تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۵۱
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۴۷۳۳۵
سرویس خبر : انرژی

رشد ۹ درصدی انرژی‌های تجدیدپذیر/ سهم تجدیدپذیر‌ها بیشتر می‌شود

رشد ۹ درصدی انرژی‌های تجدیدپذیر/ سهم تجدیدپذیر‌ها بیشتر می‌شود
‌می‌متالز - چرخ توسعه تجدیدپذیر‌ها چندین سال است که با سرعت بیشتری به حرکت درآمده و بر اساس آخرین آمار انرژی تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در تیرماه سال‌ جاری نسبت به ماه گذشته ۹ درصد رشد داشت.

به گزارش می‌متالز، حدود ۶۰۰ نیروگاه تجدیدپذیر به ظرفیت بیش از ۱۳ هزار مگاوات در سراسر کشور در حال ساخت است که انتظار می‌رود با بهره‌برداری از این ظرفیت تا ۲ سال آینده سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از تولید برق ایران به بیش از ۱۵ درصد افزایش یابد.

براساس گزارش مرکز پایش منابع انرژی تجدیدپذیر و تولید پراکنده، انرژی تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سال جاری تا کنون بالغ بر ۹۲۳ میلیون کیلوات ساعت است.

تولید انرژی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در تیرماه سال جاری ۲۶۱ میلیون کیلووات ساعت گزارش شده است که به نسبت به ماه گذشته ۹ درصد رشد را نشان می‌دهد.

آنطور که همایون حائری، معاون وزیر نیرو گفته ظرف سال‌های اخیر زنجیره ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در داخل کشور کامل شده و با استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون برنامه یا سرمایه‌گذاری خارجی حداقل ساخت ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در برنامه قرار گرفته است. در حال حاضر حدود ۱۳۰۰تا ۱۴۰۰مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاه تجدیدپذیر داریم ولی از سال‌های آتی تولید برق در این حوزه با یک جهش قابل ملاحظه روبرو خواهد شد.

به گفته وی از طرف دیگر، اعطای مجوز فروش برق تجدیدپذیر در تابلوی سبز بورس انرژی موجب خرسندی سرمایه‌گذاران این حوزه شده و به صنایع هم این امکان را داده است تا در فصل تابستان که نیاز به انرژی بیشتری دارند با قیمت‌های بسیار خوبی از تابلوی سبز، برق خود را تأمین کنند.

بی‌شک توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر امری اجتناب‌پذیر است و با توجه به پتانسیل‌های ایران در این حوزه لازم است گام‌های بزرگ‌تری در این بخش برداشته شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده