تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۳۶۷۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
انعکاس ترس در چهره بورس

نقشه نیمروز بورس (21 اردیبهشت)

می متالز - پس از فروکش تب عرضه در روزهای میانی هفته گذشته، معاملات بورس تهران از تعادلی نسبی برخوردار شد و این روند در جریان معاملات امروز هم نمودار شد. اگرچه تشدید ریسک‌های غیراقتصادی قیمت سهام بزرگ و اصطلاحا دلاری را تحت فشار گذاشت، اما ظرفیت عمومی بورس برای جذب تقاضا رشد قیمت در طیف زیادی از سهم‌های کوچک و متوسط را در پی داشت. هر چند در واکنش به ابهامات به وجود آمده در خصوص روند آتی قیمت‌های جهانی و دیگر ریسک‌های غیراقتصادی داخل کشور، شاهد شکل‌گیری موج فزاینده‌ای از فروش و عقب‌نشینی عموم قیمت‌ها در نیمه دوم معاملات بودیم.
نقشه نیمروز بورس (21 اردیبهشت)

به گزارش می متالز، سیطره تردید و ترس را در سیمای امروز بورس تهران می‌توان دید. شاخص اصلی سهام که صبح امروز پس از رهایی از فشار اولیه فروش، بار دیگر همچون روز چهارشنبه قدم در مسیر صعودی برداشت، در ادامه با پیوستن شمار بیشتری از سهامداران به جبهه فروش شاهد تغییر روند قیمت‌ها بودیم.

در ساعات اولیه معاملات با غلبه تقاضا عموم قیمت‌ها رو به افزایش گذاشت و شاخص کل را بار دیگر به کانال 212 هزار واحد ارتقا بخشید. البته ابعاد رشد قیمت‌ها از تحمیل عرضه‌های بیشتر به سهام گروه‌های کالایی بازار خاصه فلزات اساسی و هجوم متقاضیان به صنایع دیگر حکایت داشت. همزمان با فروش بیشتر سهامداران در صنایع کالایی، سهم‌های کوچک‌تر بازار با رشد یکدست و حداکثری قیمت‌ها مواجه شدند. این آرایش معامله‌گران در دو جبهه متفاوت را باید در جهش بیش از 2 درصدی شاخص هم‌وزن و عقب‌ماندن شاخص کل از هم‌وزن طی معاملات نیمه نخست دید.

با وجود این، در نیمه دوم معاملات، عموم سهم‌ها تحت فشار شدید عرضه قرار گرفتند  و رفته‌رفته بر تعداد صف‌های فروش افزوده شد. این جریان عرضه که در ابتدای معاملات باعث افت قیمت در طیف متنوعی از سهم‌ها اعم از غول‌های فلزکار تا لیدرهای خودروساز بازار شده بود در ادامه معاملات به دیگر گروه‌ها هم سرایت کرد و بر عمق و گسترده عرضه و متعاقبا عقب‌نشینی قیمت‌ها افزود.

رسوب ریسک‌ها

به نظر می‌رسد سیلی از اخبار سیاسی که طومار تعادل روانی بازارها اعم از داخلی و جهانی را از هفته قبل درپیچید، همچنان در حال انعکاس در قیمت‌هاست. به اجرا درآمدن تهدیدات تجاری ترامپ و تشدید 15 واحد درصدی نرخ تعرفه بر کالاهای چینی از روز جمعه و ادعای چینی‌ها مبنی بر اقدام متقابل سبب این نگرانی‌ها ارزیابی می‌شود. هر چند دریافت مهلت یک‌ماهه برای ادامه مذاکرات این دو غول اقتصادی دنیا تا حدود زیادی موجب رفع نگرانی‌ها و بهبود شاخص‌های جهانی سهام و مواد خام شد اما همچنان بیم اثرات منفی افزایش اختلافات در زیر پوست بازار جهانی و متعاقبا معاملات بورس تهران قابل مشاهده است.

از طرف دیگر، به نظر می‌رسد افزایش ریسک‌های سیاسی با اظهارنظرهای مقامات کاخ سفید و بالاگرفتن جنگ روانی در منطقه نیز قیمت‌ها را ملتهب کرده است. خبر تحریم صنعت فلزات که از منظر تحلیلگران سهام از سال گذشته در قیمت‌ها پیشخور شده، آخرین اقدام ایالات متحده برای اعمال فشار مضاعف بر اقتصاد ایران است. خبر تحرکات نظامی در خلیج فارس هم عامل دیگری است که به نظر می‌رسد مورد توجه اهالی سهام قرار گرفته و در تشکیل موج فروش در بورس تهران موثر بوده است. به نظر می‌رسد واکنش شدید بازار سهام در جبهه فروش به همین خبر تحرکات نظارمی در خلیج فارس و ترس سرمایه‌گذاران از بروز اتفاقات ناگوار مربوط باشد و بار دیگر سهامداران به سراغ سناریوهای بدبینانه رفته‌اند و تاثیر متغیرهای اقتصادی نظیر فروش محصولات، سودآوری و تقسیم سود شرکت‌ها چندان دلی از سهامداران نمی‌رباید. در چنین شرایطی سهامداران عمدتا واکنش‌های سریعی به اخبار نشان می‌دهند و تا مشخص شدن جزئیات تداوم روند مذکور بیش از هر چیز وابسته به جهت‌گیری عمومی قیمت‌هاست. به این معنی که واکنش سهامداران به اخبار یاد شده به علت فضای مبهم موجود، کاملا تحت تاثیر رفتار بازار است. فروش‌های بیشتر منجر به تشدید فشار فروش عمومی و تشکیل صف‌های فروش خواهد شد و برگشت بازار نیز فضا را برای برقراری تعادل قیمت‌ها و برگشت شاخص کل فراهم می‌کند.

 

از فشار بر فلزات تا صف‌های خودرویی


سهام گروه فلزات از همان آغاز معاملات امروز بار سنگین عرضه را بر دوش می‌کشیدند. انتشار خبر تحریم صنعت فلزات از سوی آمریکا را می‌توان یکی از عوامل موثر بر فشار فروش در این گروه از سهام بورسی تلقی کرد. نمادهای بزرگ این گروه یعنی «فولاد» و «فملی» از همان ابتدای معاملات بیشترین فشار را بر دماسنج بازار وارد کردند و در ادامه با سرایت جو منفی به کل معاملات، عرضه‌های تشدید باعث فشار حداکثری بر قیمت سهام فلزات و صنایع مرتبط مانند سهام گروه معدنی شد. البته در حین معاملات به تدریج بر وسعت و عمق عرضه سهام افزوده شد و دیگر صنایع بزرگ اعم از پتروپالایشی‌ها، بانکی‌ها و خودروسازان نیز با فشار شدید عرضه مواجه شدند. در این بین، لیدرهای خودرویی که از همان ابتدا تحت فشار عرضه بودند تا ساعت پایانی معاملات با سنگین‌ترین صف‌های فروش مواجه شدند. این در حالی بود که بخشی از منابع موجود به سمت صنایع کوچک‌تر و با محوریت تولید داخل سوق پیدا کرد. این آرایش سبب شد تا ضمن افت یک درصدی شاخص کل، نماگر هم‌وزن 1.4 درصد مثبت بماند.

عناوین برگزیده