تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۴۱
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۳۵۹۳۳۰

راه‌آهن تهران - لاریجان - آمل ساخته می‌شود

راه‌آهن تهران - لاریجان - آمل ساخته می‌شود
‌می‌متالز - سرپرست شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور از ساخت راه‌آهن تهران - لاریجان - آمل خبر داد.

به گزارش می‌متالز، جلسه مشارکت سرمایه‌گذاری در احداث راه آهن تهران - لاریجان - آمل با حضور بازوند معاون وزیر و سرپرست شرکت ساخت و توسعه، مدیران شرکت ساخت و توسعه با نمایندگان شرکت CREC چین برگزار شد.

هوشنگ بازوند با اشاره به دانش و تخصص مهندسان ایرانی در ساخت محور‌های ریلی اظهار داشت: در حال حاضر توسعه شبکه ریلی ایران با هدف تکمیل کریدور‌های ریلی، اتصال به مبادی ورودی و خروجی بار و ترانزیت بین‌المللی از اولویت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون طول شبکه ریلی کشور ۱۰ هزار کیلومتر، طول پروژه‌های در دست ساخت ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر و طول محور‌های مطالعاتی ۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر است.

سرپرست شرکت ساخت‌وتوسعه با اشاره به حضور ۱۵۰۰ شرکت پیمانکاری و ۱۲۰۰ شرکت مهندسین مشاور در شرکت ساخت تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های تخصصی و فنی در ایران، امکان بهره‌مندی از تجارب و دانش شرکت‌های راهسازی و مهندسین مشاور ایرانی در ساخت راه‌آهن تهران-لاریجان-آمل با سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها نیز در این جلسه با اشاره به تاکید دولت و رئیس جمهور ایران بر توسعه ریلی کشور اظهار داشت: در قانون هفتم کشور به تکمیل خطوط ریلی به ویژه خطوط پرسرعت تاکید فراوانی شده است و احداث ۱۸۰۰ کیلومتر مسیر ریلی اصلی و ۱ هزار کیلومتر مسیر‌های دوم و فرعی در وظایف شرکت ساخت وتوسعه است.

عباس خطیبی تامین اعتبار مورد نیاز برای ساخت پروژه‌های ریلی را یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های این حوزه دانست و افزود: با توجه به تخصص و دانش روز موجود در ایران با تامین مالی مورد نیاز قادر هستیم ۱۵ هزار کیلومتر خطوط موجود را به ۲۵ هزار کیلومتر ارتقاء دهیم و در این مسیر از شرکت‌های سرمایه‌گذار در این حوزه استقبال می‌کنیم.

وی از برنامه توسعه خطوط ریلی اتصال مرکز به شمال کشور خبر داد و گفت: با این هدف مطالعات گسترده‌ای در سال‌های گذشته بر روی این مقوله در ایران صورت گرفته است و از میان واریانت‌های موجود کریدور ریلی هراز به طول ۱۵۵ کیلومتر از تهران تا آمل پذیرفته شده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها ساخت راه‌آهن تهران-لاریجان-آمل را یکی از محور‌های ریلی مهم کوهستانی با عبور از دل رشته کوه‌های البرز اعلام کرد و افزود: این مسیر نیاز به ساخت ۱۱۸ کیلومتر تونل و ۵ کیلومتر پل خاص دارد که بر اساس مطالعات اولیه اعتبار مورد نیاز به روز آن حدود ۳۰۰ همت برآورد می‌شود.

یوسف نوری، استاندار مازندران نیز در این دیدار ساخت راه‌آهن تهران-لاریجان-آمل را موجب افزایش کیفیت زندگی مردم اعلام کرد و گفت: استفاده از خطوط ریلی موجب کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، افزایش ایمنی سفر، رونق گردشگری در استان‌های شمالی و توسعه اقتصادی در این مناطق می‌شود.

وی از حضور سرمایه‌گذاران چینی در ساخت این مسیر ریلی استقبال کرد و گفت: در صورت توافق امیدواریم هرچه سریع‌تر کنسرسیومی متشکل از پیمانکاران ایرانی و چینی به منظور بررسی جوانب مختلف این مشارکت به منظور ارایه پیشنهاد‌های تامین مالی پروژه تشکیل شود.

در پایان مقرر شد: به منظور تنظیم تفاهم‌نامه اولیه شرکت CREC مدل مالی سرمایه‌گذاری در این پروژه را به صورت رسمی به شرکت ساخت وتوسعه ارائه دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده