تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۱۵
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۵۴۵۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت:

تجارت غیرنفتی ایران به ۳۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید

تجارت غیرنفتی ایران به ۳۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید
‌می‌متالز - در تابستان امسال تجارت غیرنفتی کشور به ۳۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده که از این میزان ۱۲.۳ میلیارد دلار صادرات و ۱۸.۳ میلیارد دلار واردات انجام شده است.

به گزارش می‌متالز، سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار کرد: در تابستان امسال تجارت غیرنفتی کشور به ۳۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده که از این میزان ۱۲.۳ میلیارد دلار صادرات و ۱۸.۳ میلیارد دلار واردات انجام شده است.

وی افزود: میزان صادرات کشور در تابستان امسال نسبت به تابستان سال ۱۴۰۲ رشد ۶.۲ درصدی داشته و میزان واردات به کشور در تابستان امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۱۱.۶ درصدی داشته است.

لطیفی افزود: در تیرماه امسال سه میلیارد و ۹۴۵ میلیون دلار کالای ایرانی صادر شده (رشد ۱۰ درصدی)، در مردادماه، با افزایش ۱۸ درصدی نسبت به مرداد سال قبل، چهار میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار کالای غیر نفتی صادر شده و در سومین ماه تابستان نیز ۳.۹ میلیارد دلار (کاهش ۷.۱ درصدی) کالای ایرانی صادر شده است.

وی در خصوص واردات کالا در تابستان گفت: پایین‌ترین میزان واردات کالا به کشور در تابستان مربوط به تیر ماه با سه میلیارد و ۹۴۴ میلیون دلار بوده که نسبت به تیرماه سال ۱۴۰۲ با کاهش ۲۸.۴ درصدی همراه بوده، بیشترین میزان واردات با ۶.۴ میلیارد دلار و رشد ۲۱.۶ درصدی مربوط به مرداد ماه بوده و بعد از آن در شهریورماه ۶.۳ میلیارد دلار کالا وارد کشور شده که ۱۲ درصد بیشتر نسبت به شهریور سال قبل بوده است.

لطیفی گفت: تراز تجاری کشور، در فصل تابستان امسال با اضافه شدن واردات بیش از ۲.۵ میلیارد دلار طلا و خودرو، در کنار نهاده‌های تولید، نهاده‌های دامی و ماشین‌آلات صنعتی، با وجود رشد صادرات، به منفی ۶ میلیارد دلار رسید. میزان تجارت کشور در تابستان امسال نسبت به فصل بهار نیز ۱۰ درصد رشد داشته است.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده