تاریخ: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۳۸
بازدید: ۲۷۹
کد خبر: ۳۹۱۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
تولیدات شرکت معدنی چادرملو در سال 95‏

از گفته های 95 تا عملیاتی شدنشان در 96‏

می متالز - شرکت‌های گل‌گهر، چادرملو و توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه از ابتدای فروردین تا پایان اسفند ۱۳۹۵ معادل ۱۲ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۴۳ تن گندله سنگ آهن تولید کردند که این رقم در سال گذشته، هشت میلیون و ۱۸۰ هزار و چهار تن بود که نشان از افزایش تولید بیش از ۵۰ درصدی این محصول معدنی دارد. بر اساس آمار شرکت چادرملو موفق شد سه میلیون و ۶۸۳ هزار و ۲۴ تن از کل تولید را به خود اختصاص دهد
از گفته های 95 تا عملیاتی شدنشان در 96‏

دورنمای 5 ساله چادرملو، طرح هایی موفقیت آمیز

شرکت چادرملو نیز چون گل‌گهر سال گذشته را به خوبی پشت سر گذاشت. این شرکت با ترسیم دورنمای توسعه بخش خود توانست در سال گذشته سرمایه خود را از 17 هزار و 100میلیارد ریال به 28هزار و 215 میلیارد ریال افزایش دهد و این در حالی است که 4 سال قبل کل سرمایه چادرملو 12 هزار میلیارد ریال بوده است. با وجود مشکلات اقتصادی چند سال اخیر چادرملو موفق شد هرچند با تاخیر اما طرح های خود را اجرا و بخشی از آنها را به مرحله بهره برداری برساند. این شرکت در سال 95 شاهد رشد 26 درصدی تولید کنسانتره سنگ آهن عمدتا در شرکت‌های بزرگ سنگ آهنی خصوصی چون گل گهر و چادرملو بود، به طوری که طی سال گذشته بیش از 32 میلیون کنسانتره تولید شده درحالی که این میزان در سال 94، 25 میلیون و 800 هزار تن بوده است. طرح فولاد چادرملو نیز با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن، قابل ارتقا تا 3/ 1میلیون تن شمش فولاد در مجتمع صنعتی چادرملو به اتمام رسید و طرح احیای مستقیم به ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 550 هزار تن آهن اسفنجی در حال اجراست که تا پایان سال جاری راه اندازی خواهد شد. برای اجرای این دو طرح 18هزار و 373 میلیارد ریال سرمایه گذاری پیش بینی شده است.

در دورنمای 5 ساله چادرملو چند طرح برنامه ریزی شده است که به این منظور احداث دو واحد نورد میلگرد با ظرفیت 2/ 1 میلیون تن در سال و احداث کارخانه گندله سازی جدید با ظرفیت 4میلیون تن در سال در حال مطالعه هستند.

 

آنچه در سال گذشته انجام شد و در سال 96 به بار می نشیند

شرکت چادرملو پیش‌بینی کرده بود که در سال 1395 واحد فولاد‌سازی خود را به ظرفیت یک میلیون تن راه‌اندازی و 20 هزار تن فولاد در این سال تولید کند که این هدف محقق نشد و راه‌اندازی این خط تولید به سال 96 موکول شد. تولید پیش‌بینی شده فولاد در سال 96 برای چادرملو، حدود 300 هزار تن است که به‌علت تولید زیر ظرفیت اسمی، تولید این محصول زیانده خواهد بود.

چادرملو قصد دارد در سال 96 ظرفیت خط تولید سنگ آهن دانه‌بندی را به‌علت نداشتن صرفه اقتصادی کاهش دهد. کاهش قیمت‌ جهانی سنگ آهن بر این مسأله موثر بوده است.

شرکت چادرملو در سال 95 موفق شد 9 میلیون و 200 هزار تن کنسانتره سنگ آهن تولید کند که از این مقدار حدود 6 میلیون و 300 هزار تن را به فروش رسانده و مابقی صرف تولید گندله شده است. گندله تولیدی شرکت نیز به بیش از 3 میلیون و 700 هزار تن رسیده که نسبت به سال گذشته یک میلیون تن افزایش یافته است. چادرملو موفق شده در سال 95 از درآمد حاصل از فروش محصولات خود، 7 هزار و 265 میلیارد ریال سود خالص به‌دست آورد که نسبت به سال گذشته 22 درصد بیشتر شده است. این شرکت در پایان سال 95 موفق شد که 257 ریال به‌ازای هر سهم سود محقق کند.

این شرکت تا پایان سال 95، بیش از 12 میلیون تن کنسانتره تولید کرده که 3 میلیون و 200 هزار تن آن به خارج از کشور صادر شد. تولید گندله نیز به 7 میلیون و 400 هزار تن رسید که حدود 200 هزار تن از آن صادر شد. سنگ آهن دانه‌بندی شده در سال 95 تولید نشد، اما مقدار کمی از موجودی سال قبل به فروش رسید. کل فروش شرکت گل‌گهر به 28 هزار و 251 میلیارد ریال رسید که نسبت به پیش‌بینی 5 درصد افزایش را نشان می‌دهد. پیش‌بینی شرکت برای سود هر سهم در سال 95، بالغ بر 309 ریال بود که با توجه به عملکرد واقعی، در صورت عدم تغییر سایر موارد موثر بر سود شرکت، شاهد تعدیل مثبت اندکی خواهیم بود

عناوین برگزیده