تاریخ: ۲۰ آبان ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۵۸۲۳۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
رئیس هیات عامل ایدرو اعلام کرد؛

عرضه خودرو در بورس کالا راه‌ حلی جامع برای حل مشکل بازار خودرو نیست

عرضه خودرو در بورس کالا راه‌ حلی جامع برای حل مشکل بازار خودرو نیست
‌می‌متالز - رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا فاقد وجاهت قانونی است، افزود: عرضه خودرو در بورس کالا راه‌ حلی جامع برای حل مشکل بازار خودرو نیست.

به گزارش می‌متالز، «فرشاد مقیمی» معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، ضمن بیان مطلب فوق افزود: ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تشخیص رویه‌های ضد رقابتی را از جمله وظایف شورای رقابت ذکر کرده است و شورای مذکور بازار خودروی کشور را انحصاری تشخیص داده است.

وی افزود: بر این اساس و به استناد ماده ۵۹ قانون مذکور و ماده ۳ دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت، مبنای تنظیم قیمت خودرو بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها اعلام شده که لازم است توسط سازمان حمایت محاسبه و به وزارت صمت اعلام شود تا برای اجرا به شرکت‌های خودروساز ابلاغ شود.

معاون وزیر صمت ادامه داد: در دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت، ابلاغیه ارسال شده توسط وزارت صمت به شرکت‌ها لازم الاجرا ذکر شده است؛ بر این اساس عرضه خودرو در بورس کالا پشتوانه قانونی نداشته و دلیل عدم تداوم عرضه خودرو‌ها در بورس کالا طی سال ۱۴۰۱ و توقف این روند همین موضوع بوده است.

وی با اعلام اینکه سیاست‌گذار در اتخاذ هر گونه تصمیم برای صنعت خودرو به دنبال تامین همزمان منافع بلند مدت ذینفعان این صنعت از جمله تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است، ادامه داد: هر چند با عرضه محدود خودرو در بورس کالا طی سال ۱۴۰۱، منافع تولیدکنندگان حتی بیش از آنچه که مد نظر واحد‌های تولیدی بود تامین شد، با این حال نه تنها این منافع در بلندمدت و با عرضه مداوم محصولات در بورس کالا قابل تامین نبود، بلکه انتفاع تولید کننده در ازای متضرر شدن مصرف‌کنندگان با خرید محصولات به قیمتی بالاتر حاصل شد که این موضوع به هیچ وجه مطلوب ما به عنوان سیاست‌گذار این حوزه نیست.

مقیمی تاکید کرد: در شرایط کنونی و با توجه به تنوع محصولات تولید شده، تیراژ بالای تولید و همچنین آزادسازی واردات و تسهیل شرایط برای واردکنندگان، باز شدن مسیر ورود انواع خودرو‌های روز دنیا در کلاس‌های مختلف، از نظر سیاست‌گذار بازار خودرو از مصادیق انحصار نبوده و لازم است قیمت‌گذاری برای محصولات این صنعت در چارچوب ضوابط هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها انجام شود که این موضوع منافع مشترک تولیدکننده و مصرف کننده را تامین خواهد کرد.

وی اضافه‌کرد: سابقه عرضه حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو در بورس کالا طی سال ۱۴۰۱ نشان داد قیمت کشف شده در بازار بیش از قیمت مد نظر واحد‌های تولیدی با احتساب سود قانونی بوده است که این موضوع متضرر شدن مصرف‌کنندگان در صورت عرضه خودرو در بازار بورس را نشان می‌دهد.

معاون وزیر صمت صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: این در حالیست که با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها در سطحی که حداقل سود نصیب واحد‌های تولیدی شود، امکان انعقاد قرارداد برد- برد بین تولیدکننده و مصرف کننده خودرو مهیا شده و نه تنها محصولات به قیمت عادلانه نصیب مصرف‌کنندگان می‌شود، بلکه با افزایش انگیزه و امکان تولید بیشتر عرضه محصولات توسط تولیدکنندگان نیز در میان مدت و بلند مدت افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه عرضه خودرو در بازار بورس در هیچ جای دنیا سابقه ندارد، یادآور شد: بورس کالا محلی برای عرضه گسترده کالا‌های واسطه‌ای همگن مابین تولیدکنندگان (B۲B) بوده و کالایی مثل خودرو که همگن نبوده، کالای مصرفی است (B۲C) و در تیپ، مدل و رنگ‌های مختلف با آپشن‌های متفاوت تولید می‌شود و مشمول محدودیت‌هایی در بخش عرضه شده است که قابلیت عرضه در بورس کالا را ندارد.

مقیمی با اشاره به تقاضای بالای سفته بازی در بازار خودرو و عدم تناسب میزان عرضه با تقاضا در شرایط کنونی، در خصوص محدودیت‌های بخش عرضه خودرو تصریح کرد: با توجه به تکالیف قانونی موجود ۵۰ درصد از ظرفیت عرضه محصولات در هر مرحله از فروش به مادران و ۲۰ درصد به اسقاط خودرو‌های فرسوده تخصیص داده شده است که با در نظر گرفتن طرح‌های پیش فروش خودروسازان، امکان عرضه وسیع خودرو در بورس کالا که متضمن کشف قیمت نسبتا عادلانه برای محصولات است، میسر نیست.

وی اضافه کرد: در صورت عملیاتی شدن این مسیر برای فروش محصولات، فشار تقاضا در مواجهه با محدودیت عرضه محصولات قیمت‌های بسیار بالاتر از قیمت مد نظر تولیدکنندگان برای خودرو‌ها حد اقل در کوتاه مدت ثبت خواهد کرد.

معاون وزیر صمت، عدم امکان برنامه‌ریزی برای تولید و منابع مالی قابل اکتساب و همچنین فروش محصولات با زیان را از جمله تبعات بلندمدت عرضه خودرو در بورس برای تولیدکنندگان ذکر کرد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده