تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۰
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۳۶۵۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ملاقات حضوری فعالان اقتصادی با مدیران ارشد گمرک برای جلوگیری از فساد

می متالز - گمرک ایران در بخشنامه ای خطاب به گمرکات اجرایی خواستار برقراری جلسات مکرر فعالان اقتصادی با مدیران ارشد گمرک اجرایی برای رسیدگی سریع تر به مشکلات ذی‌نفعان شد.
ملاقات حضوری فعالان اقتصادی با مدیران ارشد گمرک برای جلوگیری از فساد

به گزارش می متالز، مسئولان گمرکی اعلام کرده‌اند رسیدگی به مشکلات ذی‌نفعان گمرک و پاسخگویی به‌موقع به آنها در رأس سیاست‌ها و برنامه‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و سازوکارهای ویژه‌ای برای تحقق این امر تهیه کرده‌اند.

در این راستا معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران به مدیران و مسئولان گمرکات اجرایی برای فراهم کردن شرایط سهل و آسان جهت انجام ملاقات‌ حضوری ذی‌نفعان گمرک با مدیران به‌منظور طرح مسائل و مشکلات و بیان خواسته‌هایشان تأکید کرده است.

مهرداد جمال ارونقی در این خصوص گفت: امروزه وظایف و مأموریت گمرک جمهوری اسلامی ایران بسیار فراتر از وظایفی نظیر تأمین درآمد و حمایت از صنایع و تولیدات داخلی بوده و طیف وسیعی از الزامات ملی و بین‌المللی را شامل می‌شود.

وی افزود: گمرک جمهوری اسلامی ایران با درک عمیق این موضوع و انتظارات به حقی که ذی‌نفعان ازجمله فعالان اقتصادی، مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان، برای تسهیل و توسعه تجارت، همچنین اجرای سیاست‌های بازرگانی خارجی و حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دارند، برنامه‌های متعددی را پیگیری می‌کند.

ارونقی با اشاره به اهداف کلان استراتژیک گمرک جمهوری اسلامی ایران (Strategic Goals) ازجمله روان‌سازی تجاری، حفاظت از سلامت و امنیت جامعه، حمایت از تولید ملی با گرایش افزایش توان رقابتی، جمع‌آوری مطلوب درآمد و ارتقای سطح رضایت‌مندی ذی‌نفعان، یادآور شد: در راستای ارتقای سطح رضایت‌مندی ذی‌نفعان، یکی از عوامل حائز اهمیت و دارای ارزش اساسی، کیفیت رابطه سازمان با افراد یا سازمان‌هایی است که با آن سروکار دارد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اظهارداشت: بدون شک یکی از مهمترین وظایف مسئولین، ایجاد ارتباطات دوسویه مردمی است و به لحاظ اهمیت غیرقابل انکار این موضوع، ارتباطات مردمی در میان سایر نقش‌های تعریف شده مسئولین، نمایان‌تر و بارزتر است. در ارتباط دوسویه و چهره به چهره، اقناع و جلب رضایت ارباب‌رجوع، رعایت حقوق شهروندی، شناخت و رفع فوری برخی از مشکلات مراجعین و پاسخگویی صریح و شفاف از مباحثی است که مسئولین سازمان و ادارات باید آنها را مدنظر قرار دهند.

در قسمتی از بخشنامه ای که در این  خصوص صادر شده آمده است، شایسته است ترتیبی اتخاذ شود تا در صورت درخواست مراجعین به گمرک برای ملاقات حضوری و بحث و بررسی درخصوص مباحث فنی و اختلافات پیش آمده فی‌مابین گمرک و صاحب کالا، کمافی‌السابق در اسرع وقت اقدامات لازم در این خصوص صورت پذیرفته و اهتمام بایسته در راستای رفع مشکلات مراجعین در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه به‌عمل آید.

ارونقی خطاب به مدیران کل، مدیران و معاونین امور گمرکی گمرکات اجرایی تاکید کرد: لازم است اطلاع‌رسانی مطلوب از سوی آن گمرک انجام پذیرفته و با اعلام زمان ملاقات و... مراتب از طریق تابلو اعلانات و... به نحو مطلوب اطلاع‌رسانی شود.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران تأکید کرد: صاحبان کالا و مراجعین محترم چنانچه در ارتباط با شرح وظایف حوزه معاونت فنی و امور گمرکی و دفاتر ستادی زیرمجموعه (دفتر واردات و امور مناطق آزاد و ویژه؛ دفتر صادرات؛ دفتر تعیین تعرفه ؛ دفتر تعیین ارزش) مسائل و مشکلاتی داشته باشند که در پی مراجعه به گمرکات اجرایی یا دفاتر ستادی رفع نشده باشد، می‌توانند ضمن هماهنگی با حوزه معاونت فنی و امور گمرکی  نسبت به درخواست ملاقات حضوری با معاونت فنی و امورگمرکی اقدام نمایند.

عناوین برگزیده