تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۴ ، ساعت ۱۷:۱۶
بازدید: ۳۲
کد خبر: ۳۸۲۶۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

معافیت مالیاتی برخی اقشار، ۲ برابر می‌شود/ تعیین تکلیف ۸۰ درصد پرونده‌های مالیات مشاغل، بدون رسیدگی انسانی

معافیت مالیاتی برخی اقشار، ۲ برابر می‌شود/ تعیین تکلیف ۸۰ درصد پرونده‌های مالیات مشاغل، بدون رسیدگی انسانی
‌می‌متالز - رئیس سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته مفهوم مالیات‌ستانی الکترونیکی تنها به ارسال اظهارنامه و اسناد به‌صورت آنلاین محدود می‌شد، اما فرآیند تشخیص همچنان به‌صورت انسانی انجام می‌گرفت، تاکید کرد که امروز تلاش شده تا تعیین مالیات نیز در بستر سیستمی صورت گیرد و نیروی انسانی دخالت مستقیمی در آن نداشته باشد.

به گزارش می‌متالز، سازمان امور مالیاتی کشور، عصر روز سه‌شنبه، چهارم شهریورماه و به مناسبت هفته دولت، میزبان نشست خبری با اصحاب رسانه بود. محمد هادی سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی و محمد برزگری، رئیس شورای عالی مالیاتی، در این نشست ضمن تشریح راهبرد‌های جدید سازمان، بر اهمیت تحول در فرایند‌های مالیات‌ستانی و کاهش مداخله انسانی در تعیین و تشخیص مالیات تاکید کردند.

کیفیت و شفافیت در امور مالیاتی اهمیت ویژه‌ای دارد

سبحانیان با بیان اینکه رویکرد قانون‌گذار در تصویب مقررات مالیاتی متمرکز بر برخی فعالیت‌های سوداگرانه است و نه تمام اقشار جامعه، گفت: «نگرانی مردم در این زمینه به‌هیچ‌وجه صحیح نیست، چرا که هدف قانون تنها ورود به حوزه‌هایی است که درصد اندکی از فعالان اقتصادی در آن حضور دارند.»

او با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته برای اصلاح روند‌ها افزود: «هدف اصلی ما صرفا تامین منابع دولت نیست؛ بلکه کیفیت و شفافیت در امور مالیاتی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. به همین دلیل، در سازمان امور مالیاتی نه‌تنها به صدور بخشنامه اکتفا نکردیم، بلکه فرآیند‌ها را به‌گونه‌ای بازطراحی کرده‌ایم که امکان بروز خطا یا برداشت‌های متفاوت از قانون به حداقل برسد.»

کلیه اظهارنامه‌های مالیات املاک اجاری به‌صورت سیستمی بررسی می‌شوند

رئیس کل سازمان امور مالیاتی درباره سیستمی‌سازی مالیات‌ستانی توضیح داد: «در سال‌های گذشته مفهوم مالیات‌ستانی الکترونیکی تنها به ارسال اظهارنامه و اسناد به‌صورت آنلاین محدود می‌شد، اما فرآیند تشخیص همچنان به‌صورت انسانی انجام می‌گرفت که بعضاً موجب نابرابری یا اختلاف در برداشت از قانون می‌شد. امروز تلاش شده تا تعیین مالیات نیز در بستر سیستمی صورت گیرد و نیروی انسانی دخالت مستقیمی در آن نداشته باشد.»

او از ایجاد معاونت هوشمندسازی نظام مالیاتی خبر داد و افزود: «ذیل این معاونت، دو دفتر مهم تشکیل شده است؛ نخست دفتر توسعه خوداظهاری و تمکین داوطلبانه با هدف ترغیب مودیان به ثبت صحیح اطلاعات و دوم، دفتر حسابرسی سیستمی که اقدام به جایگزینی رسیدگی‌های دستی با ارزیابی‌های سیستمی کرده است.»

به گفته معاون وزیر اقتصاد، نتیجه این تغییرات کاهش چشمگیر رسیدگی‌های انسانی در تعیین مالیات بوده است. او افزود: «برای نمونه، در حوزه مالیات املاک اجاری، کلیه اظهارنامه‌ها به‌صورت سیستمی بررسی می‌شوند. همچنین در حوزه مشاغل، بیش از ۸۰ درصد پرونده‌ها بدون رسیدگی انسانی و به‌طور مکانیزه تعیین تکلیف می‌شوند؛ در حالی که تا چند سال پیش همین نسبت به‌طور معکوس برقرار بود.»

فرآیند‌های مالیاتی باید پیش‌بینی‌پذیر شوند

سبحانیان ادامه داد: «یکی از اهداف اصلی این اقدامات، پیش‌بینی‌پذیر کردن فرآیند‌های مالیاتی برای فعالان اقتصادی است. همانگونه که سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان نیازمند چشم‌انداز مشخص در حوزه تورم یا سیاست‌های اقتصادی هستند، تعیین مالیات نیز باید به‌گونه‌ای باشد که امکان برآورد و پیش‌بینی آن برای مودیان فراهم شود. این موضوع موجب کاهش هزینه‌های مبادله و افزایش احساس عدالت خواهد شد.»

او درباره مالیات اصناف و مشاغل تصریح کرد: «بخش عمده‌ای از اصناف، به‌ویژه گروه‌های کم‌درآمد، مشمول مالیات صفر شده‌اند. از مجموع حدود ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مودی، بیش از ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مالیاتی پرداخت نمی‌کنند که این اقدام گامی مهم در حمایت از اقشار ضعیف‌تر جامعه محسوب می‌شود.»

افزایش درآمد‌های مالیاتی در نتیجه استفاده از ظرفیت‌های داده‌ای و سامانه‌ای

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر رشد قابل توجه مالیات‌های وصولی در سال جاری، توضیح داد: «این افزایش نه به واسطه فشار بر مودیان، بلکه در نتیجه استفاده از ظرفیت‌های داده‌ای و سامانه‌ای به‌دست آمده است. ما تلاش کردیم با لحاظ کردن وضعیت اقتصادی کشور، پیشنهاداتی در زمینه افزایش سقف معافیت‌ها ارائه کنیم که در صورت تصویب، میزان معافیت مالیاتی برای برخی اقشار، دو برابر سال گذشته خواهد شد.»

مودیان کمتری مجبور به مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی هستند

رئیس سازمان امور مالیاتی درباره اظهارنامه‌های مالیاتی گفت: «برای بسیاری از صاحبان مشاغل، اظهارنامه پیش‌فرض بر اساس اطلاعات موجود در سامانه‌ها ایجاد شده است. در صورتی که مودی با این اطلاعات موافقت کند، نیازی به رسیدگی بیشتر نخواهد بود. این اقدام به‌ویژه برای مشاغل کوچک و متوسط که همواره با چالش‌های مالیاتی روبه‌رو بوده‌اند، یک تحول جدی است.»

سبحانیان خاطرنشان کرد: «سازمان به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده است که مودیان کمتری مجبور به مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی باشند و رسیدگی‌های میدانی صرفا بر پرونده‌های بزرگ‌تر و حساس‌تر متمرکز شود. این رویکرد هم به نفع فعالان اقتصادی است و هم موجب ارتقای بهره‌وری و شفافیت در سازمان خواهد شد.»

مالیات مقطوع تبصره ۱۰۰ با مساعدت حداکثری سازمان اعلام می‌شود

محمد برزگری، رئیس شورای عالی مالیاتی، در این نشست با اشاره به اهمیت تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، گفت: «مالیات مقطوع تبصره ۱۰۰ با مساعدت حداکثری از سوی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می‌شود. استفاده از این تبصره، هم به کاهش هزینه‌های وصول برای سازمان امور مالیاتی کمک می‌کند و هم به کاهش هزینه‌های حسابرسی برای مودیان منجر می‌شود. در تبصره ماده ۱۰۰ امسال، امکان اعمال معافیت برای فعالیت دارای مجوز اشخاص حقیقی نیز فراهم است. این اقدام نشان‌دهنده حمایت سازمان از فعالان اقتصادی خرد و متوسط است.»

سقف فروش سالانه برای برخورداری از تبصره ماده ۱۰۰ چقدر است؟

رئیس شورای عالی مالیاتی همچنین تاکید کرد که طبق قانون، سقف برخورداری از تبصره ماده ۱۰۰ برای کسب‌وکار‌های فردی، فروش سالانه ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی و برای کسب‌وکار‌های مشارکتی، ۴۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی است.

او ادامه داد: «برای افراد بالای سقف فروش سالانه تبصره ۱۰۰، با همان تسهیلات تبصره به عنوان کم‌ریسک مورد پذیرش قرار می‌گیرد و مالیاتشان قطعی می‌شود.»

او درباره پذیرش اظهارنامه‌های مودیان، گفت: «اگر مودیان، مالیات مقطوع را نپذیرند و برای ارائه اظهارنامه مراجعه نکنند، همان مالیات مقطوع برای آنها اعمال می‌شود و مشمول پرداخت جریمه عدم تسلیم اظهارنامه نمی‌شوند. این رویکرد، انعطاف‌پذیری بیشتری را برای مودیان فراهم می‌کند.»

پیامک‌های سازمان امور مالیاتی صرفا با سرشماره MALIAT ارسال می‌شوند

برزگری با اشاره گام‌های سازمان در جهت هوشمندسازی نظام مالیاتی، تاکید کرد: «پیامک‌های سازمان امور مالیاتی صرفا با سرشماره MALIAT ارسال می‌شوند و برای مودیانی که مالیاتشان صفر می‌شود نیز پیامک با همین سرشماره ارسال می‌شود. این اقدام، به افزایش امنیت و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی کمک می‌کند.»

سرپرست معاونت هوشمندسازی سازمان امور مالیاتی در پایان خاطرنشان کرد: «علاوه بر امکان انجام خدمات مالیاتی از طریق سکو‌های داخلی و درگاه خدمات الکترونیک، شرکت‌های معتمد نیز به کمک مودیان مالیاتی می‌آیند. در حال حاضر نیز ۴۰۰ شعبه از شرکت‌های معتمد سازمان در سراسر کشور، این وظیفه را به عهده دارند.»

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده