به گزارش میمتالز، در این دیدار، محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران، ضمن تشریح توانمندیهای فنی و ظرفیتهای معدنی ایران، بر نقش مکمل ایران و قزاقستان در زنجیره ارزش مواد معدنی منطقهای تأکید کرد و گفت: «همکاریهای ایران و قزاقستان میتواند به الگویی از همافزایی علمی، فنی و اقتصادی در حوزه معدن تبدیل شود؛ از اکتشاف تا فرآوری و صادرات محصولات معدنی.»
سفیر قزاقستان نیز با استقبال از این پیشنهادها، بر آمادگی کشورش برای گسترش همکاریهای معدنی و حضور شرکتهای ایرانی در بازار قزاقستان تأکید کرد و افزود: «ایران در منطقه از جایگاه علمی و فنی بالایی در حوزه معدن برخوردار است و توسعه روابط دو کشور میتواند به نفع هر دو ملت باشد.»
در ادامهی این گفتوگو، با توافق طرفین مقرر شد پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بینالمللی معدن و صنایع معدنی قزاقستان در سال آینده برپا شود تا بستری رسمی برای معرفی توانمندیهای فنی، معدنی و فناورانه شرکتهای ایرانی فراهم آید.
این دیدار، گامی مؤثر در تقویت دیپلماسی معدنی و توسعه همکاریهای بینالمللی ایران بود و بار دیگر نقش فعال خانه معدن ایران و مرکز داوری صمتا را در پیوند اقتصاد معدنی ایران با بازارهای منطقهای و جهانی برجسته ساخت.