تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۳۰
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۴۶۲۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح کرد:

تسهیل مبادلات خارجی شرکت‌های بورسی از مسیر پیمان پولی ایران و روسیه/ فرصتی تازه برای توسعه مراودات اقتصادی و تجاری

تسهیل مبادلات خارجی شرکت‌های بورسی از مسیر پیمان پولی ایران و روسیه/ فرصتی تازه برای توسعه مراودات اقتصادی و تجاری
‌می‌متالز - محمدمهدی شهریاری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، پیمان پولی ایران و روسیه را فرصتی برای حل مشکلات تجاری و توسعه مراودات اقتصادی این دو کشور ذکر کرد و گفت: این پیمان پولی تاثیر مثبتی بر فعالیت شرکت‌های صادرکننده بورسی و مبادلات خارجی آنان دارد.

به گزارش می‌متالز، «محمدمهدی شهریاری» با اشاره به تاثیر مثبت پیمان پولی ایران و روسیه بر مبادلات خارجی شرکت‌های صادرکننده بورسی، گفت: به طور کلی، هر پیمان پولی دوجانبه به منظور کاهش مشکلات ناشی از تحریم‌های بانکی و مسیر جدیدی در کنار سایر روش‌ها برای انتقال پول بین دو کشور است؛ لذا پیمان پولی ایران و روسیه، ضمن توسعه مراودات اقتصادی، صادرات و واردات این دو کشور را رونق می‌دهد.

مسیر برای مبادلات خارجی هموار می‌شود

وی با اشاره به اینکه این پیمان پولی در نقل و انتقالات مالی ایران با روسیه بسیار راهگشا خواهد بود، افزود: پیمان پولی دوجانبه میان این دو کشور، مقدمه‌ای برای امضای پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه با کشور‌های مختلف و ایجاد فضایی آزاد در حوزه مسائل بانکی و نقل و انتقالات پولی است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف اصلی پیمان پولی میان هر کشوری تسهیل تجارت دو جانبه و یا چند جانبه است که به نظر می‌رسد این پیمان نیز مسیر را برای مبادلات خارجی برای شرکت‌های صادرکننده بورسی هموارتر کند.

شهریاری، پیمان پولی ایران و روسیه را فرصتی برای حل مشکلات تجاری و توسعه مراودات اقتصادی این دو کشور ذکر کرد و گفت: هر ابزاری که بتواند فرآیند تجارت را برای دو کشور هم‌پیمان شده و یا کشور‌های اطراف آنها، تسهیل کند، به طور قطع، مورد حمایت و پذیرش است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اینکه بهره‌گیری از این پیمان‌ها فشار‌های ناشی از تحریم‌های بانکی را به مرور کاهش می‌دهد، عنوان کرد: در عین حال، این پیمان پولی کمک می‌کند تا این دو کشور در شرایط تحریمی بتوانند رکود اقتصادی موجود را به خوبی مدیریت کنند.

بسترسازی برای توسعه مبادلات پولی و بانکی

شهریاری در پایان با بیان اینکه پیمان پولی ایران و روسیه تاثیر مثبتی بر فعالیت شرکت‌های صادرکننده و مبادلات خارجی آنها دارد، اظهار داشت: این پیمان پولی زمینه‌ساز توسعه هرچه بیشتر مبادلات پولی، بانکی و افزایش تجارت خارجی است. البته کشور روسیه هم در عمل باید ثابت کند که تا چه میزان خواهان توافقات پولی، مالی و نقل و انتقالات پولی با ایران است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده