تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۴۶
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۳۵۲۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کارشناسان سیمان:

فناوری روزآمد، عامل کاهش آلایندگی واحدهای سیمانی

می متالز - در سال‌های گذشته تولید کارخانه‌های سیمان رشد قابل‌توجهی داشته است و این صنعت اشتغالزایی و جوانب اقتصادی برای کشور به همراه آورده است، با این حال این کارخانه‌ها همیشه یکی از منابع آلاینده به‌شمار می‌روند.
فناوری روزآمد، عامل کاهش آلایندگی واحدهای سیمانی

به گزارش می متالز، به‌طور معمول آسیب‌هایی که واحدهای سیمانی همراه دارند، شامل آلودگی هوا، آلودگی آب‌های زیرزمینی منطقه، از بین رفتن پوشش گیاهی و... است. البته کارشناسان و دست‌اندرکاران این حوزه معتقدند آلودگی‌های زیست‌ محیطی کارخانه‌های واحدهای سیمانی از طریق روزآمد کردن فناوری به حداقل خواهد رسید.
 

کاهش گاز CO۲ با سیمان پرتلند آهکی

درباره آلایندگی شرکت‌های سیمانی و اقدام‌هایی که این شرکت‌ها انجام داده‌اند، فریدون پناهی رئیس محیط‌زیست شرکت سیمان ارومیه عنوان کرد: براساس برداشت عامیانه و این ادعا که صنعت سیمان صنعتی آلاینده است، تفکرهای اشتباهی در جامعه شکل گرفته است ‌اما باید این نگرش را در جامعه تغییر داد چراکه واحدهای سیمان در کنار تولید به فکر محیط‌زیست نیز هستند و هم‌اکنون دیگر دورانی نیست که به هر قیمتی تولید کرد، بلکه نخست باید زیرساخت‌های لازم را در صنعت سیمان ایجاد کرد و سپس براساس آن به سمت توسعه پایدار پیش رفت. در این زمینه نیز باید توسعه پایدار را تفسیر و معنا کرد و در کل به فکر نسل‌های آینده بود.
پناهی در ادامه خاطرنشان کرد: برای کاهش آلایندگی واحدهای سیمانی، این واحدها باید خروجی آلاینده‌‌های خود را ‌روزآمد کنند تا میزان آلایندگی را به حداقل برسانند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکت‌های سیمانی در کشور جلوتر از استانداردهای سازمان محیط‌زیست پیش رفته‌اند، چراکه به این دیدگاه رسیده‌اند که توسعه پایدار در گرو حفظ محیط‌زیست است.
رئیس محیط‌زیست شرکت سیمان ارومیه در پاسخ به این پرسش که در گذشته شرکت‌های سیمانی در اطراف شهرها ایجاد شده بودند اما به مرور زمان شهرها توسعه یافته و به کارخانه‌ها نزدیک شدند، آلودگی این واحدها درحال‌حاضر چگونه قابل کنترل است، گفت: هم‌اکنون در جهان شرایط به گونه‌ای است که واحدهای صنعتی در کنار مناطق مسکونی شکل گرفته‌اند و موضوع این است که با روزآمد کردن فناوری می‌توان میزان آلودگی‌ها را کاهش داد. هم‌اکنون واحدهایی هستند که در دل شهر و در کنار مردم قرار گرفته‌اند اما از کنار این واحدها اگر عبور کنید گمان می‌کنید که کارخانه تعطیل است چراکه در چند سال گذشته واحدهای سیمانی هم فناوری‌های جدیدی برای کنترل‌ آلودگی‌ها ایجاد کرده‌اند و هم قوانین مدون و مناسبی از سوی سازمان محیط‌زیست تدوین شده و نظارت‌های مناسبی هم انجام شده است.
پناهی در ادامه خاطرنشان کرد: واحد ما یک‌سری اقدام‌های اصلاحی انجام داده‌ و براساس این قوانین، سختگیرانه‌تر از قوانین محیط‌زیستی عمل می‌کنیم.
وی افزود: درحال‌حاضر واحدهای سیمانی مانند گذشته آلاینده نیستند، اگر دودکشی را هم مشاهده می‌کنید که از آن دود خارج می‌شود، آلودگی برداشت نشود چه‌بسا بخار است و با دود اشتباه گرفته می‌شود، در حالی که صنعت سیمان بسیار بیشتر از گذشته توانسته است خود را با محیط‌زیست سازگار کند.
وی در پاسخ به این پرسش که واحد شما چه اقداماتی در جهت هماهنگی با محیط‌زیست انجام داده‌ است، گفت: در شرکت سیمان ارومیه نخستین اقدامی که روی داده، تشکیل واحد مستقلی به نام محیط‌زیست است و در کنار آن، کارگروه مسئولیت‌های اجتماعی تشکیل شده است که اقدام‌های زیست‌محیطی انجام می‌دهد.
رئیس محیط‌زیست شرکت سیمان ارومیه در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر کاهش مصرف آب یکی از اولویت‌های شرکت ما بوده است. درحال‌حاضر تلاش بسیاری کرده‌ایم که مصرف آب را به نصف کاهش دهیم همچنین در برنامه داریم که میزان مصرف انرژی را به حداقل برسانیم. درباره گازCO۲ نیز تلاش کرده‌ایم میزان این گاز را کاهش دهیم.
پناهی در ادامه یادآور شد: با تولید سیمان پرتلند آهکی میزان گاز CO۲ و نیز میزان مصرف انرژی به حداقل کاهش پیدا می‌کند.
 

