به گزارش می متالز، از جمله موارد مصرف این سوختها، در هواپیماهاست. موتور هواپیما که با سوختهای فسیلی کار میکند، در هنگام حرکت، حرارت، سروصدا، ذرات معلق، گاز کربنیک، بخار آب، هیدروکربورها، مونوکسیدکربن، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، سرب و کربن سیاه تولید میکند که پس از خروج از موتور هواپیما، در فضا با اتمسفر موجود ترکیب شده و به محیط منتقل میشوند. با توجه به پیشرفت فناوری و بهینهسازی سوخترسانی موتورهای خودرو، هواپیما و سایر وسایل نقلیه، گازهای خروجی خودروها و هواپیماها و همچنین میزان سوخت آنها نسبت به مدلهای قدیمیتر بسیار کاهش یافته اما به دلیل افزایش تعداد خودروها و هواپیماها و افزایش سفرهای هوایی و زمینی در چند سال گذشته، میانگین گازهای گلخانهای خروجی این نوع وسایل نقلیه بهویژه هواپیماها افزایش یافته است. بر اساس آمار سالهای ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۵ میلادی (۱۳۷۱ تا ۱۳۸۴ خورشیدی)، شمار مسافر و میزان کیلومتر حمل شده بهوسیله هواپیماهای مسافری در هر سال بهطور متوسط ۵.۲ درصد افزایش یافته است. میزان تصاعد گازهای گلخانهای در کشورهای اتحادیه اروپا بهوسیله هواپیماها بین سالهای ۱۹۹۰تا ۲۰۰۶ میلادی (۱۳۶۹ تا ۱۳۸۵ خورشیدی) نیز ۸۷ درصد افزایش داشته است.پژوهشهای انجام شده نشان میدهد پیشرفتهای فراوانی برای جلوگیری از آلودگی جو به وسیله هواپیماها انجام شده اما با توجه به توسعه حملونقل مسافر و بار با هواپیما به نظر نمیرسد بتوان افزایش روزافزون ورود گازهای مضر از سوی هواپیماها را کاهش داد، به ویژه اینکه ارائه نرخهای ارزان و راحتی سفر با هواپیما همواره متقاضیان سفر با هواپیما را افزایش میدهد. برای درک بیشتر مطلب، در صورتی که هواپیما در مسیر نیویورک به لسآنجلس در ارتفاع عادی پرواز کند، به ازای هر مسافر ۷۱۵ کیلوگرم گاز کربنیک وارد فضا میشود و در صورتی که به دلیل شرایط بد جوی، مجبور به صعود به ارتفاع بالاتر شود این میزان به ۱۹۱۷کیلوگرم افزایش خواهد یافت. در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ خورشیدی) در جلسه ایکائو که با حضور ۱۹۱ عضو تشکیل شد، عنوان شد که در سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹ خورشیدی) ۴۵۸میلیون تن گاز کربنیک به وسیله هواپیماهای مسافربری و باری غیر نظامی به فضا رها شده که بزرگترین سهم را امریکا و چین داشتهاند. در این جلسه تصمیمگیری شد با توجه به مخاطراتی که گرم شدن زمین در طولانیمدت برای پرواز هواپیماها خواهد داشت، برنامهای ارائه شود که تا سال ۲۰۳۵ میلادی (۱۴۱۴ خورشیدی) نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹ خورشیدی) میزان تصاعد گازهای گلخانهای ناشی از هواپیماها به میزان ۸۰ درصد کاهش یابد. گفتنی است در صورت گرمای بیش از حد مجاز، پرواز هواپیما از فرودگاه با توجه به ارتفاع فرودگاه به دلیل کم شدن غلظت هوا و بالا رفتن درجه حرارت گاز خروجی از موتور، مجاز نیست. دانشمندان، پژوهشهای زیادی را برای جایگزینی سوختهای شیمیایی، بیولوژیکی، گازهای مایع و انرژی خورشیدی به منظور ایجاد آلودگی کمتر انجام دادهاند که تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده است. یکی از پژوهشها مربوط به شرکتهای جنرالالکتریک و ویرجینتولز است. این ۲ شرکت به دنبال فناوری سوختهای بیولوژیکی قابل مصرف در موتورهای جت هستند. بعضی از موتورهای موجود با اعمال تغییراتی، میتوانند با روغنهای گیاهی و سوخت اتانول نیز حرکت کنند.
در سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۷ خورشیدی) یک هواپیمای۷۴۷ به صورت آزمایشی با حرکت یک موتور از ۴ موتور آن با سوخت بیولوژیکی از لندن به آمستردام پرواز کرد که سوخت آن روغن گیاهی نارگیل بود اما چون تولید این نوع سوختهای گیاهی و اتانول باعث از بین رفتن جنگلها میشود، مخالفان زیادی برای توسعه آن وجود دارد.