تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۱۵
بازدید: ۴۰
کد خبر: ۳۴۵۴۱۹
سرویس خبر : انرژی
عضو کمیسیون انرژی مجلس

مصرف سوخت خودرو‌های داخلی دوبرابر استاندارد جهانی است

مصرف سوخت خودرو‌های داخلی دوبرابر استاندارد جهانی است
‌می‌متالز - مصرف بنزین و ناترازی تولید باعث شده است انتقادات به حوزه خودرو به‌خصوص خودرو‌های داخلی بیشتر شود. بسیاری دلیل این حجم مصرف سوخت را وجود خودرو‌های داخلی دارای تکنولوژی قدیمی می‌دانند.

به گزارش می‌متالز، خودرو‌های ساخت‌داخل به طور متوسط ۱۰ تا ۱۲لیتر سوخت مصرف می‌کنند، درحالی‌که خودرو‌های روز دنیا تقریبا نصف این رقم مصرف دارند. در همین زمینه، غلامعلی شهرکی، عضو کمیسیون انرژی مجلس به بیان نظرات خود پرداخت.

چرا شاهد اوج‌گیری مصرف بنزین و ناترازی در این بخش هستیم؟

عدم استفاده از تکنولوژی روز دنیا در تولید وسایل نقلیه سبب افزایش مصرف انرژی شده است. در حالی نزدیک به ۱۲۰‌میلیون لیتر در روز بنزین مصرف می‌شود و مصرف روزانه خودرو‌ها بین ۱۰ تا ۱۲ لیتر است. با نگاه به استاندارد‌های جهانی متوجه می‌شویم حتی قدیمی‌ترین خودرو‌های کشور‌های پیشرفته در بدترین حالت بین ۵ تا ۷ لیتر بنزین مصرف می‌کنند، بنابراین خودرو‌های ما بیشتر از استاندارد جهانی مصرف دارند به همین دلیل ناچار به واردات سوخت هستیم.

در این خصوص خودروسازان چه اقداماتی می‌توانند انجام بدهند؟

اگر خودروساز‌های داخلی پس از ۴۰ سال توان تولید خودرو استاندارد را ندارند، باید فکری برای آنها کرد چراکه بیت‌المال در این حوزه به طرز چشمگیری در حال هدررفتن است. ضرورت گازسوز کردن خودرو‌ها بسیار حس می‌شود. افزایش ایستگاه‌های گاز مایع و در ادامه ارائه تسهیلات مناسب به مردم به‌ویژه در مناطق مرزی به دلیل قاچاق سوخت برای دوگانه‌سوز کردن خودروهایشان ازجمله نکاتی است که باید در این زمینه مورد توجه قرار داد.

در حوزه انرژی چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

از آنجاکه قوانین خوبی در راستای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در مجلس یازدهم تصویب شده است باید بر اجرای این قوانین نظارت بیشتری داشته باشیم، ضمن آنکه باید با بهره‌گیری از توانمندی بخش خصوصی داخلی و خارجی سرمایه‌گذاری در این حوزه را افزایش داد. طبق قانون اگر صنایع ۵ تا ۱۰درصد برق موردنیازشان را تولید کنند از دولت تسهیلاتی دریافت خواهند کرد، بنابراین علاوه‌بر قوانین مناسب ظرفیت‌های بسیار دیگری در کشور وجود دارد که با بهره‌گیری از آنها می‌توان مشکل ناترازی را حل کرد.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران