تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۳۲
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۴۸۰۸۲
سرویس خبر : انرژی

عربستان نفتش را گران کرد

عربستان نفتش را گران کرد
‌می‌متالز - ریاض قیمت نفت سبک خود برای فروش در آسیا در ماه سپتامبر را بالا برد.

به گزارش می‌متالز، عربستان قیمت نفت سبک خود برای فروش در آسیا در ماه سپتامبر را پس از ۳ ماه بالا برد، اما قیمت برای فروش در سایر مناطق را کاهش داد.

قیمت رسمی نفت سبک عربستان برای فروش در آسیا ۲۰ سنت افزایش یافت و به ۲ دلار در هر بشکه بالاتر از متوسط قیمت عمان/ دبی در ماه سپتامبر رسید. این را شرکت دولتی نفت عربستان، آرامکو اعلام کرده است.

این قیمت بالاترین رقم ۲ ماه گذشته است، اما این افزایش بسیار کمتر از انتظار بازار است.

این تولیدکننده نفت نیز قیمت سایر گرید‌های خود برای فروش در آسیا را افزایش داد، اما قیمت عرب مدیوم و نفت سنگین خود را تغییر نداد.

به نوشته رویترز، منابع پالایشگاهی در آسیا انتظار داشتند آرامکو، قیمت‌های تمامی گرید‌ها را حداقل ۵۰ سنت به ازای هر بشکه نسبت به ماه آگوست افزایش دهد و افزایش قیمت در شاخص دبی در ماه گذشته پیروی کند.

این افزایش کمتر از انتظار احتمالا به دلیل حاشیه سود پالایش در آسیا و نزدیک شدن زمان مذاکرات برای قرارداد‌های سالانه بوده است.

در عین حال، ریاض، با کاهش شدید ۲.۷۵ دلار به ازای هر بشکه برای تمامی گرید‌های نفتش برای فروش در شمال غربی اروپا و منطقه دریای مدیترانه، قیمت‌ها را برای سایر مناطق کاهش داده است.

وزرای این گروه در نشست اخیر خود، سیسات تولیدشان را بدون تغییر نگه داشتند از جمله برنامه افزایش تدریجی تولید از ماه اکتبر و اینکه این برنامه در صورت نیاز می‌کند متوقف شود یا تغییر کند.

اوپک در حال حاضر روزانه ۵.۸۶ میلیون بشکه در روز یا حدود ۵.۷ درصد تقاضا در جهان تولید خود را کاهش می‌دهد. این گروه از اواخر سال ۲۰۲۲ با هدف تقویت بازار تولید خود را کاهش داد.

قیمت رسمی نفت فروشی عربستان معمولا پنجم هر ماه منتشر می‌شود و روند قیمت‌گذاری نفت خام ایران، کویت و عراق را تعیین می‌کند و بر قیمت ۹ میلیون بشکه نفت که روزانه به سوی آسیا روانه می‌شود، تأثیر می‌گذارد.

شرکت نفت عربستان، آرامکو، قیمت نفت این کشور بر اساس پیشنهاد‌های مشتریان و پس از محاسبه تغییر ارزش نفت خود و بر اساس سوددهی و قیمت محصولات نفتی در ماه گذشته تعیین می‌کند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین