تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۴۵
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۳۸۹۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
بازار پررونق سهام شرکت‌های معدنی

حرکت کنور در امتداد چراغ پرنور سنگ آهن

می متالز - سهام شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، تا پیش از رشد قیمت جهانی سنگ آهن، در حال کاهش بود؛ اما طی 4 ماه اخیر و پس از رشد افزایش جهانی این کامودیتی، ارزش نماد "کنور" به حدود 680 تومان برای هر سهم نیز رسید که تنها اندکی با رکورد بیشترین میزان ارزش آن در 3 سال گذشته در مهر ماه 1397 فاصله دارد.
حرکت کنور در امتداد چراغ پرنور سنگ آهن

به گزارش می متالز، کنور طی 4 ماه رشد قابل توجهی داشت که عمده آن به‌دلیل رشد جهانی تقاضای محصولات بالادستی فولاد در عین کمبود عرضه حاصل شده است. شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور یکی از شرکت‌های معدنی داخلی است که این دسته از محصولات را در کشور تولید می‌کند. محصولات عمده شرکت صبانور، سنگ آهن دانه‌بندی شده، کنسانتره آهن و گندله هستند. شرکت صبانور از سال 1396 حرکت جدی خود را برای توسعه محصولات آغاز کرد؛ به‌طوری که واحد گندله‌سازی خود را با ظرفیت 550 هزار تن افتتاح کرد که گامی جهت افزایش توسعه آن محسوب می‌شد.

از آن زمان تاکنون، صبانور بخش اعظمی از سنگ آهن خود را برای تولید محصولات بعدی زنجیره فولاد، یعنی کنسانتره آهن و گندله استفاده کرد. میزان مازاد سنگ آهن این شرکت در سال 1397 به‌طور کامل به صفر رسید؛ به‌طوری که تمام سنگ آهن دانه‌بندی شده این شرکت برای تولید کنسانتره استفاده شد.

این شرکت تمام ماده اولیه خود را از بازار داخلی تامین می‌کند که قیمت آن به نسبت جهانی از مزیت خوبی برخوردار است. قیمت جهانی هر تن سنگ آهن طی 5 ماه اخیر، بیش از 35 درصد رشد داشته است. پس از فاجعه یکی از بزرگترین معدن‌های دنیا در برزیل که منجر به کشته شدن 300 نفر شد، قیمت جهانی سنگ آهن از 66 دلار بر هر تن به بالای 100 دلار افزایش یافت. ضمن اینکه رشد تقاضا در مجتمع‌های فولاد چین که برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی اتفاق افتاد، کمک زیادی به صعود قیمت جهانی این ماده کرد. گفتنی است که برنامه دولت چین در توسعه ساخت‌و‌ساز برای جبران کاهش رشد اقتصادی این کشور، منجر به افزایش تقاضا برای محصولات فولادی شده است.

عمده کنسانتره تولیدی شرکت توسعه معدنی صبانور صرف ساخت گندله و مابقی آن نیز صادر می‌شود؛ چرا که این شرکت فروش داخلی ندارد. محصول گندله شرکت نیز به عنوان خوراک به شرکت فولاد صبانور ارسال می‌شود؛ در واقع هدف اولیه از تاسیس این شرکت، تامین مواد اولیه این مجتمع فولادسازی بوده است.

 به همین دلیل بالا رفتن نرخ دلار در قیمت سهام این شرکت کاملا موثر است.  چنانکه طی ماه‌های اخیر نیز، افزایش نرخ ارز به صورت ملایم، همزمان با رشد قیمت جهانی سنگ آهن و کنسانتره، منجر به رشد 47 درصدی سهام "کنور" شد. نمودار 1، تغییرات ارزش سهام شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور را نشان می‌دهد.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد