تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۱۴
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۴۸۸۰۶
سرویس خبر : انرژی

حملات اوکراین به روسیه قیمت گاز را گران‌تر کرد

حملات اوکراین به روسیه قیمت گاز را گران‌تر کرد
‌می‌متالز - با حملات اوکراین به روسیه ونزدیکی درگیری‌ها با شبکه انتقال گاز روسیه به اروپا، قیمت گاز به ۴۹۰ دلار به ازای هر هزار مترمکعب رسید.

به گزارش می‌متالز، قیمت گاز طبیعی در اروپای غربی افزایش یافته است؛ آمار‌های بازار معاملات بین قاره‌ای لندن (ICE) این را نشان می‌دهد. قیمت قرارداد‌های آتی گاز برای تحویل در ماه سپتامبر در تاسیاست انتقال تایتل (TTF) که مرکز مبادلات گاز طبیعی در هلند است تقریبا ۶ درصد افزایش یافته و به ۴۹۰ دلار به ازای هر هزار مترمکعب یا ۴۲.۸۲ یورو به ازای هر مگاوات ساعت مصرف خانگی رسیده است. آخرین باری که قیمت گاز به این سطح رسید، اوایل دسامبر بود.

به دنبال حمله نیرو‌های اوکراینی به منطقه کورسک روسیه، قیمت گاز از هفته گذشته شروع به افزایش کرده است. سرمایه‌گذاران در مورد تاثیر این درگیری بر انتقال گاز روسیه از طریق خط لوله به اروپا از طریق شبکه ترانزیت اوکراین نگران هستند. یکی از شهر‌هایی که در این درگیری قرار گرفته، سودژا هست که در ۹ کیلومتری مرز واقع شده است. آخرین ایستگاه اندازه‌گیری گاز باقی مانده میان اوکراین و روسیه در این شهر قرار دارد. سخنگوی غول انرژی روسیه، گازپروم، سرگئی کوپریانوف، روز جمعه هشدار داد که درگیری در نزدیکی سودژا، افزایش قیمت گاز طبیعی را به دنبال خواهد داشت. کوپریانوف دیروز گفت، انتقال گاز از طریق سودژا مطابق با حجم قرارداد‌ها ادامه دارد.

تحریم‌های علیه روسیه در ارتباط با جنگ اوکراین تاکنون شامل خط لوله‌ها نشده است. بسیاری از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا از جمله لهستان، هلند، بلغارستان، فنلاند و دانمارک واردات گاز از روسیه را متوقف کرده‌اند. با این حال، اتریش، مجارستان، اسلواکی و ایتالیا هنوز گاز روسیه را از طریق خط لوله وارد می‌کنند. اسلواکی با اشاره به اینکه حجم ورودی گاز کاهش یافته، خاطرنشان کرد که «تامین گاز روسیه از طریق اوکراین به سمت اسلواکی به صورت جدی به دلیل درگیری‌ها در خطر است.» قرارداد انتقال گاز میان گازپروم و اوکراین در پایان سال جاری به پایان می‌رسد و کی‌یف اعلام کرده که برنامه‌ای برای تمدید آن ندارد. با این حال، چندین کشور عضو اتحادیه اروپا در حال بحث و بررسی راه‌هایی هستند تا جریان گاز از طریق شبکه ترانزیتی اوکراین پس از سال ۲۰۲۴ ادامه یابد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده