تاریخ: ۱۸ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۲۱
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۵۲۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سهم ۲۷ درصدی ایران در بازار افغانستان

سهم ۲۷ درصدی ایران در بازار افغانستان
‌می‌متالز - رایزن بازرگانی ایران در افغانستان گفت: سهم ایران از واردات به افغانستان ۲۷ درصد است.

به گزارش می‌متالز، حسین روستایی، رایزن بازرگانی ایران در افغانستان گفت: افغانستان کشوری محصور در خشکی است که صرفاً از بندر کراچی پاکستان و چابهار ایران به آب‌های آزاد دسترسی دارد و بیش از ۹۰ درصد نیاز‌های خود را از طریق واردات به‌ویژه از ایران تأمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ایران همواره شریک اول تجاری افغانستان بوده است، اظهار کرد: دولت افغانستان کمترین مداخله را در تجارت این کشور دارد و بخش خصوصی با همت خود کار را پیش می‌برد.

روستایی روند رشد صادرات محصولات ایرانی به افغانستان را ۱۴ درصد رشد در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد و ادامه داد: سهم ایران از واردات به افغانستان ۲۷ درصد است در حالی‌که رکورد واردات ۴۰ درصدی را نیز داشته‌ایم.

بر اساس اعلام اتاق ایران، وی افزود: در حال حاضر دولت افغانستان بهره‌برداری و تولید معادن را به طور جدی در دستور کار قرار داده و دو کشور می‌توانند در این رابطه وارد همکاری‌های اقتصادی شوند.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان بیان کرد: برقراری امنیت سراسری و استقرار حاکمیت مرکزی در کل کشور افغانستان، سیاست جایگزینی واردات با تولیدات داخلی، شفاف‌سازی در وزارت مالیه، ارتقا نرخ برابری افغانی در برابر دلار و بهبود ثبات اقتصادی از جمله شرایط و مواردی است که برای توسعه اقتصاد در این کشور در نظر گرفته شده که می‌تواند به افزایش مبادلات تجاری با کشور‌های مختلف منجر شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده