به گزارش می متالز به نقل از روابط عمومی شستا، ذوب آهن اصفهان، کارخانهای که به عنوان صنعت مادر و یک آرمان ملی از دوره قاجار مطرح و همواره در طول تاریخ با موانع متعددی از جمله مشکلات خارجی و داخلی و محدودیتهای مالی مواجه بود. تا اینکه در چارچوب پروتکل همکاریهای فنی و اقتصادی دولت ایران و شوروی سابق، احداث کارخانه ذوبآهن مورد توافق قرار گرفت و موافقت نامهای به امضاء رسید که از ۲۳ دیماه ۱۳۴۴ تا امروز با فراز و نشیبهای خاص به مسیر خود ادامه داد و در حال حاضر شرکت سرمایهگذاری تامیناجتماعی(شستا) مهمترین و بزرگترین سهامدار ذوبآهن محسوب میشود.
منصور یزدیزاده، مدیرعامل "شرکت سهامی ذوبآهن اصفهان" در گفتوگو با شستا رسانه در خصوص عملکرد سال ۱۳۹۷ و برنامههای سال ۱۳۹۸ این شرکت سخن گفت و درباره رکورد مهمی که اواخر سال گذشته به دست آمده، توضیح داد و گفت: سال ۱۳۹۷ با دو کوره بلند توانستیم به رکورد تولید دو میلیون و چهارصد و ده هزار تُن چدن دست یابیم که در تاریخ ذوبآهن پیش از این فقط دو بار در سالهای ۱۳۸۹ و ۱۳۹۳ چنین رکوردهایی زده شد.
وی با بیان اینکه برای سال ۱۳۹۸ پایداری در تامین مواد اولیه جزو اولویتهای مهم ماست تصریح کرد: با ایجاد پایداری در تامین مواد اولیه برآورد ما این است که به ظرفیت تولید سه میلیون و پنجاههزار تُن چدن دست یابیم و روز دهم اردیبهشتماه ۱۳۹۸ با تولید نُههزار و چهارصد تُن در یک روز، موفقیت بزرگی به دست آمد و ما را برای تحقق تولید سه میلیون و پنجاههزار تُن چدن امیدوار کرد.
یزدیزاده با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ ذوبآهن برای چندمین بار صادرکننده نمونه کشور شد، افزود: موفق شدیم گواهینامه CARES را که مجوز صادرات میلگرد به اروپا محسوب میشود و در ایران فقط ذوبآهن این مجوز را در اختیار داشت، بار دیگر تمدید کنیم.
مدیرعامل شرکت سهامی ذوبآهن اجرای پروژه زیست محیطی موثر و فعال شدن پروژه تزریق پودر ذغال به کورههای بلند را از مهمترین اقدامات سال ۱۳۹۸ بیان کرد و افزود: با این پروژه مصرف کُک که یک محصول وارداتی است کاهش چشمگیر مییابد و سهامداران ما در سال ۱۳۹۸ از محل کاهش هزینههای واردات منفعت بیشتری میبرند.
یزدیزاده به توان تولیدی ذوبآهن در تولید ریل اشاره کرد و از راهاندازی خط ریل به صورت موثر خبر داد و گفت: در سال ۱۳۹۷ ریل U 33 تولید و تحویل راهآهن شد و تولید ریل UIC-60 که با وزارت راه قرارداد داشتیم صورت گرفت و به زودی تحویل میشود. ضمناً تولید آزمایشی ریل S49 برای مترو اصفهان با موفقیت انجام و در روزهای آتی اقدامات بعدی صورت میگیرد.
مدیرعامل ذوبآهن همچنین از راهاندازی یک سیستم جدید در تولید فولاد صنعتی خبر داد و تصریح کرد: با راهاندازی سیستم VD (گاززدایی از فولاد) که برای تولید فولاد صنعتی استفاده میشود در تولید فولاد ریل با سرعت بیشتری گام بر میداریم و با توجه به اینکه سالانه حدود دویست هزار تُن نیاز به ریل در کشور است، ذوبآهن میتواند با ورود جدی به این عرصه از خروج ۱۵۰ میلیون یورو ارز در سال جلوگیری کند.
وی در پایان گفت: با توسعه مقاطع تیرآهنهای بال پهن و طراحی H300 که در ساختمانهای بلند مرتبه کاربرد دارد ایمنی بیشتری برای ساختمانهای بلند مرتبه ایجاد میشود و البته به نسبت تولید تیر ورق در هزینههای تولید نیز کاهش چشمگیری مشاهده خواهیم کرد.