تاریخ: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۵۲
بازدید: ۹
کد خبر: ۳۵۵۱۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

۴ شاخص مهم برای اثبات سطح ارزندگی بورس در نیمه دوم سال ۱۴۰۳/ بورس در مقایسه با سایر بازار‌ها در بهترین موقعیت سرمایه‌گذاری قرار دارد

۴ شاخص مهم برای اثبات سطح ارزندگی بورس در نیمه دوم سال ۱۴۰۳/ بورس در مقایسه با سایر بازار‌ها در بهترین موقعیت سرمایه‌گذاری قرار دارد
‌می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه به ۴ شاخص مهم برای اثبات سطح ارزندگی بورس در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: بر خلاف کاهش حاشیه سود شرکت‌های پتروشیمی و فولادی در سال ۱۴۰۲، گزارش ۶ ماهه این دسته از شرکت‌ها در سال جاری نشان می‌دهد؛ حاشیه سود آنها به تعادل نسبی دست پیدا کرده است.

به گزارش می‌متالز، «فردین آقابزرگی» با اشاره به انتشار قریب‌الوقوع گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌های بورسی، گفت: اعمال نرخ خوراک بر شرکت‌های پتروشیمی و اثرات نرخ خوراک گاز صنایع بر روی قیمت تمام‌شده شرکت‌های فولادی در سال ۱۴۰۲، باعث شد تا حاشیه سود شرکت‌های گروه پتروشیمی و فولاد بیش‌ترین تاثیر را از این اتفاق متحمل شوند و قیمت تمام‌شده آنها نسبت به نرخ فروش افزایش یابد.

او با بیان این‌که پیگیری سندیکای شرکت‌های پتروشیمی و سازمان بورس از دیوان عدالت اداری باعث شد که مصوبه دولت تا آستانه لغو پیش برود، گفت: این امر در گزارش ۳ و ۶ ماهه امسال شرکت‌ها تاثیرگذار بود و شاهد حرکت سریع نرخ فروش شرکت‌های پتروشیمی نسبت به قیمت تمام‌شده بودیم.

آقابزرگی با بیان این‌که این اتفاق به جبران ضرر و زیان سال گذشته شرکت‌ها منجر شد، افزود: برخلاف کاهش حاشیه سود شرکت‌های پتروشیمی و فولادی در سال ۱۴۰۲، حاشیه سود این شرکت‌ها در سال جاری به تعادل نسبی دست پیدا کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اعلام این‌که، به مرور زمان زمینه اثرگذاری این اقدامات بر همه شرکت‌ها فراهم می‌شود، گفت: ارزیابی و محاسبه عملکرد سود و زیان شرکت‌ها نشان داد تا چنان‌چه قیمت تمام شده یک شرکت برای یک سال با کاهش نسبی همراه شد، شاهد جبران آن در سال بعد هستیم.

او با اشاره به این‌که شرکت‌ها براساس برنامه‌ریزی و اهدافی که برای آنها تعریف می‌شود با یک حاشیه سود معقول به فعالیت می‌پردازند، افزود: کاهش بی دلیل حاشیه سود، با افزایش نرخ فروش جبران می‌شود که این امر می‌تواند طلیعه خوبی برای تغییر روند بورس باشد.

پیش‌بینی روند بورس تا پایان سال ۱۴۰۳

آقابزرگی ضمن ارزیابی روند بورس تا پایان سال، گفت: برای بررسی مناسب یا نامناسب بودن سرمایه‌گذاری در بورس باید به طور حتم نگاه مقایسه‌ای درخصوص بورس با سایر بازار‌ها داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اعلام این‌که ارزیابی ۴ معیار یا شاخص نشان دهنده ارزندگی مناسب بورس نسبت به سایر بازار‌ها مانند بازار ارز، طلا و سکه است، افزود: افت شدید نسبت قیمت به درآمد (P/E) بازار از جمله عواملی است که نشان‌دهنده سطح ارزندگی این بازار است، میانگین P/E بورس از عدد ۳۸ در سال ۹۹ به عدد کم‌تر از ۵ رسیده است.

او اعلام کرد: افت ارزش دلاری شاخص بورس از ۳۲۰ میلیارد دلار به کم‌تر از ۱۳۰ میلیارد دلار و یکسان شدن نرخ ارز دولتی با ارز آزاد از دیگر عواملی است که نشان می‌دهد، بورس اکنون در مقایسه با سایر بازار‌ها در بهترین موقعیت سرمایه‌گذاری قرار دارد.

آقابزرگی با اشاره به این‌که اکنون شاهد بیشترین سرعت درخصوص تطبیق نرخ ارز نیما با بازار آزاد هستیم، گفت: در آینده نزدیک، شاهد تاثیر پتانسیل درآمد و سودآوری در اکثر شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های صادرات‌محور و ارزآور هستیم.

عقب‌ماندگی بازدهی بورس نسبت به سایر بازار‌ها

این کارشناس بازار سرمایه، عقب‌ماندگی بازده بورس نسبت به سایر بازار‌ها در ۴ سال گذشته را به عنوان آخرین شاخص برای ارزیابی ارزندگی بازار معرفی کرد و گفت: اکنون شاخص بورس در کانال ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد قرار دارد که در مرداد ۹۹ به این عدد دست پیدا کرده بودیم.

او با بیان این‌که این ۴ شاخص، عاملی برای اثبات سطح ارزندگی بورس است، افزود: بورس به صورت موقت و برای کوتاه‌مدت، تحت تاثیر ریسک‌های سیستماتیک و نظامی از قابلیت رشد برخوردار نیست.

آقابزرگی در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک حتی تا پایان سال، حجم نقدینگی بیش از ۸ هزار همتی به سمت بازار سرمایه هدایت شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
بیست و سه ساعت پیش
عناوین برگزیده