تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۵۶
بازدید: ۳۵۱
کد خبر: ۳۹۴۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صاعقه‌های جنگ تجاری در آسمان بورس تهران

نقشه نیمروز بورس شنبه (11 خرداد)

می متالز - شروع معاملات امروز بورس تهران متاثر از افت شدید قیمت‌های جهانی رقم خورد. ظهور نشانه‌هایی از اثر منفی جنگ تجاری بر اقتصاد چین و گسترش جبهه‌های این جنگ به مکزیک نه تنها شاخص جهانی نفت و سهام را در هفته اخیر تحت تاثیر شدید خود قرار داد بلکه موج گسترده‌ای از عرضه را در سهام کالایی بورس تهران رقم زد. فشار اولیه فروش طی دادوستدهای صبحگاهی شاخص کل سهام را بیش از 3 هزار واحد تحت فشار گذاشت اما در ادامه با فروکش تب عرضه، دماسنج سهام از کف روزانه به سمت بالا حرکت کرد.
نقشه نیمروز بورس شنبه (11 خرداد)

به گزارش می متالز، معاملات امروز بازار سهام با فشار فروش ناشی از سقوط قیمت جهانی نفت، آغاز به کار کرد. تشکیل صف‌های فروش در نمادهای مختلف از صنایع مرتبط با قیمت کامودیتی‌ها بر محور اثرات ناشی از جنگ تجاری بیش از پیش به چشم ‌می‌آمد اما رفته رفته با کم شدن فشار عرضه و برچیده شدن صف‌های فروش شاهد بازگشت آرام شاخص کل از کف روزانه هستیم. در چنین وضعیتی رشد تقاضا در نمادهای بانکی و خودرویی سهم بسزایی در آرام شدن اوضاع دارند.

جنگ تجاری در جبهه‌های جدید

پایان صلح موقت تجاری بین چین و آمریکا در اوایل ماه مه و گسترش شعله‌های جنگ تجاری در آخرین روزهای این ماه، موجی از نگرانی را در بازار جهانی به وجود آورد و زمینه را برای حرکت سرمایه‌ها به پناهگاه‌های امنی چون دلار، طلا و اوراق قرضه فراهم کرد. در آخرین مرحله از این منازعات، چین چهارشنبه هفته گذشته از وضع محدودیت بر صدور فلزات کمیاب به آمریکا خبر داد. ضمن اینکه پکن امروز قرار است در اقدامی متقابل، نرخ تعرفه بر 60 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی را از 5 تا 10 درصد به 20 تا 25 درصد افزایش دهد. تبعات منفی این جنگ در شاخص خرید مدیران چین به عنوان دماسنج تولید در دومین اقتصاد مصرف‌کننده جهان فشار را بر قیمت فلزات و نفت مضاعف کرد. با وجود این و در حالی که ذهن بازارها معطوف به رویارویی گسترده چین و آمریکا بود، روز پنج‌شنبه رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد از تاریخ 10 ژوئن بر تمام کالاهای وارداتی از مکزیک تعرفه 5 درصدی وضع خواهد کرد و این نرخ را تا یکم اکتبر به 25 درصد خواهد رساند.

غیبت موجه پالایشی‌ها

ریزش 3 هزار واحدی شاخص کل در نیم ساعت ابتدایی بازار در واکنش به جنگ تجاری در حالی رقم خورد که توقف نمادهای پالایشی از سقوط بیش از پیش دماسنج بورس جلوگیری کرد. با توجه به سقوط قیمت‌های جهانی نفت در روزهای پایانی هفته گذشته و تاثیر محسوس آن بر واکنش سرمایه‌گذاران بورسی در داد و ستدهای امروز، توقف نمادهای پالایشی علاوه بر جلوگیری از سقوط شاخص کل به کاهش هیجان منفی در تالار شیشه‌ای کمک زیادی کرد. یادآور می‌شود نماد شرکت‌های پالایشی نظیر «شپنا» ، «شتران» ، شبندر» ، «شاوان» ، «شراز» و «شبریز» به علت ارائه شفاف‌سازی در خصوص نحوه تسویه حساب زیان ناشی از مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای مربوط به فروش فرآورده‌های نفتی ویژه شرکت‌های پالایش نفت در سه ماه سوم سال 91 متوقف شده بود.

میل پنهان سرمایه‌گذاران به صعود

ترس از رکود اقتصاد جهانی که تا روز گذشته قیمت نفت، فلزات و شاخص‌های سهام را در تنگنای مضاعف گذاشته بود، امروز در سیمای بورس تهران دویده است. فضای عمومی معاملات امروز بورس تهران عموما متاثر از فضای منفی بازار جهانی ارزیابی می‌شود. اما افزایش تقاضای خرید و حجم بالای معاملات در قیمت‌های منفی تابلو برای اکثر قریب به اتفاق نمادها نشان از انتظار بازگشت تدریجی قیمت‌ها طی روزهای آینده دارد. خبرهایی در خصوص کاهش فشارهای تحریمی بر محصولات پتروشیمی، رکوردزنی فروش نفت ایران در ماه آوریل در کنار عملکرد مطلوب طیف وسیعی از شرکت‌های بورسی در اردیبهشت، از جمله دلایل اصلی کاهش میل فروش در قیمت‌های پایین‌تر است. هرچند تمام این مسائل تحت تاثیر اخبار منفی به حاشیه رانده شود اما در نهایت آنچه در صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی منعکس می‌شود برای سرمایه‌گذاران ملاک تصمیم‌گیری نهایی خواهد بود.

مسیر پول‌های سرگردان

عرضه‌های زیاد در نمادهای کالا محور با ترس از تداوم ریسک‌ بازارهای جهانی با آزاد شدن نقدینگی همراه بود. اما رشد تدریجی قیمت‌ها در نمادهای بانکی و خودرویی و گردش بالای معاملات در این نمادها خبر از عدم خروج پول از تالار شیشه‌ای و چرخش نقدینگی در گروه‌های مزبور می‌دهد. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران بورسی برای در امان ماندن از ترکش‌های جنگ تجاری، فعلا پناه بردن به سهام‌های این دو صنعت را در اولویت تصمیم‌گیری‌های خود قرار داده‌اند. هرچند مانند تمام تحرکات نقدینگی، بخش قابل توجهی از معاملات به حرکت‌های پیرو جریان‌های قدرتمند مربوط می‌شود.

عناوین برگزیده