تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۵۷
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۳۶۸۱۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
نیروی انسانی از کارگاه‌های آجرپزی خراسان شمالی رفتند

وقتی آجر در بجنورد کیمیا می‌شود

می متالز - چندسالی بود که نهادهایی در خراسان شمالی همچون سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری از کاهش ساخت‌وساز در شهرهای این استان گلایه می‌کردند اما چندی است که دوباره ساخت‌وساز در این استان جان تازه‌ای گرفته است.
وقتی آجر در بجنورد کیمیا می‌شود

به گزارش می متالز، البته افزایش نرخ کالاهایی همچون میلگرد و آهن سبب گلایه شدید سازندگان ساختمان شده بود اما بعد از گذشت مدتی مردم با این موضوع کنار آمدند، درحال‌حاضر کمبود آجر نیز به دردسرهای سازندگان ساختمان در این استان اضافه شده و موجب سردرگمی آنها شده است.
یکی از سازندگان ساختمان در بجنورد عنوان کرد: منزل خود را تخریب کردم تا بازسازی را انجام دهم.
 حدود دو هفته گذشته، بعد از ساخت سقف و ستون به مرحله آجرچینی رسیدم اما هر چقدر در آجرفروشی‌ها به دنبال آجر می‌گردم، یافت نمی‌شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: به هر آجرفروشی که می‌روم آجرفروشی‌ها می‌گویند تولید در آجرپزی‌ها تعطیل شده به همین علت آجر وارد بازار نمی‌شود.
 باید هرچه سریع‌تر امر ساخت‌وساز را انجام دهم تا به فصل سرما نرسم اما نبود آجر مشکل‌ساز شده و برنامه‌ریزی‌ها را برهم زده است.
وی با بیان اینکه تا زمان پایان ساخت مستاجر هستم، تصریح کرد: هزینه‌های ساخت‌وساز زیاد است و البته پرداخت اجاره، سربار همه و در تلاش بودم که ساختمان‌سازی را زود به پایان برسانم تا از پرداخت اجاره رهایی یابم اما فکر می‌کنم راه طولانی برای پایان ساخت‌وساز درپیش دارم.
 

تحویل؛ ۲۰ روز دیگر

محمدحسین وفایی، رئیس اتحادیه مصالح و ابزار بجنورد درباره کمبود آجر توضیح داد: آجرفروشی‌های بجنورد اعلام می‌کنند که برای سفارش آجر با کارخانه‌های آجرپزی تماس می‌گیرند اما آنها اعلام می‌کنند آجر ندارند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر افرادی که به آجر نیاز دارند باید در محل آجرفروشی‌ها ثبت‌نام کنند تا حدود ۲۰ روز دیگر آجر به‌دست آنها برسد.
وی ادامه داد: مقداری از آجرهای موردنیاز این استان از بجنورد و مقداری نیز از گرگان تامین می‌شد که مشکل یادشده در آجرپزی‌های بجنورد وجود دارد و آجرپزی‌های گرگان نیز می‌گویند آجر موجود نیست.
 

افزایش نرخ مواد اولیه

مهدی امیدوار، رئیس اتاق اصناف خراسان شمالی نیز در پاسخ به این پرسش که علت کمبود آجر در بازار این استان چه چیزی است؟ گفت: یکی از عللی که سبب شده در بازار با کمبود آجر روبه‌رو شویم این بوده که تولید این محصول کاهش یافته است.
وی افزود: صاحبان واحدهای تولیدی آجر اعلام می‌کنند که هزینه سوخت بالا رفته، نرخ روغن هیدرولیک ۳ برابر شده و تولید با نرخ فعلی صرفه اقتصادی ندارد، از سوی دیگر افزایش نرخ بیمه و دستمزد کارگری نیز سبب شده کارفرما نتواند این هزینه‌ها را پرداخت کند و اقدام به تعدیل نیرو کرده و هم‌اکنون دچار کمبود کارگر نیز شده‌اند.
رئیس اتاق اصناف خراسان شمالی در ادامه تاکید کرد: پخش آجر انجام می‌شود اما حدود ۱۰ روزی زمان می‌برد تا به‌دست متقاضی برسد.
بارندگی‌های اخیر و کمبود کارگر میزان تولید آجر را کاهش داد
همچنین علی‌اصغر رضازاده، معاون صنعتی و معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز علت کمبود آجر در بازار را بارندگی‌های یک ماه گذشته اعلام و اظهار کرد: بارندگی‌های یک ماه گذشته سبب شده بخشی از خشت‌های خام تولید شده از بین برود. وی در ادامه بیان کرد: البته آن تعداد از خشت‌های خامی که آسیب ندیده بودند وارد کوره شدند تا از بین نروند.
رضازاده تصریح کرد: آجرهای موردنیاز شهر بجنورد از اسفراین تامین می‌شد که کمبود کارگر در واحدهای تولیدی اسفراین موجب کاهش تولید در این واحدها شده است. تن به کار در آجرپزی نمی‌دهد
البته چندی‌پیش نیز رئیس اتحادیه فخاران یزد، کمبود نیروی کار با توجه به بازگشت مهاجران خارجی شاغل در کوره‌های آجرپزی به کشورهای‌شان و هزینه‌های بالای تامین و تعمیر ماشین‌آلات را علت افزایش ۳۰درصد نرخ آجر اعلام کرد.
 مجتبی ذوالفقاری با اشاره به افزایش ۳۰درصدی نرخ آجر در یزد گفت: از آنجایی که عمده کارگران فعال در کوره‌های آجرپزی یزد اتباع بیگانه هستند، متاسفانه به دنبال نوسانات بازار ارز و نبود سودآوری فعالیت مهاجران در کشورمان، بسیاری از آنها کشور را ترک کردند و کوره‌های آجرپزی یزد دچار کمبود نیروی کار شدند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه نیروهای کار بومی نیز به مشاغل سختی مانند کارگری در کوره‌های آجرپزی تن نمی‌دهند، کوره‌داران برای حفظ نیروی کار خود مجبور به افزایش دستمزد کارگران‌شان شدند که همین موضوع نیز منجر به افزایش نرخ آجر شد.
ذوالفقاری با بیان اینکه انواع دیگر آجر مانند آجرهای سفال که از تنوع زیادی برخوردار هستند نیز مشمول افزایش نرخ شده‌اند، یادآور شد: البته افزایش نرخ حمل‌ونقل و بالا رفتن هزینه تامین و تعمیر ماشین‌آلات نیز در افزایش نرخ آجر بی‌تاثیر نبوده است.
رئیس اتحادیه فخاران یزد در پایان با بیان اینکه سنگ‌بنای اولیه ساخت‌وساز و فعالیت‌های عمرانی، مصالح ساختمانی و به‌ویژه آجر است، افزایش نرخ آجر را موثر بر رونق صنعت ساخت‌وساز و حتی نرخ مسکن دانست.

عناوین برگزیده