
به گزارش میمتالز، پیشنهادات رقابتی از سوی واردکنندگان، تولیدکنندگان محلی را به اصلاح درخواستهای خود وادار کرده است. قیمت ورق گرم در جنوب اروپا در نیمه اول ماه به میزان ۲۰ یورو در هر تن کاهش یافته و به ۵۴۵ یورو در هر تن CIF تا تاریخ ۱۱ آوریل رسیده است. بر اساس دادههای Kallanish، این کاهش به دلیل وجود موجودیهای بزرگ محصولات وارداتی که هنوز ترخیص نشدهاند، به ویژه از ویتنام، بوده است.
کارخانههای فولاد اروپا نگران هستند که در صورت افزایش بیشتر قیمتها، ورق گرم تولید خارج از کشور برای خریداران جذابتر شود، با وجود تعرفهها.
سهمیه ویتنام برای واردات بدون تعرفه ورق گرم به اتحادیه اروپا در سهماهه اول سال جاری تجاوز شده است. در آن زمان، تعرفه اضافی برای تولیدکنندگان ویتنامی بین ۸ تا ۱۰ درصد بود. احتمالاً پس از اصلاح مکانیزم سهمیهبندی در ماه مارس، تعرفه در سهماهه دوم افزایش خواهد یافت.
در عین حال، تقاضا برای ورق گرم در صنایع اصلی مصرف، نشانهای از بهبود نشان نمیدهد. تعداد ثبتنامهای خودروهای جدید در اتحادیه اروپا در ماه ژانویه ۲.۶ درصد و در ماه فوریه ۳.۴ درصد کاهش یافته و به ۸۳۱.۲ هزار و ۸۵۳.۶۷ هزار واحد رسیده است.
با این حال، آژانس S&P Global در ماه مارس پیشبینی تولید خودرو برای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۵ را به میزان ۶۳ هزار واحد افزایش داد. به اعتقاد تحلیلگران، این امر به دلیل بازنگری کمیسیون اروپا در قوانین EU CAFE است که استانداردهای زیستمحیطی فعلی برای خودروهای با موتور احتراق داخلی را تا سال ۲۰۲۸ تمدید کرده است.
در ایالات متحده، قیمت ورق گرم در نیمه اول آوریل بدون تغییر در سطح ۹۷۵ دلار در هر تن EXW تا تاریخ ۱۱ آوریل باقی مانده است. پیشتر گزارش شده بود که کارخانههای فولاد آمریکایی از افزایش بیشتر قیمتها خودداری میکنند، زیرا نگران از سرگیری واردات هستند. به این ترتیب، قیمتها به حداکثر محلی رسیدهاند که بازار قادر به حفظ آن است.
فروش خودروهای جدید در ایالات متحده در ماه مارس به ۱.۵۶ میلیون واحد رسید که بر اساس برآورد Cox Automotive، این رقم در ابتدا ۱.۴۳ میلیون واحد پیشبینی شده بود. افزایش این رقم به دلیل اعمال تعرفههای اضافی ۲۵ درصدی بر واردات خودرو به ایالات متحده از ۲ آوریل است. به همین دلیل، پیشبینی فروش در سال ۲۰۲۵ به ۱۷.۸ میلیون واحد افزایش یافته است، در مقایسه با ۱۵.۹ میلیون واحد قبلی.
در عین حال، Cox Automotive انتظار دارد که سرعت فروش در نیمه دوم سال تحت تأثیر تعرفههای وارداتی قطعات کاهش یابد. این تعرفهها منجر به افزایش هزینه خودروهای جدید در بازار آمریکا خواهد شد.
پیشنهادات ورق گرم در هند در نیمه اول ماه به میزان ۲۲ دلار در هر تن افزایش یافته و به ۵۹۲ دلار در هر تن FOB تا تاریخ ۱۱ آوریل رسیده است. افزایش قیمت تمام انواع محصولات فلزی به آغاز سال مالی جدید (که از ۱ آوریل آغاز شده) مربوط میشود.
در چین، قیمتها برای ورق گرم تا تاریخ ۱۱ آوریل به ۴۷۰ دلار در هر تن FOB کاهش یافته است، در مقایسه با ۴۸۰ دلار در هر تن FOB در ۲۸ مارس. افزایش سرمایهگذاریهای دولتی و صادرات فولاد نتوانسته است مازاد تولید فولاد را از بازار حذف کند و این امر کارخانههای فولاد را به کاهش بیشتر قیمتها وادار میکند.
همانطور که گزارش شده، چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ صادرات محصولات فلزی را به میزان ۶.۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داده و به ۲۷.۴۳ میلیون تن رسانده است. این بالاترین رقم از سال ۲۰۱۶ به شمار میرود.