به گزارش می متالز، شرکت پتروشیمی اصفهان که در سال 96 زیان 42 میلیارد تومانی را محقق کرده بود، در سال 97 به سود 261 میلیارد تومانی رسید. این شرکت که به علت عملکرد ضعیف مالی در سالهای متوالی به بازار پایه کوچ کرده بود، با ثبت عملکرد چشمگیر و پتانسیل بالای نوسان قیمت در بازار پایه، در بازه یکساله با جهش 15 برابری (1600 درصدی) قیمت همراه شدهاست.
ثبت فروش 1100 میلیارد تومانی در سال 97 در حالی رقم میخورد که در مدت مشابه سال گذشته، رقم فروش در مرز 500 میلیارد تومان بود. یکی از مهمترین نکات گزارش فوق، رشد حاشیه سود ناخالص از مرز 12 درصد به بیش از 32 درصد است. نگاهی به وضعیت عملیاتی نشان میدهد که حجم تولید و فروش جهش بزرگی را تجربه نکرده و محور اصلی پرواز سود شرکت، افزایش نرخ محصولات است.
رشد متوسط 100 درصدی میانگین موزون نرخ محصولات این شرکت در حالی رقم میخورد که در برخی محصولات نظیر ارتوزایلین و رافینیت رشد میانگین نرخ سالانه به ترتیب 223 و 166 درصد نسبت به سال 96 بودهاست.
تمرکز بر تولید گروه زایلن نظیر ارتوزایلن، پارازایلن و مخلوط زایلن در این پتروشیمی و موارد استفاده زیاد و متنوع آن در صنایع مختلف، بازار هدف و تقاضای این ماده خام را در سطوح مختلف حفظ میکند و از این زاویه مشکل خاصی در فروش محصولات تولیدی وجود ندارد. لازم به ذکر است این مواد در ابتدای زنجیره تولیدی در صنایع لاستیک، رنگ، چسب، جلادهنده، روانکننده، چرم و کاغذ، مواد شوینده و پاککننده مورد استفاده قرار میگیرند.
حرکت در مسیر سودآوری پتروشیمی اصفهان و افزایش همزمان حاشیه سود ناخالص برخی نارساییها را در عملکرد سالهای گذشته نشان میدهد. به هر صورت قرار گرفتن در شرایط مناسب میتواند به شرکت برای بازگشت نماد به ارتقا ارز بازار پایه به تابلوی فرعی بورس کمک کند. هرچند برای این مهم نیازمند تداوم سودآوری برای دو دوره متوالی و ثبت افزایش سرمایه از 300 میلیون سهم به 500 میلیون سهم وجود دارد.