به گزارش می متالز، چنین رفتاری، نشان از توسعه بازاری دارد که در پی رونق آن، بازار مواد معدنی و فلزاتی مانند لیتیوم، کبالت، فسفات آهن، عناصر نادر خاکی و البته مس نیز رونق خواهد گرفت.
نمایشگاه بینالمللی خودروی نیویورک ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین) شروع شد و تا امروز ۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت) ادامه داشت. در حاشیه این رویداد، رویترز در گزارشی از سرمایهگذاری سنگین شرکتهای خودروساز جهان بر خودروهای الکتریکی با وجود تقاضای نه چندان چشمگیر برای آنها خبر میدهد؛ چنین موضوعی، نشان از چشمانداز قطعی برای توسعه تولید خودروهای الکتریکی در آیندهای نه چندان دور دارد که با تحقق آن تغییر چشمگیری در نوع مواد معدنی به وجود میآید. این تغییر در حالی مهم تلقی میشود که این صنعت یکی از مهمترین صنایع مصرفکننده محصولات بخش معدن و صنایع معدنی جهان است.
این خبرگزاری انگلیسی در ادامه گزارش میافزاید تقاضا برای خودروهای الکتریکی در بازار امریکا همچنان کم است. با این حال مدیران این صنعت در نمایشگاه خودروی نیویورک در گفتوگو با رسانهها از سرمایهگذاری میلیارد دلاری این بر این خودروها خبر دادند.
در سال گذشته میلادی، تنها حدود ۲ درصد فروش خودروهای امریکایی به خودروهای تمام برقی یا مدلهای هیبریدی که سوخت آنها با انرژی برق تامین میشد، اختصاص داشت و یک سوم کل این فروش مربوط به شرکت تِسلا بود. این در حالی است که بنا بر گفته آژانس بینالمللی انرژی، امریکا در فروش خودروهای الکتریکی رتبه هفتم جهانی را دارد.
میشِل کرِبز تحلیلگر «آنلاین مارکت پلِیس اوتوترِیدر» پیشبینی میکند فروش خودروهای الکتریکی همچنان کم بماند تا زمانی که زیرساختهای موردنیاز برای استفاده از آنها مهیا و بها و عملکرد باتری آنها بهتر شود و با شرایط مشتری، سازگارتر از چیزی باشد که هست.
او میافزاید: این روش، جریانی طولانی را شامل میشود و پیشبینی میشود نخستین فروش جریان چشمگیر از فروش خودروهای الکتریکی در ابتدای امر از سوی دولتها یا شرکتهای بزرگ اتفاق بیفتد نه اشخاص حقیقی.
مدیران صنعت خودرو در نیویورک میگویند برای فروش خودروهای الکتریکی با موانعی روبهرو هستند که از جمله آنها پایین بودن بهای سوخت خودروهای با موتور احتراقی و دیگری، کمبود آگاهی مصرفکننده درباره خودروهای برقی است. همچنین بیم بالا بودن هزینههای احتمالی خودرو پس از خرید وجود دارد که بیشتر به تامین انرژی موردنیاز برای باتری خودروها مربوط میشود و مصرفکننده نگران است که زیرساختهای موردنیاز برای شارژ باتری در دسترس نباشد.
با این حال خودروسازان همچنان فعالند و مدلهای جدیدتری از خودروهای برقی در مقایسه با مدل اولیه ارائه میکنند که کوچکتر هستند.
واحد جِنِسیس لوکس متعلق به شرکت هیوندای موتور در نمایشگاه اخیر از خودروی برقی خود به نام «مینت» رونمایی کرد. این خودرو میتواند تا مسافت ۲۰۰ مایل (بیش از ۳۲۱ کیلومتر) انرژی را در خود ذخیره کند و با سرعت بالا شارژ شود. دیگر شرکت کرهای کیا نیز از یک کراس اووِر برقی با درهای پروانهای پرده برداشت که «هابانیرو» نام گرفت.