کنترل همیشگی کارخانه‌های سیمانی

همچنین درباره آلودگی واحدهای تولیدی در صنعت سیمان، مریم فنجا‌ن‌چی مدیر اچ‌اس‌ای شرکت سیمان صوفیان اظهار کرد: حدود ۵۰ سال است که شرکت صوفیان مشغول به تولید است اما ظرفیت‌های شرکت را در ۵۰ سال گذشته مطابق با فناوری‌های روز جهان افزایش داده‌ایم تا براساس این فناوری میزان آلودگی در واحدهای سیمانی را به حداقل برسانیم. روزآمد کردن واحدها براساس شیوه‌نامه‌های زیست‌محیطی انجام شده است. در سال ۹۱ و ۹۲ شبکه‌های پایش غبار را بر خروجی‌ کوره‌ها نصب کردیم، از این‌رو تمام تجهیزات کنترل آلودگی براساس استانداردهای محیط‌زیست نصب شده است.
فنجان‌چی در ادامه خاطرنشان کرد: در کل واحدهای سیمانی قصد دارند به سمت تولید سبز پیش بروند چراکه فضای عمومی و رسانه‌ها پیگیر حفظ محیط‌زیست هستند. اگر مشکل محیط‌زیستی پیش بیاید پیش از اینکه محیط‌زیست اطلاع‌رسانی کند، شبکه‌های اجتماعی اطلاع می‌دهند و این یک امتیاز به‌شمار می‌رود. این موضوع آگاهی و مطالبه‌های مردمی را به‌وجود آورده است و واحدهای سیمانی ناچار هستند در زمینه این آگاهی گام بردارند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع دیگر دیدگاه مدیران واحدهای سیمانی است که باید تلاش کنند هرچه بیشتر به سمت استقرار صنعت سبز و پایدار حرکت کنند که در چند سال گذشته شاهد چنین دیدگاه مدیریتی در واحدهای سیمانی بوده‌ایم. البته مدعی نیستیم که واحدهای داخلی حفظ محیط‌زیست را در حد شرکت‌های اروپایی در اولویت قرار داده‌اند چراکه این شرکت‌های اروپایی به روزآمدترین فناوری‌ها مجهز هستند.
مدیر اچ‌اس‌ای شرکت سیمان صوفیان ادامه داد: در کل تولید سیمان چون با غبار همراه است، ماهیت آلاینده‌ای دارد اما بیشتر شرکت‌ها با روزآمد کردن فناوری خود نگاه به توسعه پایدار با دیدگاه محیط‌زیستی را در اولویت کارشان قرار داده‌اند.
فنچان‌چی در پایان تاکید کرد: پایش‌های زیست‌محیطی از سوی سازمان محیط‌زیست به‌طور مداوم انجام می‌شود و کارخانه‌های سیمانی همیشه موردکنترل هستند.

عناوین برگزیده