تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۳۱
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۳۶۲۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مهار نقدینگی از طریق بازگرداندن اعتماد مردم به بانک‌ها

می متالز - عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ایجاد فضای اعتماد بین مردم و بانک‌ها می‌تواند نقدینگی را مهار و از روند افزایش افسارگسیخته آن جلوگیری کند.
مهار نقدینگی از طریق بازگرداندن اعتماد مردم به بانک‌ها

به گزارش می متالز، سید تقی کبیری با اشاره به نقدینگی ۱۸۳۰ هزار میلیارد تومانی در بهمن ماه، گفت: نقدینگی همانند آب پُر فشاری است که از یک مسیر جریان می یابد و اگر مسیر صحیح برای استفاده بهینه از آن ایجاد نشود، به صورت طبیعی راه خود را انتخاب می‌کند و در مسیر های انحرافی ضرر و زیان ایجاد می کند و به سیل های ویرانگر تبدیل شده و تخریب برخی مزارع و منازل را به دنبال دارد.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بهترین و صحیح ترین راه برای مهار نقدینگی هدایت به مسیر صحیح اقتصادی برای افزایش رشد است، افزود: بهترین بخش برای جذب نقدینگی در تمام زمان ها حوزه تولید است، اما این جذب شرط و شروطی دارد که با تحقق آن سرمایه گذار برای حضور در بخش تولید تمایل پیدا می کند.

وی در ادامه گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، ادامه داد: اگر بخش تولید در حوزه داخلی و صادراتی درآمدهای منطقی و پایدار برای تولیدکننده ایجاد نکند، نباید انتظار داشت که فضای کسب و کار تسهیل شود و نقدینگی به سمت تولید سوق یابد.

کبیری با بیان اینکه دولت باید راهکارهای لازم را برای ایجاد امنیت خاطر سرمایه گذار بخش های تولیدی پیش بینی کرده و اجرایی کند، تاکید کرد: اگر موانع کسب و کار و تولید رفع و تسهیلات منطقی و معقول با نرخ سود متناسب با تولید و صادرات به سرمایه گذاران ارائه شود، بخش عظیمی از نقدینگی می تواند مسیر صحیح خود را پیدا کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از حوزه‌ها ی اقتصادی در شرایط رکودی به سر می برند، افزود: زمانی که در سال های گذشته در بخش مسکن رکود ایجاد شد، بازارهای کاذب شکل گرفت که نقدینگی به سمت این بازارها هدایت شد و سال گذشته تاثیرات خود را در حوزه ارز و طلا بر جای گذاشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: اگر بازار ساخت و ساز مسکن به شکل صحیح و منطقی مدیریت می شد، بخشی از نقدینگی به صورت تدریجی به این بازار سوق می یافت و بازار را دچار تنش نمی کرد.

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بانک‌ها باید با مدیریت صحیح و اعتمادسازی سپرده های مردم را جذب کنند، تصریح کرد: در حال حاضر فضای بی اعتمادی بین مردم و بانک‌ها شکل گرفته که اگر این فضا تعدیل و اعتماد ایجاد شود می‌تواند بخشی از نقدینگی را مهار و مدیریت کرده و از روند افزایش افسارگسیخته خارج کند.

منبع: ایبنا
عناوین برگزیده