و ربع سکه نیز مشترکا ۱۰۰ هزار تومان رشد نرخ را تجربه کردند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده