تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۵۹
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۴۶۹۸۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
دبیر انجمن سنگ آهن ایران مطرح کرد:

نگاه کمک‌کننده دولت به صنایع پیشرو/ تاثیر مثبت ابطال مصوبه نرخ گاز خوراک و سوخت صنایع بر سنگ‌آهنی‌ها

نگاه کمک‌کننده دولت به صنایع پیشرو/ تاثیر مثبت ابطال مصوبه نرخ گاز خوراک و سوخت صنایع بر سنگ‌آهنی‌ها
‌می‌متالز - سعید عسکرزاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران، گفت: ابطال مصوبه نرخ گاز خوراک و سوخت صنایع برای بخش معدن و صنایع معدنی بسیار مفید است و امیدواریم که نگاه دولت به صنایع پیشرو کمک‌کننده و در جهت بهبود کسب‌وکار آنها باشد.

به گزارش می‌متالز، «سعید عسکرزاده» با بیان اینکه صنعت فولاد کشور با رشد بسیار مطلوبی مواجه بوده است، گفت: در حال حاضر صنعت فولاد با هیچ کدام از صنایع موجود در کشور قابل مقایسه نیست، صنعتی که در ابتدای انقلاب یک واردکننده مطلق بوده، اما در حال حاضر به دهمین تولیدکننده بزرگ دنیا تبدیل شده و بیش از نیمی از محصولات خود را صادر می‌کند.

صنعتی بنیادی و پیشرو

او با اشاره به اینکه میزان ارزآوری و اشتغال این صنعت بالا است و جزو صنایع سنگین محسوب می‌شود، افزود: توجه دولت به این صنعت به عنوان یک صنعت بنیادی و پیشرو در بخش صنایع، بیش از پیش افزایش یافته است.

عسکرزاده در ادامه یا بیان اینکه در شرایطی که صنعت فولاد کشور با برخی مسائل و مشکلات مواجه است، اگر فشار جدیدی به این صنعت محول شود، به اندازه یک ساختار معمولی هم نمی‌تواند برای توسعه کشور مفید باشد، تاکید کرد: هر کاری که به رونق و بازگشت به شرایط آرمانی صنعت فولاد منجر شود، ضروری است.

توسعه و ارزآوری کشور به شیوه‌های غیرنقدی

دبیر انجمن سنگ آهن ایران تاکید کرد: صنعت فولاد می‌تواند به توسعه و ارزآوری کشور به شیوه‌های غیرنقدی کمک کند. یکی از مشکلات موجود کشور این است که عموما دولت همیشه به سمت مطالبات نقدی از بخش معدن و صنایع معدنی می‌رود، در حالی که معادن و صنایع معدنی به صورت غیرنقدی یعنی ایجاد اشتغال می‌توانند به دولت کمک کنند.

عسکرزاده با تاکید به اینکه زیرساخت‌ها را باید به سمت معادن پیش ببریم، افزود: طبیعی است که آوردن زیرساخت‌ها به جایی که مواد اولیه دارد زمینه‌سازی برای توسعه صنایع معدنی و ایجاد اشتغال محلی است.

تاثیر مثبت ابطال مصوبه نرخ خوراک بر سنگ آهنی‌ها

او به تاثیر ابطال مصوبه نرخ گاز خوراک و سوخت صنایع بر صنعت سنگ آهن اشاره کرد و گفت: به طورحتم، این گونه مصوبه‌ها برای بخش معدن و صنایع معدنی بسیار مفید است و امیدواریم که نگاه دولت به صنایع پیشرو کمک‌کننده و در جهت بهبود کسب‌وکار آنها باشد.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران اعلام کرد: بیشترین مصرف گاز در صنعت سنگ آهن معمولا در جا‌هایی است که یا به صورت مشعل آنها را سوزانده و یا اینکه از آنها به عنوان ماده فرآیندی در گندله‌سازی برای سوخت استفاده می‌کنیم.

او گفت: در بخش آهن اسفنجی هم بیشترین گاز مصرفی وجود دارد به طوریکه گاز به عنوان عامل احیاکننده وارد فرآیند شده و با استفاده از کاتالیست‌هایی شکسته و سپس وارد فرآیند اکسیداسیون در مرحله آهن‌سازی می‌شود، به این صورت که اکسیژن را از آهن جدا کرده و خروجی کار تبدیل به فولاد می‌شود.

عسکرزاده در پایان گفت: قطع گاز بیشترین تاثیر را در بخش میانی یعنی آهن‌سازی می‌گذارد. ولی به هر حال هر کدام از واحد‌های زنجیره آهن و فولاد می‌توانند متاثر از افزایش یا کاهش حامل‌های انرژی باشند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید