تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۱۰
بازدید: ۶
کد خبر: ۳۴۹۳۳۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
میلگرد در خواب تابستانی؛ معاملات آهن اسفنجی رشد کرد

وضعیت دوگانه در بازار فولاد

وضعیت دوگانه در بازار فولاد
‌می‌متالز - افزایش میزان عرضه و رشد معاملات آهن اسفنجی در تالار صنعتی و معدنی بورس‌ کالای ایران برای چهارمین هفته متوالی نشان می‌دهد که محدودیت‌های برق در واحد‌های فولادی با توجه به افت دما، کاهش یافته و کاهش انتظارات تورمی به نوعی موجب کاهش قیمت پایه شمش در رینگ فیزیکی نیز شده است. اما این عوامل همچنان نتوانست نوردکاران را به پای معاملات بازار فیزیکی بکشاند و از این‌رو فقط ۱۱‌درصد از میلگرد‌های عرضه‌شده مورد معامله قرار گرفت. نوردکاران به انتظار کاهش قیمت بیشتر شمش نشسته‏‏‌اند.

به گزارش می‌متالز، بررســـی بــــازار محصولات فولادی طی دوهفته اخیر نشان می‌دهد که تقاضا برای آهن اسفنجی به‌عنوان اولین حلقه از زنجیره فولادی همچنان ضعیف است و همه عرضه‌ها مورد معامله قرار نمی‌گیرد و این در حالی است که شمش با افزایش ۲۵درصدی میزان عرضه همراه بود و میزان معاملات شمش نیز ۵۹.۵‌درصد عرضه به ثبت رسید که بیشتر معاملات به صورت اعتباری انجام شد. این موضوع نشان دهنده بی رمقی بازار و کمبود نقدینگی واحد‌های نورد است. محدودیت برق در واحد‌های نورد همچنان ادامه دارد و این موضوع نیز موجب شده است تا میلگرد بورسی مشتری نداشته باشد. بازار فولاد در رکود سنگین به سر می‌برد و تعطیلات مذهبی در شهریورماه نیز موجب شده است تا این رکود تا پایان تابستان ادامه داشته باشد. این در حالی است که قطعی برق طی دوهفته اخیر کاهش یافته و قیمت شمش نیز روند نزولی به خود گرفته است. اما میزان تقاضا برای شمش همچنان کمتر از ۶۰‌درصد به ثبت رسیده است که نشان می‌دهد نوردکاران منتظر کاهش قیمت شمش طی هفته‌های آتی هستند.

معاملات ۵۰ درصدی آهن اسفنجی

از طرفی با مشخص شدن وضعیت کابینه دولت چهاردهم، فعالان فولادی انتظار دارند که قوانین خلق الساعه این بخش مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد؛ به‌ویژه بخش صادرات که با تحریم‌های عجیب داخلی و خارجی همراه است. به‌طور کلی چشم انداز بخش فولاد روشن ترسیم شده است و باید به انتظار تصمیم‌های کابینه جدید نشست که چه سرنوشتی را برای این حوزه رقم خواهد زد. در این بین کاهش نرخ ارز در بازار آزاد نیز به‌عنوان یک مولفه موثر بر قیمت‌گذاری شمش و سایر محصولات فولادی عمل می‌کند. این در حالی است که با کاهش محدودیت‌های برق و افزایش تولید، بازرگانان و تجار به دنبال از سرگیری صادرات خواهند رفت و برای توسعه صادرات هرچه نرخ ارز نیمایی بالاتر باشد، به نفع بخش صادرات محصولات فولادی خواهد بود. این در شرایطی است که در آستانه روی کار آمدن کابینه جدید، نرخ ارز در مدار نزولی قرار گرفته است.

تالار صنعتی و معدنی بورس‌ کالای ایران روز شنبه ۲۷مردادماه میزبان ۳۲۹‌هزار و ۱۵۰تن آهن اسفنجی بود که با تقاضای ۱۹۷‌هزار و ۳۵۰تنی مواجه شد و در نهایت ۱۶۴‌هزار و ۳۵۰تن از آهن‌اسفنجی‌های عرضه‌شده مورد معامله قرار گرفت. به عبارت بهتر، ۵۰‌درصد از محصول عرضه‌شده با میانگین قیمت موزون ۱۲‌هزار و ۶۵تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. قیمت پایه آهن اسفنجی در روز ۲۷مردادماه نسبت به هفته گذشته ۰.۵‌درصد افزایش را به ثبت رسانده است. بررسی معاملات آهن اسفنجی نشان می‌دهد که میزان عرضه برای چهارمین هفته متوالی افزایشی بوده و از طرفی میزان معاملات نیز روند صعودی را در پیش گرفته است که این موضوع نیز نشان می‌دهد محدودیت‌های برق به علت افت نسبی دما کاهش یافته است. قیمت آهن اسفنجی در اوج رکود بازار مصرف این محصول، به کمتر از ۱۲‌هزار تومان نرسید که به معنای تثبیت کف قیمتی این محصول است.

میلگرد بورسی مشتری ندارد

بررسی بازار فیزیکی بورس‌ کالای ایران نشان می‌دهد روز چهارشنبه ۲۴مردادماه ۱۹۴‌هزار و ۳۱۹تن انواع میلگرد در این بازار عرضه شد که با استقبال ۴۲‌هزار و ۵۶۱تنی مواجه شد. به عبارت بهتر، میزان تقاضا ۰.۲حجم عرضه بود. در پایان رینگ فیزیکی روز ۲۴مردادماه، ۲۲‌هزار و ۷۳۰تن انواع میلگرد مورد معامله قرار گرفت. قیمت پایه میلگرد‌های عرضه‌شده ۲۵‌هزار و ۹۴۵تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد، میانگین قیمت موزون معاملات نیز ۲۶‌هزار و ۳۴۰تومان به ازای هر کیلوگرم به ثبت رسید. بررسی این بازار نشان می‌دهد که ۸۸.۴‌درصد میلگرد‌های عرضه‌شده خریدار نداشت و به عبارت بهتر فقط ۱۱.۶‌درصد از محصول عرضه‌شده مورد معامله قرار گرفت. این آمار در حالی رقم خورد که قیمت میلگرد نسبت به هفته معاملاتی گذشته با ۱.۱‌درصد افزایش همراه بود. هفته گذشته حجم شمش عرضه‌شده در بازار فیزیکی بورس‌ کالای ایران ۲۵‌درصد افزایش داشت که برای دومین هفته متوالی روند افزایشی عرضه و معاملات شمش اتفاق افتاد که از کاهش محدودیت‌های برق در واحد‌ها و صنایع فولادی بعد از ۶هفته حکایت دارد. این در حالی است که حجم تقاضا نسبت به عرضه رشد نداشته است. قیمت پایه شمش نیز نسبت به هفته پیش از آن ۰.۶‌درصد کاهش را به ثبت رسانده بود که این موضوع نشان می‌دهد نوردکاران در انتظار کاهش هرچه بیشتر قیمت شمش هستند که در هفته‌های آتی قطعی‌های برق به حداقل خواهد رسید. از این‌رو میزان معاملات انواع میلگرد ۱۱.۶‌درصد گزارش شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده