تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۲۴
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۵۱۴۷۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
پوردهقان:

خودرو جایگزین در قرارداد‌ها نباید تحمیلی باشد/ نارضایتی مردم از خودروسازان حاصل انحصار است

خودرو جایگزین در قرارداد‌ها نباید تحمیلی باشد/ نارضایتی مردم از خودروسازان حاصل انحصار است
‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر خودروسازی امکان تحویل خودرو درج شده در قرارداد را ندارد باید چند گزینه را معرفی کند و نباید خودرو جایگزینی تحمیلی باشد و این حداقل حق خریداران است.

به گزارش می‌متالز، مصطفی پوردهقان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در خصوص قرارداد‌های یک طرفه خودروسازان و مشکلات آن و عدم تحویل خودرو مندرج در قرارداد به خودروسازان، گفت: زمانی که کالایی انحصاری می‌شود و تنها چند تولیدکننده و عرضه کننده وجود داشته باشد در تمام دنیا اینگونه است که دست بالا را تولید کننده و عرضه کننده دراختیار می‌گیرند.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه چندین دهه تولیدکنندگان خودرو داخلی از فضای موجود بدترین استفاده را می‌کنند و موجب نارضایتی اجتماعی شده اند، ادامه داد: از این به بعد اگر بخواهیم با روش سابق از تولید داخل حمایت کنیم مردم دلسرد شده‌اند و بیان این موضوع روند فعلی تولید خودرو را برای آنها یادآور می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مشکلاتی که در زمینه قرارداد‌های بین مشتریان و خودروسازان رخ می‌دهد ناشی از انحصار است، تصریح کرد: با شکل‌گیری انحصار خودروسازان خودرویی که متعهد شده اند به مشتری تحویل بدهند را تحویل نمی‌دهند. این نمونه از انحصار را حدودا ۶ دهه قبل در آلمان شرقی شاهد بودیم درحالی که در آلمان غربی مشتریان هر نوع خودرویی را استفاده می‌کردند.

وی با تاکید بر اینکه در هر دوره زمانی و در هر کشوری که انحصار شکل بگیرد پس آن بی کفایتی، بی کیفیتی و نارضایتی است، عنوان کرد: مجلس حتما به موضوع قرارداد‌های خودروسازان با مشتریان ورود می‌کند و این مساله را به وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اطلاع داده‌ایم و خواستار این شده‌ایم که فضای موجود را برهم بزند تا تکنولوژی و شرکت‌های چند ملیتی در داخل کشور حضور پیدا کنند و فضا برای واردات و تولیدکنندگان خارجی مهیا شود.

پوردهقان با بیان اینکه با زیان مردم شاهد نارضایتی اجتماعی می‌شویم، گفت: در مواردی که شاهد مشکل در زمینه قرارداد خرید خودرو باشیم ورود می‌کنیم و در اولین جلسه کمیسیون صنایع و معادن از مدیران خودروسازی دعوت می‌کنیم تا توضیحات خود را ارائه کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر خودروسازی امکان تحویل خودرو درج شده در قرارداد را ندارد باید چند گزینه را معرفی کند و نباید خودرو جایگزینی تحمیلی باشد و این حداقل حق خریداران است. اگر مورد مصداقی در این زمینه وجود دارد به کمیسیون صنایع و معادن معرفی شود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده