تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۰:۱۸
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۵۱۰۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش‌بینی اقدام اقتصادی در روسیه

پیش‌بینی اقدام اقتصادی در روسیه
‌می‌متالز - بانک مرکزی روسیه قصد دارد نرخ بهره را افزایش دهد.

به گزارش می‌متالز، نظرسنجی رویترز از تحلیل‌گران نشان داد که انتظار می‌رود بانک مرکزی روسیه در نشست ۱۳ سپتامبر خود برای مبارزه با تورم، نرخ بهره معیار خود را ۱۰۰ واحد پایه افزایش دهد و به ۱۹ درصد برساند.

پیش‌بینی ۱۵ تحلیل‌گر مورد نظرسنجی رویترز در اواخر ماه آگوست و اوایل ماه سپتامبر نشان می‌دهد تورم سالانه در سال ۲۰۲۴ به هفت درصد می‌رسد که نسبت به نرخ کنونی ۹.۱ درصد کم‌تر، اما نسبت به پیش‌بینی نظرسنجی قبلی که ۶.۹ درصد بود، اندکی بیشتر است.

بانک مرکزی تورم را در محدوده ۶.۵ تا ۷.۰ درصد در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌کند، زیرا عرضه کالا و خدمات با تقاضا پیش می‌رود.

بانک مرکزی روسیه در آخرین نشست خود در ماه جولای، نرخ بهره معیار خود را ۲۰۰ واحد پایه افزایش داد و به ۱۸ درصد رساند که بالاترین میزان از ماه آوریل ۲۰۲۲ بود. این حرکت نشان داد که سیاست پولی سخت‌گیرانه برای مدتی در دستیابی به کاهش پایدار تورم باقی خواهد ماند.

تحلیل‌گران پیش‌بینی کردند نرخ بهره ۲ رقمی در روسیه تا سال ۲۰۲۷ باقی خواهد ماند، زمانی که انتظار می‌رود به ۹.۰ درصد کاهش یابد. بانک مرکزی میانگین نرخ بنچمارک ۷.۵ تا ۹.۵ درصدی را در سال ۲۰۲۷ پیش‌بینی کرده است.

تحلیل‌گران رشد تولید ناخالص داخلی در سال جاری را ۳.۶ درصد پیش‌بینی کردند که کم‌تر از پیش‌بینی رسمی به‌روز شده ۳.۹ درصدی اعلام شده آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی، پس از انتشار داده‌های قوی برای نیمه اول سال بود.

پیش‌بینی می‌شود که رشد سرمایه‌گذاری، یکی از عوامل رشد اقتصادی قوی، در سال ۲۰۲۴، هفت درصد باشد که نسبت به سال گذشته ۹.۸ درصد کاهش یافته است.

همچنین تخمین زده می‌شود روبل در برابر دلار آمریکا با بیش از پنج درصد کاهش به ۹۶.۰ در مقایسه با نرخ ارز رسمی فعلی ۹۱.۱۹ کاهش یابد.

بیزنس گزارش کرد، میخائیل واسیلیف، تحلیل‌گر ارشد در سوکامبانک اظهار کرد: عوامل منفی برای روبل شامل ریسک‌های ژئوپلیتیکی و تحریمی، خروج سرمایه، تقاضای ارز خارجی برای بازخرید سهام شرکت‌های روسی از مالکان خارجی و افزایش هزینه‌های بودجه است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده
ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۴):

ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۲):

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود