تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۱۹
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۵۵۲۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس؛

سهولت صادرات و واردات کشور با مکانیزم بازار ارز توافقی/ بازگشت ارز‌های صادراتی سرعت می‌گیرد

سهولت صادرات و واردات کشور با مکانیزم بازار ارز توافقی/ بازگشت ارز‌های صادراتی سرعت می‌گیرد
‌می‌متالز - بازار ارز توافقی باعث خواهد شد صادرکنندگان در فضایی بهتر و با قیمت مناسب‌تر ارز خود را به فروش برسانند.

به گزارش می‌متالز، احمد انارکی‌محمدی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به راه‌اندازی بازار ارز توافقی در مرکز مبادله ایران، اظهار کرد: مکانیزم این بازار هم به نفع واردکنندگان است و هم به نفع صادرکنندگان. در فضای فعلی صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات خود را با قیمت دستوری تعیین شده در بازار به فروش برسانند که در اکثر موارد باعث تحمیل ضرر و زیان به صادر کننده می‌شود، اما در بازار توافقی اینگونه نخواهد بود.

وی افزود: به عنوان نمونه در حوزه صادرات محصولات کشاورزی مثل پسته هزینه‌های تولید با ارز آزاد انجام می‌شود، اما صادرکننده باید ارز حاصل از صادرات خود را با قیمت تعیین شده در بازار به فروش برساند و این یعنی تحمیل ضرر حتمی و قطعی به صادر کننده.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: راه‌اندازی بازار ارز توافقی باعث خواهد شد تا صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را با قیمتی که مورد توافق دو طرف باشد و منافع دو طرف در آن تامین شود در این بازار به فروش برسانند که به برگشت بیشتر ارز‌های صادراتی کشور نیز کمک خواهد کرد تا با سرعت بیشتری انجام شود.

انارکی‌محمدی تاکید کرد: در طرف مقابل، واردکنندگان نیز در فضایی شفاف ارز مورد نیاز خود برای واردات را با قیمت مناسب‌تر و فضایی به لحاظ اقتصادی شفاف‌تر و سالم‌تر تامین می‌کنند که در نهایت روان‌تر شدن و سهولت بیشتر تجارت را رقم خواهد زد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده