تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۵۶
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۵۱۴۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد شاخص و ارزش بازار فرابورس ایران

رشد شاخص و ارزش بازار فرابورس ایران
‌می‌متالز - بازار‌های فرابورس طی معاملات هفته گذشته، در پی بهبود نسبی تقاضا، افزایش شاخص کل و ارزش بازار را رقم زدند.

به گزارش می‌متالز، در سه روز کاری هفته منتهی به ۱۶ شهریورماه، سرمایه‌گذاران بازار‌های فرابورسی روند معاملاتی مثبتی را رقم زدند که نتیجه آن رشد ۱.۱ درصدی شاخص کل فرابورس و بزرگ شدن نزدیک به یک درصدی ارزش بازار است.

به این ترتیب در روز انتهایی هفته گذشته آیفکس در سطح ۲۱ هزار و ۲۳۶ واحدی قرار گرفت و ارزش بازار فرابورس نیز رقم ۲.۳ میلیون میلیارد تومان را ثبت کرد.

در این مدت همچنین حدود ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون برگه انواع دارایی مالی در ۴۲۵ هزار نوبت معاملاتی، خریدوفروش شد که ارزش بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومانی را رقم زد.

رشد ۵۰ درصدی معاملات بازار دوم

بررسی ارزش معاملات به تفکیک بازار‌ها نشان می‌دهد طی این مدت بیشترین ارزش معاملات در بازار دوم فرابورس انجام شد. به این ترتیب که بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان معاملات در این بازار به ثبت رسید که رشد ۵۰ درصدی داشت.

همچنین بازار اول با معاملاتی به ارزش بالغ‌بر ۷۶۲ میلیارد تومان رتبه دوم را به خود اختصاص داد. ارزش معاملاتی بازار پایه نیز در سه روز کاری هفته‌ای که گذشت به ۶۰۵ هزار میلیارد تومان رسید.

نگاهی به سایر بازار‌های فرابورس نیز حاکی از آن است معاملاتی به ارزش ۲۹ میلیارد تومان در بازار ابزار‌های مشتقه به ثبت رسیده است.

از سوی دیگر بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومان اوراق در بازار ابزار‌های نوین مالی خریدوفروش شد که این ارزش مبادلاتی کاهش ۹ درصدی را نسبت به هفته ماقبل داشت.

طی هفته‌ای که گذشت ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان رسید که شش صنعت نیمی از این رقم را به خود اختصاص دادند.

به این ترتیب که گروه‌های استخراج کانه‌های فلزی، محصولات شیمیایی، سرمایه‌گذاری‌ها، محصولات غذایی، خودرویی‌ها و انبوه‌سازی در مجموع ۵۰ درصد ارزش معاملات خرد را طی هفته دوم شهریورماه از آن خود کردند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده