تاریخ: ۱۸ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۷
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۴۵۲۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد:

جزییات تسویه معاملات کالایی در بهار ۱۴۰۳

جزییات تسویه معاملات کالایی در بهار ۱۴۰۳
‌می‌متالز - سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، جزییات تسویه معاملات کالایی در حوزه بورس‌های کالایی، انرژی و بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا در فصل بهار سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد.

به گزارش می‌متالز به نقل از سپرده‌گذاری مرکزی، بر اساس آمار منتشر شده در فصل بهار ۱۴۰۳، ارزش معاملات تسویه شده در بازار فیزیکی به بیش از ۵۹۶ هزار میلیارد ریال رسیده است.

جزییات ارزش کل معاملات بازار فیزیکی

این گزارش حاکی است: در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ تعداد کل معاملات به ۲.۸۳۲ مورد و ارزش کل معاملات بازار فیزیکی به ۶۱۵.۵۱۳.۱۴۴ میلیون ریال دست پیدا کرده است.

همچنین، ارزش معاملات تسویه شده در این بازه زمانی ۵۹۶.۷۲۱.۶۰۱ میلیون ریال و ارزش معاملات منفسخ ۱۸.۷۹۱.۵۴۳ میلیون ریال بوده و از میان معاملات منعقد شده تعداد ۲.۷۷۳ مورد تسویه شده‌اند.

ارزش معاملات به تفکیک گروه‌های کالایی

این گزارش می‌افزاید: در ۳ ماه نخست سال جاری، ارزش معاملات به تفکیک گروه‌های کالایی «نفت خام و گاز طبیعی ۲۳.۴۴۶.۹۵۷ میلیون ریال، محصولات شیمیایی ۳۴.۹۵۶.۰۵۴ میلیون ریال، فرآورده‌های ویژه نفتی ۲۵۳.۹۹۴.۴۴۵ میلیون ریال، فرآورده‌های گازی ۱۲۱.۳۸۲.۷۳۶ میلیون ریال، فرآورده‌های اصلی نفتی ۹۵.۰۵۵.۹۸۱ میلیون ریال، سایر فرآورده‌های نفتی ۳۶۴.۱۴۲.۵۴۷ میلیون ریال، زغال سنگ و مشتقات آن ۵۴۰.۱۹۹ میلیون ریال، برق و انرژی‌های پاک ۴.۴۹۶.۵۷۱ میلیون ریال، پساب ۲۸۸.۰۰۰ میلیون رسال و سبد کالایی ۱۷.۲۰۹.۶۵۴ میلیون ریال» بوده است.

روند معاملات منعقده به تفکیک ۳ ماه

جزییات این اطلاعات آماری از روند معاملات منعقده به تفکیک ماه نشان می‌دهد که در فروردین‌ماه ارزش کل معاملات ۱۷۶.۶۴۰.۰۳۸ میلیون ریال، رینگ داخلی ۸۵.۲۷۰.۹۲۳ میلیون ریال و رینگ بین‌الملل ۹۱.۳۶۹.۱۱۴ میلیون ریال، در اردیبهشت‌ماه ارزش کل معاملات ۲۰۲.۰۱۷.۳۳۶ میلیون ریال، رینگ داخلی ۷۹.۴۶۹.۵۳۲ میلیون ریال و رینگ بین‌الملل ۱۲۲.۵۴۷.۸۰۴ میلیون ریال و در خردادماه ارزش کل معاملات ۲۳۶.۸۵۵.۷۷۰ میلیون ریال، رینگ داخلی ۵۱.۱۸۸.۶۷۷ میلیون ریال و رینگ بین‌الملل ۱۸۵.۶۶۷.۰۹۳ میلیون ریال رقم خورده است.

گفتنی است؛ در فصل نخست امسال پرمعامله‌ترین روز بازار فیزیکی از نظر تعداد قرارداد‌ها به ۱۷ اردیبهشت‌ماه تعلق دارد که ۱۳۹ معامله به ثبت رسیده است.

همچنین، بیشترین حجم معاملات در این فصل با ۴۱.۶۱۵.۳۷۶.۹۸۸.۹۰۰ ریال به ۲۱ خردادماه و بیشترین حجم تسویه معاملات به ۲۹ خردادماه با ۳۶.۷۸۵.۴۰۲.۸۵۲.۷۰۰ ریال اختصاص داشته است.

صدور ۳۴ کد سرمایه‌گذاری خارجی در رینگ بین‌الملل

از سویی دیگر، آمار تعداد کد‌های صادر شده برای فعالیت در بازار فیزیکی از مبدا کشور‌های خارجی در بهار امسال نشان می‌دهد که امارات با ۱۲، ترکیه با ۵، افغانستان و چین با ۳، روسیه، پاکستان، عراق و کره جنوبی با ۲ و گرجستان، هنگ کنگ و ازبکستان با ۲ کد در این دوره زمانی در بازار فیزیکی رینگ بین‌الملل فعال بوده‌اند.

معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا

بر اساس گزارش سپرده‌گذاری مرکزی، آمار معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا در فصل بهار ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که اوراق گواهی سپرده کالایی به ۶۱.۰۶۷.۳۷۲ میلیون ریال، در بخش اوراق سلف موازی استاندارد به ۳۵.۱۱۲.۶۵۰ میلیون ریال، در بخش اوراق گواهی ظرفیت به ۱۸.۵۴۹.۸۶۵ میلیون ریال و در بخش معاملات آتی بورس انرژی ۳۱۱ میلیون ریال رسیده است.

ارزش معاملات اوراق گواهی سپرده کالایی

در عین حال، جزییات ارزش معاملات اوراق گواهی سپرده کالایی به تفکیک کالا نیز نشان می‌دهد: در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ ارزش این معاملات برای محصول برنج ۵۷.۱۵۴ میلیون ریال، زعفران ۴.۷۲۰.۴۴۸میلیون ریال، سکه طلا ۵۳.۲۶۳.۲۲۱ میلیون ریال، پسته ۶۹.۵۸۰ میلیون ریال، سیمان ۳۹۰.۶۸۲ میلیون ریال و شیشه ۲.۵۶۶.۲۴۷ میلیون ریال رقم خورده است.

معاملات بازار برق بورس انرژی

از سویی دیگر در فصل بهار، در معاملات بازار برق مشتقه که در حوزه برق سبز و سایر معاملات برق مشتقه دنبال می‌شود ۸۹ درصد از معاملات بازار برق مختص به معاملات برق سبز بوده که در فروردین ماه ۲۶۹.۸۷۷ میلیون ریال، در اردیبهشت‌ماه ۱۷.۲۷۱.۲۵۴میلیون ریال و خردادماه ۲۰.۱۱۴.۲۴۸ میلیون ریال رقم خورده است.

ارزش معاملات اوراق سلف موازی

این گزارش می‌افزاید: بیش از ٧٥ درصد از معاملات اوراق سلف موازی استاندارد در سه ماهه نخست سال ١٤٠٣ مربوط به نماد‌های منتشره در بورس انرژی و بیش از ٢٤ درصد از آنها مربوط به نماد‌های بورس کالا بوده و جزییات ارزش معاملات اوراق سلف موازی به تفکیک کالا در دوره مزبور نشان می‌دهد: در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ ارزش این معاملات برای محصول‌های «متانول ۲۳.۹۴۷.۶۸۲ میلیون ریال، برق ۲.۲۸۳.۲۰۰ میلیون ریال، وانت «T ۸» ۳.۳۰۳.۰۴۴میلیون ریال، پلی اتیلن ۴.۴۸۲.۰۰۰ میلیون ریال، شیرفرادما ۴۵.۵۷۲ میلیون ریال، کیوی ۳۰۲.۷۶۷ میلیون ریال و وانت کارا ۶۴۸.۳۷۵ میلیون ریال» بوده است.

ارزش اوراق بهادار وثیقه شده

همچنین، در بخش ارزش اوراق بهادار وثیقه شده نزد سمات به تفکیک موضوع توثیق آمار‌های منتشر شده در بهار ۱۴۰۳ حاکی از آن است که ارزش اوراق بهادار وثیقه شده برای انتشار اوراق سلف موازی به میزان ۱۰۲.۵۷۷.۸۸۰ میلیون ریال، پذیرش انبار به میزان ۴۰۶.۵۳۶.۲۶۰ میلیون ریال و در بخش عرضه در بازار فیزیکی به میزان ۱۲.۴۲۹.۱۲۲ میلیون ریال بوده است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده