تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۴۰
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۷۴۲۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن تولید‌کنندگان فولاد برگزار شد

مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن تولید‌کنندگان فولاد برگزار شد
‌می‌متالز - مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با حضور اکثریت ۹۰ درصدی مدیران و نمایندگان کارخانجات زنجیره آهن و فولاد کشور در سطح تشکل گروه A اتاق بازرگانی برگزار شد. در پایان این مجمع، پرسش و پاسخ موثری بین حاضرین و مدیرکل دفتر معدنی وزارت صمت در خصوص چالش‌های تولیدکنندگان صورت گرفت.

انجمن فولاد: از اصلاح عوارض صادراتی تا پیگیری پرونده تعزیراتی فولادسازان

به گزارش می‌متالز، در ابتدای این مجمع سیدرسول خلیفه سلطانی؛ دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در مجمع عمومی این تشکل صنفی اعلام کرد: فعالیت انجمن فولاد در سال گذشته عمدتا در چند محور متمرکز بوده است. از بین فعالیت‌های انجمن، در حوزه صادرات دو موضوع پیگیری شده است که اصلاح عوارض صادراتی از این جمله است. عوارضی که برای حدود ۵۰ روز وضع و ملغی شد. دوم؛ نرخی که برای عوارض صادراتی تعیین شده بود با پیگیری‌های انجمن از ۲ به ۱ تغییر کرد.

وی گفت: موضوع دیگر مورد پیگیری انجمن، اصلاح مقررات بازگشت ارز صادراتی است که نه تنها انجمن فولاد، بلکه همه صنایع پیگیری زیادی داشتند. مطالبه صنعت فولاد در خصوص سیاست ارزی این بود که بتواند هزینه‌های خود را بالاتر از نرخ نیمایی پوشش دهد. البته توافق‌های مثبتی در انتهای دولت سیزدهم رخ داد که امید است در دولت چهاردهم به ثمر بنشیند.

وی ادامه داد: مسأله پیگیری شده دیگر توسط انجمن، متعادل‌سازی محدودیت‌ها در حوزه انرژی است که موفق به تعدیل بسیاری از محدودیت‌ها در سال قبل شدیم. این موضوع در سال جاری نیز توسط انجمن پیگیری شده، اما قول مساعدت وزارت نیرو محقق نشده است.

سیدرسول خلیفه سلطانی گفت: محدودیت گاز نیز برای تولیدکنندگان آهن اسفنجی و فولادسازی پیگیری شد و توانستیم سهم بیشتری برای مصرف گاز تولیدکنندگان بگیریم.

وی بیان کرد: همچنین در بحث تنظیم بازار، انجمن عضو کارگروه تنظیم بازار است و موفق شد عرضه کارخانجات ورق گرم برای کارخانجات ورق سرد را بگیریم که موفقیت نسبی حاصل شده است، اما با انتظارات انجمن هنوز فاصله دارد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: مورد دیگر اصلاح ضرایب شفافیت سامانه جامع تجارت بود که حاصل شد. همچنین ارزش پایه صادراتی گمرک اصلاح شد و گمرک ملزم به استعلام از انجمن فولاد شد.

وی اظهار کرد: مسأله دیگر پیگیری پرونده تعزیراتی شرکت‌ها در قوه قضاییه است که همچنان در حال پیگیری است و به دنبال طرح این موضوع در جلسه سران سه قوه هستیم تا تصمیمی برای محکومیت‌های تعزیراتی شرکت‌ها گرفته شود. در سال گذشته هم به عنوان تشکل گروه A شناخته شد که معمولا سه تا ۵ در این گروه قرار می‌گیرند.

مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن تولید‌کنندگان فولاد برگزار شد

بازرس انجمن فولاد برای چهاردهمین دوره تثبیت شد

در مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران که با حضور اکثریت مدیران و نمایندگان کارخانجات زنجیره آهن و فولاد کشور برگزار شد، دکتر احمد دنیانور به عنوان بازرس اصلی و مهندس شاهین حیدری به عنوان بازرس علی البدل این انجمن انتخاب شدند.

دکتر دنیا‌نور رئیس هیات مدیره فولاد جنوب که سابقه چندین دوره عضویت در هیات رئیسه انجمن فولاد را در کارنامه دارد، با رأی بالا (۵۱ از ۶۴ رای) و برای چهاردهمین دوره به‌عنوان بازرس انجمن فولاد انتخاب شد.

یک مقام وزارت صمت اعلام کرد: پایان تخصیص ارز برای واردات ورق‌های سرد و پوشش‌دار همچنین امیر علیقلی زاده مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در این مجمع گفت: امسال قطعی و اعمال محدودیت برق صنایع فولادی بر اساس گزارش پیش‌بینی شده ما از ماه سوم سال شروع شد؛ اکنون پیش‌بینی آغاز قطعی‌های گاز حتی زودتر از زمان گذشته وجود دارد.

وی گفت: مجوز‌های زیر ۳۰ درصد پیشرفت که تنها در مرحله زمین هستند به مرحله ابطال می‌رسند.

وی ادامه داد: از شرکت فولاد مبارکه بابت ۲۰۰ هزار تن عرضه ورق در بورس کالا سپاسگزاریم؛ آن‌هم در شرایطی که به دلیل محدودیت برق تنها با دو کوره کار می‌کنند.

وی افزود: در خصوص ورق گالوانیزه، گروه کالایی این محصول به ۲۶ ارتقا پیدا کرده و شرایط عدم دریافت ارز وارداتی را پیدا کرده است. در خصوص ورق سرد و رنگی نیز مکاتبه انجام شده و دیروز در سامانه اعمال شد و گروه کالایی آن به ۲۶ افزایش پیدا کرد.

امیر علیقلی‌زاده گفت: توصیه ما این است که تعرفه پیشنهادی را از طریق انجمن اعلام کنیم.

وی افزود: دفتر صنایع معدنی بالاترین تاییدیه را در سامانه جامع تجارت دارد؛ بعضی تولیدکنندگان هنوز برنامه تولید خود را اعلام نکرده‌اند که از آنها می‌خواهیم زودتر این برنامه را ارائه کنند تا بتوانیم برای تامین نیاز‌های ارزی آنها اقدام کنیم…

منبع: چیلان

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین