
به گزارش میمتالز، رحمتالله پوربابایی دبیر و عضو هیات مدیره انجمن صنایع ریلی ایران در رادیو اقتصاد با بیان اینکه رتبه ریلی ما با رتبه ناوگانمان متفاوت است و اگر ما بتوانیم توان حمل قطار یا کشنده را دو برابر وضعیت فعلی کنیم، احتمالاً رتبه ما تغییر خواهد کرد.
وی ادامه داد:، اما متاسفانه تناسبی بین خطوط و ناوگانمان وجود ندارد. این مشکل را بارها بیان کردهایم. دولت هر سال حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر خطوط ریلی میکشد و بودجه هم در اختیار دارد سازمان برنامه برنامه را مصوب میکند و اجرا میشود. اما باید توسعه ناوگان هم در کنار آن انجام شود.
پوربابایی با بیان اینکه این موضوع فقط در بخش برونشهری نیست، بلکه در قسمت درونشهری، مخصوصاً در مورد مترو نیز صدق میکند افزود: ۷۰ درصد هزینه مترو صرف ساخت ریل و ایستگاهها و علایم و سیگنالینگ میشود، ولی تنها ۳۰ درصد به ناوگان اختصاص دارد. باید توجه داشته باشیم که بحث سرمایهگذاری برای توسعه ناوگان به شدت کم شده و این باعث شده که هفت کارخانه تولید ناوگان، که توانایی تولید لوکوموتیو و واگن دارند، در حال بیکار شدن هستند.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع ریلی ایران توضیح داد: بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد حمل بار در کشور ما از طریق جادهها انجام میشود و باید این مقدار به خطوط ریلی منتقل شود. این ضرورت توسعه خطوط ریلی را در کشور نشان میدهد.
پور بابایی در رابطه با جذب سرمایهگذاری خارجی در این بخش گفت: باور داریم که ریل آبادانی به همراه میآورد. کشور ما باید خطوط ریلی را در تمامی مناطق توسعه دهد، اما نکته مهم این است که این توسعه باید متناسب با ظرفیتهای مسافری و باری باشد.
وی افزود:در صورتی که توسعه خطوط ریلی بدون ناوگان انجام شود، عملاً مشخص نیست که چه فایدهای خواهد داشت. بنابراین، باید دقت کنیم که همزمان با توسعه خطوط، ناوگان هم مورد توجه قرار گیرد. این امر به بهبود کارایی حمل و نقل ریلی کمک میکند و از سرمایه ملی بهتر استفاده خواهد شد.
امیدواریم که با توجه به ظرفیتهای دارای موجود در کشور و پیشرفتهای لازم، بتوانیم ناوگان را نیز توسعه دهیم و یک سیستم حمل و نقل کارآمد و مدرن را به وجود آوریم.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان