تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۲۰
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۳۶۰۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون صنایع و معادن ایران:

امروز هواپیما‌ها از معدن برمی‌خیزند

می متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اشاره به ظرفیت‌های بورس گفت:حواسمان باشد اصل مواد اولیه یخچال و تلویزیونی که در ایران تولید‌ می‌شود از معادن است.
امروز هواپیما‌ها از معدن برمی‌خیزند

به گزارش می متالز، در ابعاد جهانی بخش بزرگی از مواد اولیه هواپیما‌ها از معادن است. با دعوت و تبلیغ بورس برای ثبت پول‌های شناور برای توسعه معادن، بورس و معدن می‌تواند علاوه بر اشتغال‌زایی پیشرفت را برای کشور به ارمغان بیاورد.

معدن و صنایع معدنی یکی از مهمترین پتانسیل‌های ایران برای قرار گرفتن در مدار پیشرفت‌ است. تولید هواپیما، تلویزیون، یخچال امروز  یکی از صنایعی است که مواد اولیه آن از معادن برمی‌خیزد.

ایران با وجود پتانسیل‌هایی که در بخش صنایع دارد هنوز جایگاهی در صنایع ندارد، بورس می‌تواند در بازار، پول‌ها، سرمایه‌های سرگردان و شناور را به سمت مطالعه، پژوهش و تولید به نفع معدن و صنایع معدنی جذب کند و در ایجاد زیربنای پیشرفت، اشتغال در کشور موثر باشد.

نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم ارومیه با اشاره به اهمیت معدن اظهار کرد: یک پول شناور قوی در ایران وجود دارد که به هر سمتی حرکت کند مشکلاتی را برای آن بخش از اقتصاد ایجاد می‌کند و آن بخش را به زمین می‌زند. این پول به سمت هر بازاری حرکت کند آن بازار را به زمین‌ می‌زند. موسسات مالی، بازار سکه، دلار، بازار مسکن زمانی که نوک پکان توجه پول شناور باشند، باعث نابسامانی، تورم، رکود در آن بخش از بازار ایران می‌شود و به تبع بخش‌های دیگر اقتصاد ایران را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

 

بورس بهترین تدبیر برای مدیریت پول‌های شناور

عضو هیات رئیسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در ادامه با اشاره به این موضوع که باید تدبیری برای بحران پول‌های شناور و سرگردان باید در نظر گرفته‌شود گفت: بهترین مرجع برای حرکت پول‌های شناور و سرگردان، سرمایه‌گذاری در بورس کالاست.

 

هنوز نتوانسته‌ایم اعتماد ملی را جلب کنیم

وی با بیان اینکه هنوز نتوانسته‌ایم اعتماد ملی را برای سرمایه‌گذاری در بخش بورس کالا جلب کنیم، گفت: تا این پول‌ها به واسطه حضور در بورس در تولید به گردش در‌آید و زیرساخت‌های کشور برای حرکت به سمت توسعه با این گسترش‌ تولید ایجاد شود.

 

اصل تلویزیون و هواپیما از معدن است

عضو هیات رئیسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در ادامه با اشاره به این موضوع که ایران یکی از ثروتمندترین کشور‌های معدنی جهان است، گفت: حواسمان باشد اصل مواد اولیه یخچال و تلویزیونی که در ایران تولید‌ می‌شود از معادن است. در ابعاد جهانی تمام خودروها و حتی هواپیمایی که تولید می‌شود نیز بخش بزرگی از مواد اولیه آن از معادن است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید بخش بسیار بزرگ سرمایه‌های خود را به سمت سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی و زیرساختی از جمله مطالعه، اکتشاف، استخراج معدن و صنایع معدنی هدایت کنیم.

 

آقایان آمارهای مثبتی ارائه می‌دهند اما من مخالفم

قاظی‌پور در پاسخ به این پرسش مبنی بر این‌که وضعیت بورس معدن و صنایع معدنی را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: من عملکرد کنونی بورس کالای ایران را در زمینه معدن و مواد معدنی رضایت‌بخش نمی‌دانم. آقایان آمارهای متفاوتی ارائه می‌دهند ولی من فکر می‌کنم ما ۵ درصد هم در زمینه معادن موفق نیستیم. فعالیت‌هایی انجام شده است اما نسبت به آنچه باید باشیم خیلی عقب هستیم. اگر در این زمینه موفق بودیم و ظرفیت‌ّهای کل کشور شناسایی می‌شد ما زنجیره‌های تولید را کامل می‌کردیم.

 

بورس راهی برای شکوفایی صنایع

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های بورس گفت: با دعوت و تبلیغ بورس برای ثبت پول‌های شناور برای توسعه  معادن، بورس و معدن می‌تواند علاوه بر اشتغال‌زایی پیشرفت را برای کشور به ارمغان بیاورد. همچنین باید صنایع کامل تکمیلی پایین دستی ایجاد شود.

 

خام‌فروشی مواد معدنی خیانت به کشور است

نماینده مردم نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: خام‌فروشی مواد معدنی خیانت به کشور است ما باید از خام‌فروشی فاصله بگیریم. باید به معنای واقعی خام‌فروشی تمام تولیدات معدنی از فولاد، مس و آلومینیوم را ممنوع کنیم تا صنایع پایین دستی به وسیله بورس انجام بیابد و اشتغال و تولید ایجاد شود.

عناوین برگزیده
ریل نجات صنعت
با حضور کارشناسان بررسی شد: دولت چهاردهم چه سیاستی را در حوزه صنعت باید در پیش بگیرد؟

ریل نجات صنعت