تاریخ: ۰۸ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۵۰
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۵۳۷۵۲
سرویس خبر : انرژی

یکپارچه‌سازی نیروگاه‌های خورشیدی و بادی با شبکه‌های برق

یکپارچه‌سازی نیروگاه‌های خورشیدی و بادی با شبکه‌های برق
‌می‌متالز - آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اخیرا گزارشی را تحت عنوان یکپارچه‌سازی انرژی خورشیدی و بادی، تجربیات بین‌المللی و چالش‌های پیش رو منتشر کرده است.

به گزارش می‌متالز به نقل از وزارت نیرو، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اخیراً گزارشی را تحت عنوان یکپارچه سازی انرژی خورشیدی و بادی، تجربیات بین‌المللی و چالش‌های پیش رو منتشر کرده است که در آن به تحولات فنی، نهادی، سیاستی و کسب‌وکاری لازم در شبکه‌های برق برای پذیرش حجم بالای نیروگاه‌های تجدیدپذیر اشاره شده است.

در این گزارش شبکه برق پنجاه کشور که نزدیک به نود درصد از تولید انرژی خورشیدی و بادی جهان را در خود جا داده‌اند از نظر تاثیرات نفوذ مقادیر بسیار کم تا بسیار بالای انرژی‌های تجدیدپذیر در ۶ سطح مورد ارزیابابی قرار گرفته است تا مشخص شود در هر مرحله چه اقداماتی از نظر برنامه‌ریزی، بهره‌برداری و تامین مالی توسعه شبکه‌های برق باید صورت گیرد.

در سطح اول حضور نیروگاه‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی تقریباً تاثیر قابل توجهی در سطح سیستم ندارد، اما به تدریج در فاز‌های سوم به بعد الگوی عملکرد سیستم قدرت را تحت تاثیر قرار داده و نیاز به ذخیره‌سازی در مقیاس شبکه و پاسخگویی به تقاضا به وجود خواهد آمد. در سطح چهارم تقریباً تمام تقاضا در برخی مواقع توسط تجدیدپذیر‌ها می‌تواند برآورده شود و لازم است بازار‌هایی برای ظرفیت و ذخیره‌سازی برق راه‌اندازی شود.

این گزارش خواستار اقدام راهبردی دولت‌ها، توسعه زیرساخت‌های پیشرفته و اجرای اصلاحات مقرراتی برای اطمینان از یکپارچه‌سازی موفقیت نیروگاه‌های بزرگ مقیاس تجدیدپذیر در شبکه برق شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده