تاریخ: ۰۳ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۳
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۴۴۲۳۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

اجبار فولادسازان چین به کاهش تولید

‌می‌متالز - قیمت انواع محصولات فولادی در چین طی معاملات آتی منعقد شده در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۴ بین سه تا هشت دلار کاهش یافت. دولت چین با در نظر گرفتن ریزش پی در پی قیمت محصولات فولادی محدودیت‌هایی را در صنعت فولاد این کشور اعمال کرده است.

به گزارش می‌متالز، قیمت محصولات فولادی چین در معاملات آتی افت چشمگیری پیدا کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد هر تن میلگرد در معاملات آتی منعقد شده در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۴ با بهای چهار دلار کمتر نسبت به هفته‌های اخیر به فروش رسید. همچنین ریزش قیمت‌ها به بازار ورق گرم فولادی و سنگ آهن نیز سرایت کرد تا از بهای هر تن از این محصولات ۲۰ یوان معادل سه دلار کاسته شود. قیمت زغال سنگ کک‌سازی در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۴ نزدیک به هفت درصد کاهش یافت و هر تن آن با بهای ۲۳۹ دلار به فروش رسید. در این میان شمش فولادی با افت قیمت ۶۰ یوانی معادل هشت دلاری، پرچم‌دار کاهش قیمت‌ها در معاملات آتی چین است.

اجبار فولادسازان چین به کاهش تولید

کاهش تولید ۱.۴ درصدی فولاد خام در سال ۲۰۲۴

براساس گزارش اداره ملی آمار چین (NBS)، اگرچه تولید فولاد خام چین در ماه می ۲۰۲۴ نسبت به آوریل سال جاری ۸.۱ درصد رشد داشت و به ۹۲.۸۶ میلیون تن رسید. ولی تولید فولاد خام در ماه ژوئن روند نزولی پیدا کرد و فولادسازان این کشور محتاطانه محصولات فولادی را تولید و به بازار عرضه می‌کنند. همچنین آمار تولید در بلندمدت نشان می‌دهد میزان تولید فولاد خام چین از ژانویه تا می ۲۰۲۴ حدود ۱.۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و در مجموع به ۴۳۸.۶۱ میلیون تن برآورد شد.

اجبار فولادسازان چین به کاهش تولید

محصولات فولادی باوجود کاهش تولید و عرضه قطره چکانی، به سختی در چین به فروش می‌رسد، تاجایی که فولادسازان در شاگانگ (Shagang) در روز‌های گذشته بعضی از تولیدات خود را با قیمت ۱۰۰ یوان در تن معادل ۱۴ دلار در تن کم‌تر به حراج گذاشته‌اند.

اجبار فولادسازان چین به کاهش تولید

کاهش تولید در چین اجباری می‌شود

شرایط نابه‌سامان بازار داخلی، عدم سودهی شرکت‌های فولادی این کشور و ریزش پی در پی قیمت محصولات فولادی سبب شده دولت چین به حوزه صنعت فولاد ورود و فولادسازان را موظف به کاهش تولید در ادامه ژوئن ۲۰۲۴ کرده است. مطابق جزئیات جدیدترین مصوبات کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) فولادسازان در استان هبی (Hebei) باید ۱۵-۱۷ میلیون تن، در استان فوجیان (Fujian) حوالی ۳.۵ میلیون تن و در استان شانسی (Shanxi) حدود دو میلیون تن از تولیدات خود تا انتهای ژوئن بکاهند. همچنین طبق تصمیمات اعضای کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین کارخانه‌های فولادی با درجه انرژی C یا پایین‌تر و سوابق زیست‌محیطی ضعیف ملزم به کاهش بیش از ۵۰ درصدی تولید خود در ادامه ژوئن ۲۰۲۴ هستند. به اعتقاد اعضای این کمیسیون وضعیت فعلی بازار داخلی این کشور شباهتی به سال ۲۰۲۳ ندارد و باید محدودیت تولید در تمامی کارخانه‌های فولادی چین اعمال شود. از طرفی انتظار می‌رود محدودیت‌های تولید فولاد در ماه جولای و حتی تا انتهای سال ۲۰۲۴ ادامه یابد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده