تاریخ: ۰۸ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۲۸
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۵۳۷۸۴
سرویس خبر : انرژی
عرضه ناپایدار بنزین سوپر در برخی جایگاه‌های سوخت تهران

تولید بنزین سوپر در گرو کاهش مصرف بنزین در کشور است

تولید بنزین سوپر در گرو کاهش مصرف بنزین در کشور است
‌می‌متالز - مسوولان شرکت پخش و پالایش مدعی هستند عرضه بنزین‌سوپر در تهران آغاز شده است فعالان این صنف می‌گویند که عرضه‌های انجام‌شده به شدت محدود بوده و تنها به چند جایگاه شمال‌شهر تهران محدود می‌شود.

سهم ۳ تا ۴درصدی بنزین‌سوپر از سبد سوختی کشور

به گزارش می‌متالز، پس از حدود دست‌کم ۶ماه از توقف عرضه بنزین بنزین‌ سوپر، عرضه این بنزین تنها در برخی جایگاه‌های پایتخت آغاز شده است.

فعالان این صنف می‌گویند که تعداد جایگاه‌هایی که به آنها بنزین اکتان بالا اختصاص داده می‌شود اندک بوده و مقدار تخصیص‌یافته هم به این جایگاه‌ها به شدت محدود است. سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور در این باره گفت: عرضه بنزین‌ سوپر در چند روز اخیر به صورت محدود شروع شده، اما نمی‌توان گفت عرضه‌ها پایدار است.

آن‌گونه که این فعال صنفی می‌گوید همچنان خبری از عرضه بنزین‌ سوپر در سایر کلانشهر‌ها نیست و همین عرضه‌های محدود هم سهم پایتخت‌نشین‌هاست. طبق گفته‌های سخنگوی جایگاه‌داران سوخت، در بهترین و ایده‌آل‌ترین حالت سهم بنزین‌سوپر از سبد سوختی کشور ۳ تا ۴درصد است.

از طرفی متوسط مصرف بنزین در کشور چیزی حدود ۱۲۰میلیون‌لیتر اعلام شده است. مقدار عرضه بنزین‌ سوپر ارتباط مستقیمی با مقدار مصرف دارد. کسری بنزین در ایام پیک مصرف تابستان باعث شده بود تولید  بنزین سوپر از دستور خارج شود.

در ۶ ماه گذشته چندباری به صورت مقطعی بنزین‌ سوپر در جایگاه‌های تهران عرضه شده بود، اما به دلیل کسری و مصرف بالای بنزین تداوم نداشت و خیلی زود متوقف شد.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت با بیان اینکه تا زمانی که مصرف بنزین بالاست پالایشگاه‌ها نمی‌توانند خطوط تولید خود را برای تولید بنزین با اکتان بالا اختصاص دهند و ناچار به تولید بنزین یورو۴ و معمولی می‌شوند، ادامه داد: هرچه میزان مصرف بنزین در کشور کاهش یابد، این امکان برای پالایشگاه‌ها فراهم می‌شود که بنزین‌سوپر تولید کنند.

رضا نواز بیان کرد: جایگاه‌های سوخت پیوسته و به صورت روزانه درخواست ارسال بنزین‌ سوپر دارند، اما کاهش شدید تولید این نوع از بنزین موجب شده است که در اکثر روز‌ها جایگاه‌ها بدون بنزین‌سوپر باشند.

استفاده از سوخت یورو۴ و یورو۵ در تمام شهر‌ها

این روز‌ها صاحبان خودرو‌هایی با تکنولوژی روز، در حالی به دنبال بنزین‌ سوپر هستند که سال گذشته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: بنزین معمولی که هم‌اکنون در تهران توزیع می‌شود آن‌قدر باکیفیت است که تقریبا با بنزین‌ سوپر برابری می‌کند.

وی ادامه داد: کل بنزینی توزیعی در تهران با استاندارد یورو۴ است و اکتان آن ۹۲ است. اگر مردم می‌دانستند که کیفیت بنزین معمولی توزیعی چقدر بالاست، به‌دنبال بنزین‌ سوپر نبودند.

از طرفی چند روز قبل دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پالایش نفت ادعا کرد کیفیت تولید بنزین کاهش یافته؛ البته هنوز وزارت نفت به این اظهارنظر واکنشی نشان نداده است.

ناصر عاشوری در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد به منظور تولید بنزین بیشتر و تامین نیاز‌های کشور، دولت درخواست کرد بنزین یورو۴ و یورو۵ کمتری تولید شود.

وی اضافه کرد: کیفیت بنزین تولیدی در کشور یورو۴ و یورو۵ است، اما به علت مصرف بالای بنزین، تقاضای دولت این است که ما خیلی روی بنزین‌های یورو۴ و یورو۵ کار نکنیم و باید تلاشمان این باشد که نیاز کشور را تامین کنیم. پالایشگاه‌ها با تمام ظرفیت و سه شیفت مشغول تولید بنزین هستند و اگر مصرف مدیریت شود، نه‌تن‌ها نیازی به واردات نداریم، بلکه می‌توانیم صادرکننده باشیم.

عاشوری ادامه داد: اکنون ۱۳ طرح مصوب برای توسعه پالایشگاه‌های موجود کشور وجود دارد، اما به علت مشکلات تامین ارزی، ریالی و خرید قطعات با توجه به تحریم، مشکلاتی در اجرای آنها داریم. ۸۰درصد قطعات پالایشگاهی از داخل و مابقی باید از خارج کشور تامین شود.

طبق صورت‌های مالی سال ۱۴۰۲ دولت حدود ۱۶۸هزار میلیارد تومان به پالایشگاه‌ها بدهی دارد و این هم اجرای طرح‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در ادامه اظهار کرد: میانگین قیمت تمام‌شده تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور با در نظر گرفتن ارزش ذاتی نفت خام، بالای ۳۰هزار تومان است.

بابک افقهی، مدیرعامل سابق شرکت تاپیکو نیز چندی پیش گفت پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس توان تولید بنزن با اکتان بالا و حتی تولید بنزین‌سوپر را دارد، اما به دلیل ناترازی بنزین مجبور به تولید این فرآورده با اکتان۸۷ و با قیمت ارزان‌تر شده است.

هم اکنون ۴۲میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه خلیج فارس تولید می‌شود که به گفته افقهی، این پالایشگاه بیش از ۶۰همت نیز به دلیل فروش بنزین از دولت طلب دارد.

تولید بنزین با استاندارد پایین در حالی جدی شده که جلیل سالاری، مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خردادماه امسال مدعی شده بود که ۸۵ تا ۹۰درصد بنزین تولیدی کشور دارای استاندارد یورو ۴ و ۵ است.

وزیر سابق نفت نیز در تیرماه امسال گفته بود که در تمام شهر‌ها از سوخت یورو ۴ و یورو۵ استفاده می‌شود و تا دو سال آینده تمامی فرآورده‌های پالایشگاه‌ها مطابق استاندارد یورو۵ خواهد بود.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

عناوین برگزیده