تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۰
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۳۶۳۴۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن، محور توسعه اقتصادی سقز

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یکی از ظرفیت‌های خوب شهرستان سقز را بخش معادن دانست و گفت: در شهرستان سقز ۴۷ پروانه بهره‌برداری در بخش معدن وجود دارد.
معادن، محور توسعه اقتصادی سقز

به گزارش می متالز، محمد دره‌وزمی در جلسه کارگروه رفع موانع تولید شهرستان سقز، اظهار کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، خود را موظف به رفع موانع پیش روی واحدهای تولیدی می‌داند و به‌طور جدی تأمین مواد اولیه و ثبت سفارش کالاهای مورد نیاز واحدهای تولیدی که برای کشور ارزش افزوده ایجاد می‌کند را در رأس اقدامات خود قرار داده است.
وی افزود: از ۴۷ پروانه بهره‌برداری در بخش معادن شهرستان سقز ۶ مورد سنگ آهن، یک مورد طلا، ۱۴ مورد سنگ تزئینی، ۱۹ مورد سنگ لاشه و ۷ مورد سیلیس و فلدسپات است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان ادامه داد: در زمینه پروانه اکتشاف که نخستین گام در زمینه ثبت معادن است، در شهرستان سقز ۲۰ مورد ثبت شده که ۱۳ مورد آن سنگ تزئینی، ۳ مورد سیلیس، یک مورد سنگ لاشه و ۳ مورد پلی‌متال است و ۵ مورد گواهی کشف با ۳ محدوده طلا، یک مورد سنگ تزئینی و یک مورد سنگ لاشه نیز در حال طی مراحل قانونی هستند.
دره‌وزمی یادآور شد: با تلاش‌های بسیار و پیگیری‌های جدی در شهرستان سقز ۱۵ هزار کیلومتر خطی، پرواز ژئوفیزیک هوایی انجام شده که خوشبختانه تحلیل داده‌های به‌دست آمده، مناطق امیدبخش خوبی را در بخش معادن سقز نوید می‌دهد.
وی بیان کرد: معادن زمانی نقش خود را در توسعه اقتصادی و رونق و شکوفایی یک منطقه نشان می‌دهند که این ظرفیت و ظرفیت‌های خدادادی به ایجاد ارزش افزوده و ثروت منتهی شوند و به همین دلیل باید با تغییر دیدگاه شهروندان در زمینه هموار کردن مشکلات برای بهره‌برداری از معادن شهرستان سقز، همراه‌تر و بهتر از گذشته برای ایجاد اشتغال و شکوفایی بهتر شهرستان گام برداشت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: در شهرستان سقز ۹۳ واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری وجود دارد که ۵۹ واحد آن فعال، ۲۰ واحد آن نیمه فعال و ۱۴ واحد آن راکد است.
دره‌وزمی اظهار کرد: در نخستین اقدام با مالکان ۱۴ واحد راکد تولیدی شهرستان سقز، موانع و مشکلات پیش روی فعالیت دوباره آنها را بررسی خواهیم کرد و در این زمینه از هیچ گونه تلاش، کمک و پیگیری دریغ نمی‌کنیم.
وی افزود: به دلیل اهمیت شهرستان سقز تا کنون ۲ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با حضور مدیران اجرایی استان و تصمیم‌گیرندگان استانی در شهرستان سقز برگزار شده و تا رفع موانع و مشکلات پیش روی تولید و اشتغال، تلاش‌ها و پیگیری‌ها را ادامه می‌دهیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان از اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از منابع مختلف رونق تولید به واحدهای تولیدی شهرستان سقز در سال ۹۷ خبر داد: امسال هم پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و کشاورزی ادامه خواهد داشت.
دره‌وزمی یادآور شد: امسال پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی با تلاش و پیگیری‌های مسئولان استانی به سود واحدهای تولیدی است و مقداری از سود تسهیلات به‌صورت یارانه از سوی دولت پرداخت خواهد شد. وی به ۱۸ طرح صنعتی که جواز تاسیس آنها از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان برای شهرستان سقز صادر شده، اشاره کرد و افزود: این ۱۸ طرح پیشرفت فیزیکی بالای ۴۰ درصد دارند. تعدادی از این واحدها نیز در حال تولید آزمایشی هستند و هر چه سریع‌تر باید جواز تاسیس آنها به پروانه بهره‌برداری تبدیل شود.

عناوین برگزیده