تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۰۳
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۳۶۳۴۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
زمانی که تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد

افزایش نرخ محصولات فولادی از چه منطقی پیروی می‌کند؟

می متالز - در هفته گذشته شاهد افزایش تقاضا و رشد ناگهانی نرخ برخی محصولات فولادی در بورس کالا بوده‌ایم، این درحالی است که هم تولیدکنندگان به اندازه کافی قادر به تولید هستند و هم شرایط خاصی پیش نیامده است که گویای افزایش تقاضا در مدت یک هفته باشد.
افزایش نرخ محصولات فولادی از چه منطقی پیروی می‌کند؟

به گزارش می متالز، مگر اینکه تولیدکنندگان عرضه خود را در بورس کالا محدود کرده باشند یا اینکه خریداران علاوه بر نیاز خود متقاضی محصولات فولادی شده باشند. در این زمینه کارشناسان نظر می‌دهند.


نرخ‌های داخلی فولاد به قیمت‌های جهانی نزدیک می‌شود

 درباره افزایش نرخ‌های فولاد در بورس کالا در هفته گذشته، سیدرضا شهرستانی عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد اظهار کرد: به دلیل تهدیدهای جدیدی که در حوزه نفت از سوی امریکا اعمال شده است، سیاست‌های دولت بر این امر پیش رفته که تا آنجا که ممکن است به سمت صادرات غیرنفتی پیش برویم، سال گذشته سهمیه‌ای در بورس کالا در نظر گرفته شد که تولیدکنندگان پس از عرضه در بورس کالا، به صادرات بپردازند اما به لحاظ نرخ سقف بورس کالا برداشته شده است و عرضه‌ها باید کشف نرخ شوند. شهرستانی در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون نیز به‌نظر می‌رسد، نرخ دلار روند افزایشی درپیش گرفته است و برخی واحدها، مواد اولیه برای تولید محصولاتی چون میلگرد و... را از بورس کالا خریداری می‌کنند تا صادرات بیشتری را انجام دهند و همین موضوع بین واحدها، رقابتی را در بورس کالا ایجاد کرده است. از این‌رو با توجه این شرایط و رقابتی که ایجاد شده، قیمت‌ها در حال افزایش است، البته به گمان من نرخ‌ها در حال واقعی و نزدیک شدن به قیمت‌های جهانی هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که فکر نمی‌کنید قیمت‌ها بدون دلیل در حال افزایش است، گفت: گمان می‌کنم قیمت‌های داخلی به قیمت‌های جهانی نزدیک می‌شوند. نرخ هر تن شمش در بازار جهانی حدود ۴۸۰ تا ۵۰۰ دلار است. اگر قیمت‌های داخلی را با همین نرخ ارز آزاد که بالای ۱۴ هزار تومان است، محاسبه کنیم، هم‌اکنون قیمت‌های ما ۳۰درصد زیر نرخ‌های جهانی است.
این عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در پاسخ به این پرسش که در کشور ما فولاد با انرژی‌های ارزان‌تری تهیه می‌شود، به نظر نمی‌رسد که اگر قیمت‌های داخلی محصولات فولادی ۳۰درصد زیر قیمت‌های جهانی است، منطقی باشد، عنوان کرد: موضوع این است که اگر نرخ انرژی ارزان‌تر از خارج است اما از سویی بهر‌ه‌های بانکی بالایی برای تولیدکنندگان وجود دارد، از این‌رو هزینه‌های مازاد و نرخ کالاهایی چون الکترود و فروآلیاژها که قیمتی بالاتر از بازار آزاد دارند، موضوع نرخ انرژی را سربه‌سر می‌کند. از این‌رو قیمت‌های داخلی این ظرفیت را دارند که به نرخ‌های جهانی نزدیک شوند.
شهرستانی در ادامه توضیح داد: برای نمونه فلزی مانند طلا را درنظر بگیرید، با قیمت‌های جهانی به‌طور کامل هماهنگ است. طلا یک نوع فلز است، فولاد هم یک نوع فلز، البته طلا فلز بسیار ارزشمندی است و انتقال آن به سادگی انجام می‌شود، از این‌رو به سرعت خود را با بازارهای جهانی هماهنگ می‌کند. فولاد هم نرخ بین‌المللی دارد و اختلاف آن در زمینه حمل‌ونقل و تعرفه‌هایی است که کشورها برای واردات وضع می‌کنند. اگر این قیمت‌ها با نرخ‌های جهانی هماهنگ نباشد، نشان‌دهنده مشکلی در این باره است و زمینه ایجاد قاچاق را فراهم می‌کند.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا تقاضا در بورس کالا افزایش یافته است، درحالی‌که فولادسازان با مازاد روبه‌رو هستند و صادرات آنچنانی هم ندارند، گفت: پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده قیمت‌ها افزایش پیدا ‌کند از این‌رو تقاضا افزایش یافته است، وگرنه به اندازه نیاز در بورس کالا عرضه می‌شود و مچینگ هم انجام می‌شود و درحقیقت عرضه‌ها کشف نرخ می‌شوند.

 

برای جو روانی باید تدابیری اندیشیده شود

 موضوع این است که واحدها در صادرات با مشکل روبه‌رو هستند و باید بیشترین میزان عرضه را در داخل داشته باشند. از این رو عرضه باید بیشتر از تقاضا باشد این در حالی است که شاهد صف تقاضا و افزایش قیمت‌ها در هفته گذشته بوده‌ایم. از این‌رو برخی کارشناسان معتقدند افزایش قیمت‌ها در بورس کالا طبیعی نیست و به نظر می‌رسد در این زمینه جوسازی می‌شود. در این‌باره عزیز قنواتی، مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان عنوان کرد: این قیمت‌هایی که در بورس کالا به اصطلاح کشف نرخ می‌شوند، چندان واقعی نیستند و بیشتر جنبه روانی دارند چراکه در داخل اتفاق خاصی روی نداده است. برای نمونه نرخ ورق در یک روز بدون دلیل ۴۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند و روز بعد نیز ۴۰۰ تومان دیگر رشد نرخ دارد. این افزایش نرخ از منطق خاصی پیروی نمی‌کند و بیشتر جنبه روانی دارد. قنواتی در ادامه تاکید کرد: دولت باید برای پیشگیری از این جو روانی تدابیری بیندیشد تا این افزایش قیمت‌ها را مهار کند.
وی در ادامه توضیح داد: تا پیش از این، سقف معینی برای بورس کالا وجود داشت اما هم‌اکنون در بورس کالا خرید و فروش به شکل سقف باز کشف نرخ می‌شود اما این روند افزایش قیمت‌ها باید با عرضه بالا مدیریت شود چراکه افزایش ناگهانی قیمت‌ها بازار را شوکه می‌کند.
مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان در پاسخ به این پرسش که وضعیت عرضه و تقاضا در بازار چگونه است، گفت: هم‌اکنون در بورس کالا تقاضا دو برابر عرضه شده است. در زمینه ورق بیشترین تقاضا ثبت شده است.
قنواتی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه عاملی تقاضا را بر عرضه مقدم کرده است، گفت: درحال‌حاضر سود بالادستی‌ها افزایش یافته است و به‌طور محدود عرضه می‌کنند.
 وی در ادامه یادآور شد: با توجه به روند تورم، افزایش قیمت‌ها در این مقطع زمانی لزومی ندارد. در این زمینه باید دولت بر این بازار نظارت داشته باشد.
مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان در پاسخ به این پرسش که با ورود و نظارت دولت دوباره اعتراض فولادسازها بلند می‌شود که دولت بر قیمت‌ها نظارت نداشته باشد، گفت: البته دولت باید فولادسازان را مجبور به عرضه بالا در بورس کالا کند، در این‌صورت قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند چون فولادسازان قول داده بودند که عرضه را افزایش بدهند تا قیمت‌ها در بازار تنظیم شود. قنواتی در ادامه تاکید کرد: در امسال انتظار داشتیم قیمت‌ها تا حدی به حالت تثبیت برسد. باید تولیدکنندگان تلاش کنند شرایط بازار را به حالت تعادل برسانند چون در اسفند سال گذشته با یک شرایط باثباتی به این طرف سال حرکت کردیم، تورم و افزایش نرخ فشار زیادی را بر مصرف‌کننده و مردم وارد می‌کند.

 

گرانی هیچ‌کس را خوشحال نمی‌کند

 همچنین مدیرعامل ذوب آهن اصفهان به تغییر نرخ فولاد گرم در بورس کالا اشاره کرد و گفت: معاملات بر اساس قیمت‌های تغییر داده شده هم در حوزه شمش و هم در حوزه فولاد، انجام شد و نمی‌توان گفت که نتیجه ایده‌آلی به‌دست آمده است.
منصور یزدی‌زاده دلیل اظهارات خود را گرانی بازار عنوان و اظهار کرد: زمانی که محصولی گران فروخته می‌شود، هیچ‌کس ازجمله تولیدکننده از شرایط بازار خوشحال نمی‌شود.
یزدی‌زاده تاکید کرد: تولیدکننده‌ها به مهم‌ترین عاملی که در عرضه و تقاضا علاقه‌مند هستند، ثبات نرخ است چراکه همواره قیمت‌ها مانند تیغ دولبه‌ای بازار را تحت تاثیر قرار داده‌اند.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان همچنین به نقش بورس کالا در تعیین نرخ پایه برخی محصولات اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط حاکم بر کشور و دغدغه دولت مبنی بر جلوگیری از سوءاستفاده برخی دلالان سبب شده در سازمان‌هایی مانند بورس، قیمت‌گذاری اتفاق بیفتد اما سقفی قرار داده نشده و همواره نرخ پایه اعلام می‌شود که منطبق با ضوابط بورس کالا است. وی خاطرنشان کرد: تاکنون همراهی خوبی با برنامه‌های بورس کالا انجام شده و اگر نوسان قیمتی هم اتفاق افتاده، به عملکرد بازار و دلایلی مانند نوسان نرخ ارز برمی‌گردد.
به گفته یزدی‌زاده، یکی از کارکردهای مهم بورس‌ کالا این است که این مرجع تابع عرضه و تقاضاست و افزایش و کاهش قیمت‌ها هم گواه این عملکرد بوده است. تغییر نرخ فولاد گرم در بورس‌کالا تابع عرضه و تقاضای انجام شده است و گرانی بازار فولاد هیچ‌کس را خوشحال نمی‌کند.

عناوین برگزیده