تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۳۶۷۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» نشان داد

رگه‌های تردید در نگاه اهالی بورسی

می متالز - با وجود اینکه همچنان شماری از کارشناسان و سهامدارانی که برای این هفته رشد شاخص را پیش‌بینی کرده‌اند، اما رگه‌هایی از تردید را در نسبت نزدیک فعالان مثبت‌نگر به منفی‌نگر می‌توان دید. در شرایطی که تعداد بیشتری از تحلیلگران سهام را گزینه‌ای جذاب می‌دانند، برخی از این افراد، تشدید ریسک‌های سیستماتیک در بازار جهانی و نتایج افزایش نااطمینانی‌ها در بازار ارز تهران را عامل فشار فروش سهام تلقی می‌کنند.
رگه‌های تردید در نگاه اهالی بورسی

به گزارش می متالز، معاملات بورس تهران در هفته گذشته با افت 4 درصدی شاخص کل به پایان رسید. ریزش سطح عمومی قیمت سهام در هفته گذشته در شرایطی رخ داد که غالب کارشناسان و سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی «دنیای بورس» از سر گرفتن صعود قیمت‌ها را در نظر دارند. با این حال، پیشتازی گزینه صعودی از نظر این دو دسته از فعالان نسبت به روند نزولی اختلاف چندانی ندارد. بر همین اساس نیز از اظهار نظرات افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی تردید و عدم قطعیت به وضوح به چشم می‌خورد؛ امری که از افزایش ریسک‌های سیستماتیک در فضای اقتصادی و سیاسی حکایت دارد.

کارشناسان

صعودی: 41 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند شاخص کل در هفته پیش رو را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند اصلاح قیمت‌ها پس از رشد قابل توجه اخیر در هفته پیش طبیعی بود و حالا جذابیت برای ورود سرمایه‌گذاران بیشتر از پیش شده است. موضوعی که در معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته نیز مشاهده شد. نرخ دلار یکی از عوامل اصلی حمایت از سهام، در روزهای اخیر بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفته است. نرخ نیمایی مبنای فروش محصولات در بورس کالا نیز افزایش قابل توجهی را تجربه کرده و بنا بر ارزیابی غالب تحلیلگران این امر با فروکش کردن هیجانات در اثر اخبار منفی حول تحریم‌ها بار دیگر صعود سطح عمومی قیمت سهام را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این، نقدینگی موجود در بازار همچنان قابل توجه است و پتانسیل عبور از سطوح جدید را دارد. بر این اساس، به نظر می رسد رشد قیمت‌ها در هفته جاری ادامه داشته باشد.

کم‌نوسان: 23 درصد از کارشناسان روند شاخص کل در هفته جاری را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این افراد معتقدند عوامل حمایت‌کننده از سهام همچون رشد نرخ دلار و افزایش قیمت محصولات شرکت‌ها عامل پیشران قیمت سهام خواهند بود. با این حال، در مقابل این موارد افزایش ریسک‌های سیستماتیک در فضای سیاسی کشور نیز موضوع قابل توجهی است که به نظر در رویارویی با عوامل حمایت‌کننده نوسان محدود قیمت‌ها را به دنبال داشته باشند.

نزولی: 36 درصد کارشناسان روند نماگر سهام را در هفته منتهی به 25 اردیبهشت نزولی عنوان کرده‌اند. این افراد معتقدند افزایش نرخ دلار و عبور از سطح فعلی عامل تشدید نگرانی‌ها در بازار سهام خواهد بود. چرا که حامل پیام افزایش تنش‌های سیاسی است و توجه سهامداران به این عامل بیش از نقش مثبت آن در صعود قیمت‌ها خواهد بود. از طرفی، با افزایش اختلافات تجاری و سیاست‌های تهاجمی آمریکا با وضع تعرفه بر روی کالاهای چینی، بازار سهام از سوی بازار جهانی کالاها نیز با ریسک دیگری مواجه است. از سوی دیگر، بالا رفتن قیمت ارز تحت تاثیر افزایش نگرانی‌های سیاسی ماندن در این بازار را نزد سرمایه‌گذاران افزایش داده است و احتمالا بخشی از پول موجود در بورس به سودای کسب سود وارد بازار ارز شود. این عوامل می‌تواند به افزایش فشار فروش و نزول قیمت سهام منجر شود.

سهامداران

صعودی: 43 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند قیمت سهام را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این افراد معتقدند اصلاح قیمت‌ها فرصت تازه‌ای برای حضور سهامداران در برخی سهام به وجود آورده است. سهامی که به واسطه افزایش نرخ دلار و فروش محصولات شرکت‌ها همچنان جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذاری نزد سهامداران قرار داده است.

کم‌نوسان: 30 درصد سهامداران مزبور اما معتقدند روند بازار طی هفته جاری کم‌نوسان و متعادل خواهد بود. چرا که علی‌رغم جذابیت سطوح سهام ریسک‌ها در عرصه سیاسی و اقتصادی نیز بالاست و این امر موجب احتیاط معامله‌گران در ورود به بازار خواهد شد.

نزولی: 27 درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی روند قیمت‌ها در هفته جاری را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. افزایش ریسک‌ها در فضای اقتصادی سیاسی با اعمال تحریم‌ها در بخش‌هایی غیرنفتی عامل عقب‌نشینی معامله‌گران در هفته جاری خواهد بود. بر این اساس، به نظر می‌رسد قیمت‌ها از سطوح فعلی نزول را تجربه کند.

عناوین برگزیده