علاوه بر کرهایها، دایملرآگ آلمانی هم از یک مرسدس بنز اسیووی جدید به نام «ایکیوسی» نسخه ۱۸۸۶ میلادی (۱۲۶۵ خورشیدی) رونمایی کرد که فروش آن از سال آینده آغاز میشود.
جگوار لندرور انگلیسی هم خودروی جگوار برقی خود را به نام «جگوار آی-پِیس» اواخر سال گذشته میلادی رونمایی کرد، هر چند به طور متوسط فقط ۲۰۰ خودرو از این نوع را در ماه فروخته است. جو اِبرهاردت، مدیر واحد امریکای شمالی این شرکت میگوید: برای خرید انبوه هنوز راه درازی در پیش است. این در حالی است که آی-پِیس به بهای ۷۰هزار دلار، در نمایشگاه خودروی نیویورک، خودروی سال جهان نام گرفت.
اِبرهاردت افزود: درحالحاضر نزدیک به ۳۰۰ میلیون وسیله نقلیه که سوخت آنها گازوئیل است در جادههای امریکا در رفت و آمدند که برای جاگزینی آنها با انواع برقی باید امتیازهای چشمگیری برای خودروهای برقی فراهم کرد.
مزایای اقتصادی خودروهای الکتریکی در مقایسه با بهای اندک و کنونی بنزین چشمگیر نیست و در نتیجه، استفاده از آن را برای مصرف از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمیکند.
پرسشی که در این بین وجود دارد این است که با وجود شمار پایین تقاضا، دلیل سرمایهگذاری چیست و این سرمایهگذاری چه چشماندازی را برای بازار مواد معدنی ترسیم میکند؟
دانکن گودوین، تحلیلگر بازار در پاسخ به این پرسش میگوید: صنعت خودروهای برقی حوزهای است که سرمایهگذاران بازار مواد معدنی و فلزات را به آینده امیدوار کرده است. در سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹ خورشیدی) فقط ۱۴ هزار خودروی برقی در بازار جهانی وجود داشت که پیشبینی میشود این رقم تا سال آینده میلادی (۲۰۲۰) به ۳.۹ میلیون دستگاه برسد. در پی رونق بازار خودروهای برقی، بازار مواد معدنی و فلزاتی مانند لیتیوم، کبالت، فسفات آهن و عناصر نادر خاکی نیز رونق خواهد گرفت.
وی میافزاید: همچنین ظرفیت رشد سریع سهم وسایل نقلیه الکتریکی در بازار جهانی خودرو، به عنوان یکی از سناریوهای مثبت برای تقاضای مس در آینده تلقی میشود. دلیل این نگرش این است که مصرف مس در هر خودروی الکتریکی بیش از مصرف مس در موتورهای استاندارد سوخت داخلی است. علاوه بر این، استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی به طور گسترده، نیازمند سرمایهگذاری در زیرساختهای پشتیبان آنها، چه در منازل و چه در مکانهای عمومی است.
عصر مس آنلاین نیز در گزارشی به نقل از موسسه مطالعاتی سیآریو درباره تاثیر خودروهای الکتریکی بر مصرف مس در جهان مینویسد: علاوه بر قطعات مسی که درحالحاضر در موتورهای احتراق داخلی استفاده میشوند وسایل نقلیه الکتریکی نیازمند موتورهای الکتریکی و در بسیاری موارد باتریهای لیتیوم-یونی دارای ورق مسی هستند.
همچنین، استفاده از خودروهای الکتریکی با افزایش زیرساختهای الکتریکی همراه خواهد بود. از این رو، با وجود تفاوتهای فناوریها و مشخصات وسایل نقلیه، مصرف مس به ازای هر وسیله نقلیه الکتریکی بیشتر از مصرف مس برای موتورهای احتراق داخلی خواهد بود.